مدیرعامل آب منطقه ای گلستان :

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان گفت: با توجه به افزایش جمعیت و افزایش نیاز مصرف، تنها راه عبور از بحران، بهره وری و مصرف بهینه در بخش های مختلف به ویژه بخش کشاورزی است.

راه عبور از بحران کم آبی بهره وری و مصرف بهینه در بخش کشاورزی است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گلستان24 سید محسن حسینی شامگاه شنبه در آیین تجلیل از ۱۴ کشاورز نمونه اظهارکرد: میزان آب استان ۲.۵ میلیارد متر مکعب در بخش سطحی و زیرزمینی است.

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان تصریح کرد: جمعیت استان ظرف ۵۰ سال گذشته دو برابر شده ولی میزان آب در استان افزایش پیدا نمی کند بنابراین با لحاظ افزایش جمعیت و افزایش نیاز مصرف، تنها راه بهره وری و مصرف بهینه در بخش های مختلف به ویژه کشاورزی است.

وی توسعه آبیاری های نوین، رعایت الگوی کشت، استفاده همزمان چندمنظوره از منابع آب، تسطیح و یکپارچه سازی اراضی را از مهم ترین راهکارهای بهره وری منابع آب در گلستان عنوان کرد.

نماینده مردم شهرستان علی آباد کتول و عضو کمیسون آب و کشاورزی مجلس هم در این مراسم گفت: مجمع نمایندگان گلستان آماده دریافت نظرات نخبگان و کارشناسان برای بهره وری آب در برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۱ است تا با جدیت مسائل را در بخش آب استان در کمیسون های تخصصی مجلس پیگیری کند.

رحمت الله نوروزی با بیان اینکه اقتصاد استان مبتنی بر کشاورزی است، گفت: اقتصاد استان با همه پتانسیل گردشگری و صنعت اما بر پایه کشاورزی است و باید بتوانیم به بهره وری آب به این اقتصاد معیشتی کمک کنیم.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان هم در این جلسه اظهار کرد: دو سال ترسالی موجب شد کشاورزان استان به صورت بی رویه به کشت برنج بپردازند و همین موضوع به چالش آب در استان دامن زد.

عباس اغنامی با بیان اینکه مصرف انرژی درکشور و استان حدود ۱۰ برابر استاندارد مصرف انرژی در دنیا است و هدر رفت آب حدود ۳۰ درصد است، گفت: اینها موضوعاتی است که به مفهوم بهره وری بر می گردد و بسیاری از کشورهایی که در دنیا رشد داشته اند، ارتقای شاخص بهره وری و رشد و توسعه پایدار و مستمر را در دستور کار خود قرار دادند.

در انتهای جلسه به مناسبت روز بهره وری و بهینه سازی مصرف، از ۱۴ نفر از کشاورزان که در استفاده از منابع آبی، مفاد پروانه های صادره و بهره وری در مصرف آب را رعایت می کنند تقدیر شد

 

ارسال نظر

آخرین اخبار