نمایشگاهی از آثار باستانی کاوش شده در سال‌های اخیر در موزه باستان شناسی گرگان گشایش یافت.


موزه‌ها جاذبه مهم گردشگری؛ جالی خالی موزه‌ای غنی در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز گلستان، مدیرکل امور موزه‌های وزارت میراث فرهنگی در مراسم افتتاح این نمایشگاه در گرگان با بیان اینکه یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری موزه‌ها هستند افزود: استان گلستان با توجه به ویژگی‌های تاریخی، تنوع فرهنگی و جاذبه‌های طبیعی فراوانی که در خود جای داده است می‌تواند به قطب گردشگری در کشور تبدیل شود.

محمدرضا کارگر افزود: موزه‌ای که هم اکنون در گرگان دایر است به روز نشده و نمی‌تواند بیانگر عمق تاریخ، فرهنگ و قدمت این استان باشد و بر این اساس ایجاد موزه استانی غنی و در شان گلستان در دستور وزارت میراث فرهنگی قرار دارد.

او ادامه داد: با توجه به اینکه از ایجاد ساختمان‌های جدید به علت فراوانی پروژه‌ها منع شدیم، در صورتی که مسئولان استانی ساختمانی متناسب با موزه جدید در استان معرفی کنند وزارت میراث فرهنگی می‌تواند به سرعت برای تغییر کاربری و تجهیز آن اقدام کند.

کارگر همچنین روند ساخت موزه در شهر گنبد کاووس را بسیار خوب توصیف کرد.

مدیرکل امور موزه‌های وزارت میراث فرهنگی همچنین به استقبال این وزارتخانه از طرح خانه موزه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: هر فرد حقیقی و حقوقی که علاقمند به ایجاد خانه موزه باشد در صورتی که ساختمان را معرفی کند ما زمینه راه اندازی آن را فراهم می‌کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان هم گفت:در نمایشگاهی که به طور موقت در موزه گرگان گشایش یافته است آثار کشف شده در کاوش‌های باستان شناسی سال‌های گذشته در سطح استان با همکاری موزه ملی و با محتوای نمایش سفالینه‌های شهر جرجان در معرض تماشا قرار داده شده است.

احمد تجری همچنین با اشاره به پروژه‌های محوری میراث فرهنگی گلستان افود: ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان به عنوان یک اثر طولانی در مرحله مطالعات و نقشه‌برداری است و امیدواریم تا شهریورماه ثبت جهانی شود.

وی افزود: اعتبار ویژه‌ای برای موزه روستایی قرق در نظر گرفته شده و امیدواریم فاز نخست هر چه زودتر به بهره برداری برسد.

تجری ادامه داد: سرانه مرمت هر بنای تاریخی در استان گلستان بین ۵۵تا۶۰ هزار تومان است و همین کار مرمت و احیای بنا‌های تاریخی استان را سخت خواهد کرد.

او گفت: خوشبختانه با کمک مردم و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مرمت ۱۰بنای تاریخی با کاربری گردشگری انجام شد که سه مورد آن افتتاح و ۷مورد دیگر طی امسال و سال آینده افتتاح می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار