مشاور دفتر معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تقریباً تمامی پیله‌های تر تولید شده در گلستان خام فروشی شده و ارزش افزوده آن از این استان خارج می‌شود، گفت: نوغانداران می‌توانند با خشک ‌کردن پیله تر و تولید نخ ابریشم، درآمد خود از پرورش کرم ابریشم را تا حدود ۵ برابر افزایش دهند.


ساز ناکوک تبدیل پیله به نخ در سومین قطب پرورش کرم ابریشم

به گزارش گلستان ۲۴؛ پژمان اکرامیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به رتبه سوم گلستان در پرورش کرم ابریشم، اظهار کرد: سال گذشته نوغانداران پیله تر را با قیمت ۷۵ هزار تومان یا کمتر از آن به فروش رساندند درحالی‌که اگر خودشان پیله تر را خشک و نگهداری می‌کردند می‌توانستند الان پیله خشک را با قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به فروش برسانند.

وی با بیان اینکه این کار درآمد نوغانداران را دو و نیم برابر افزایش می‌داد، افزود: خشک‌کردن پیله تر نیاز به تجهیزات خاصی ندارد و هر یک از نوغانداران می‌توانند با پهن کردن پیله‌ها در مقابل آفتاب و یا بر روی بخاری این کار را انجام دهند.

اکرامیان بیان کرد: نوغانداران با تبدیل پیله خشک به نخ ابریشم نیز می‌توانند درآمد خود را بیش از ۲ برابر دیگر افزایش دهند. در حال حاضر هر کیلوگرم نخ ابریشم با قیمت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی در ادامه به دیگر راهکارهای حفظ ارزش افزوده پرورش کرم ابریشم برای نوغانداران اشاره کرد و گفت: کارگاهی برای تولید نخ ابریشم در شهرستان گالیکش راه‌اندازی شده و نوغانداران می‌توانند پیله‌هایشان را به این کارگاه تحویل دهند تا تبدیل به نخ شود. در صورت تمایل، مالک کارگاه با قیمت تضمینی نخ ابریشم را از نوغاندار خریداری می‌کند.

مشاور دفتر معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: علاوه بر این‌ها نوغانداران می‌توانند با خرید دستگاه ابریشم‌کشی کوچک در خانه خودشان اقدام به تولید نخ کنند. این دستگاه در مدت هشت ساعت، ۱۲ کیلوگرم پیله تر و یا ۵ کیلوگرم پیله خشک را تبدیل به نخ می‌کند.

وی یادآور شد: به نوغانداران توصیه می‌کنیم بلافاصله بعد از آماده شدن پیله تر اقدام به نخ کشی کند زیرا با این کار کیفیت و عیار نخ بهتر و مقدار نخ به دست آمده کمی بیشتر خواهد بود.

اکرامیان با اشاره به اینکه قیمت این دستگاه‌ها ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است، گفت: نوغاندار می‌تواند در ابتدا ۶ میلیون تومان را پرداخت و مابقی پول دستگاه را بعد از اینکه به درآمد رسید بپردازند. نوغاندار در مدت یک هفته می‌تواند هزینه‌ای که برای خرید دستگاه کرده را به دست بیاورد؛ ضمن اینکه نخ تولیدی او به شکل تضمینی خریداری می‌شود.

مشاور دفتر معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه گلستان از استان‌های پیش رو در بخش پرورش کرم ابریشم است، تصریح کرد: در کشور سالانه به حدود ۸۰۰ تن نخ ابریشم نیاز داریم و تنها ۲۰۰ تن آن در داخل تولید می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر نوغانداران با توجه به اینکه بعد از آماده شدن پیله‌ها، به خاطر شفیره زدن تنها ۱۲ روز زمان برای فروش آن دارند، در مواقعی مجبور می‌شوند به هر قیمتی شده پیله تر را به فروش برسانند. اگر نوغانداران خام فروشی را کنار بگذارند، با این مشکل روبه‌رو نمی‌شوند.

اکرامیان یادآور شد: سرمای دیرهنگام اسفندماه سال گذشته خسارتی به بخش نوغانداری گلستان وارد نکرد و فقط با توجه به تأخیر در سبز شدن برگ‌های درخت توت، عملیات نوغانداری نیز دو هفته با تأخیر آغاز شد.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی اداره توسعه نوغانداری یکی از نیازهای گلستان است، گفت: با این کار به توسعه و حل مشکلات نوغانداران کمک زیادی می‌شود.

اکرامیان خاطرنشان کرد: در دنیا از روش‌های نوینی برای پرورش کرم ابریشم استفاده می‌شود که هزینه‌ها را کاهش و بهره‌وری را افزایش می‌دهد و نیاز است که ما نیز به این سمت حرکت کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار