نمایشگاه فعالیت‌های هنری تصویر، ویدئو و چیدمان با موضوع دغدغه‌های زیست محیطی صنعت ید و چالش‌های گونه در معرض خطر انقراض روباه ترکمنی با عنوان "روباه دشت اینچه"در گرگان پس از سه روز به پایان رسید.

نمایشگاه هنری "روباه دشت اینچه" در گرگان به پایان رسید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گلستان24، جواد عظیمی هنرمند گلستانی و مسوول این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه ترکیبی با بهره مندی از هنرهای ویدئو، چیدمان، مجسمه، صدا، تصویر، متن و پوستر، اطلاعات مرتبط با روباه ترکمنی و مشکلات دشت اینچه برون به عنوان زیستگاه این گونه در معرض خطر انقراض در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت.

وی بیان کرد: با وجود رعایت تمام محدودیت های کرونایی در مدت سه روز برپایی این نمایشگاه، استقبال مناسبی از این نمایشگاه در سالن نگاه تالار فخرالدین اسعد گرگانی صورت گرفت.

وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را افزایش حساسیت عمومی به دغدغه های زیست محیطی گلستان عنوان کرد و گفت: حذف سمبل های نشانگر این روباه ارزشمند از فرهنگ ترکمن و همچنین توسعه صنایع مخربی همچون ید در اراضی شمالی استان از جمله مواردی بود که در این نمایشگاه به آنها پرداخته شد.

عظیمی گفت : افزایش آموزه های زیست محیطی مردم و جوامع پیرامونی زیستگاه روباه ترکمن نقش به سزایی در پاسداشت این گونه ارزشمند برعهده دارد.

روباه ترکمنی در زیستگاههای بیابانی و استپی زندگی می‌کند و یکی از کمیاب‌ترین گوشت‌خواران ایران است که در معرض حذف از حیات وحش کشور قرار دارد.

با حذف این گونه جانوری و زیاد شدن جمعیت جوندگان، کشاورزان ناچارند از سموم شیمیایی بیشتری استفاده کنند که خود ریشه بسیاری از بیماری‌ها است.

پسآب یا فاضلاب استحصال ید که بر روی زمین و در دشت اینچه رها می شود علاوه بر از بین بردن سطح زیادی از مراتع و زیستگاه جانوری ، بصورت دریاچه ای مسموم درآمده است.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار