فعالیت کارخانه سیمان گالیکش که به سبب مشکلات زیست محیطی از هفتم مهرتعطیل بود با نصب سیستم های فیلتراسیون دوباره از سرگرفته شد اما نگرانی ها برای افزایش مجدد آلودگی همچنان ادامه دارد.

جدال تیغ صنعت با طبیعت نیلکوه/ آلودگی تهدیدی جدی برای محیط زیست

به گزارش گلستان ۲۴؛ یکی از مطالبات قدیمی اقشار مختلف گلستان، استقرار و احداث صنایع بزرگ و مادر در استان بوده تا از این طریق بخشی از چالش‌ها از جمله اشتغال و سطح درآمد پایین و دیگر محرومیت‌ها کاهش یابد که در این مسیر اهتمام و تلاش‌های ناکافی و ابتری را در زمینه پتروشیمی گلستان شاهد هستیم.

علیرغم تمامی دستاوردهای ناشی از استقرار و فعالیت کارخانه سیمان اما همچنان پارادوکس صنعت با طبیعت به دغدغه بسیاری از اهالی منطقه و طرفداران محیط زیست تبدیل شده است.

کارخانه سیمان گلستان به دلیل انقضای بگ هاوس (فیلتراسیون) به دلیل آلایندگی از هفتم مهرماه خاموش شد و هفته گذشته بعد از ۲۳ روز تعطیلی با ترخیص فیلتر از گمرک تهران فعالیت خود را با مجوز محیط زیست از سر گرفت.

کارخانه سیمان علاوه بر آلودگی هوا، مشکلات زیست محیطی دیگری مانند تخریب رویشگاه‌های جنگلی و دست اندازی به چشم اندازهای محیطی و آلودگی بصری در نیلکوه را به دنبال دارد که در این خصوص نیازمند طرح ریزی تمهیدات از جمله احیا گونه‌های گیاهی در معادن برداشت شده هستیم.

طبق نظر فعالان و صاحبنظران محیط زیست استقرار واحدهای صنعتی در مجاورت رویشگاه‌های جنگلی استان، رویه ناصواب و مذمومی است که ضرورت دارد با اعمال اصلاحات و ضوابط آئین نامه‌های مربوطه برای استقرار واحدهای صنعتی، دیگر شاهد تکرار احداث چنین واحدهایی پیرامون مناطق مسکونی و زیستگاه‌های ارزشمند نباشیم.

استاندار گلستان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در سال مزین به جهش تولید با تمام تلاش سعی کردیم مشکل کارخانه را رفع کنیم.

هادی حق شناس افزود: برای ترخیص فیلترهای کارخانه سیمان که به دلیل مشکل ارزی در گمرک بودبه وزیر صمت و رئیس گمرک نامه نوشته تا ترخیص صورت گرفت.

وی بیان کرد: هم اکنون کارخانه با سیستم جدید فیلتراسیون کار خود را شروع کرده و مشکلی در این خصوص ندارد.

پایش آنلاین خروجی ذرات غبار کارخانه

معاون نظارت و پایش محیط زیست گلستان هم در خصوص مشکلات کارخانه به خبرنگار مهر گفت: فیلترهای کارخانه سیمان در مرحله آزمایش بوده و پایش آنلاین آن به سامانه محیط زیست متصل است.

عبدالوحید ریاضی فر افزود: از یک آبان شروع مجدد فعالیت کارخانه را شاهد بودیم که باید با نمونه گیری، ادامه فعالیت آن توسط آزمایشگاه محیط زیست تأیید شود.

اگر فعالیت کارخانه با آلودگی ادامه می‌یافت بر روی گونه‌های گیاهی و جانواری و زیست انسان‌ها اثر مخربی داشتوی بیان کرد: در ابتدا کارخانه سیمان مشکل آلایندگی نداشت و فیلترهای آن به صورت مرتب کار می‌کرد و پایش آنلاین و خود اظهاری هم انجام می‌شد ولی در ادامه به علت انقضای فیلترها دچار مشکل شد.

ریاضی فر توضیح داد: به دلیل اینکه تاریخ انقضای فیلترها سال ۹۹ به پایان می‌رسید مسئولان کارخانه به دنبال خرید فیلتر بودند اما به دلیل مشکلات ارز ترخیص در گمرک زمان برد.

وی اضافه کرد: کارخانه این موضوع را به محیط زیست اعلام و درخواست مهلت کرد و نتایج تست‌های محیط زیست هم نشان داد که خروجی کارخانه بیش از حد مجاز بوده و اخطارهای لازم داده شد.

ریاضی فر با بیان اینکه اخطارهای سازمان محیط زیست ۲۰ روز است، افزود: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به کارخانه یک ماه مهلت داد تا خروجی خود را استاندارد کند زیرا در سال جهش تولید باید از این بخش حمایت شود.

وی تصریح کرد: مسئولان کارخانه نتوانستند به موقع فیلترها را از گمرک ترخیص کنند در نتیجه کوره‌ها از هفتم مهر خاموش شد.

معادن کارخانه آلودگی منظر دارند

ریاضی فر بیان کرد: خروجی کارخانه غبار است و باید در حد استاندارد باشد که فیلتر این عمل را انجام می‌دهد تا مواد مضر وارد محیط زیست نشود.

وی گفت: معادن کارخانه، مجوز لازم را داشته و از نظر ضابطه مشکلی ندارد اما به دلیل جانمایی نامناسب، مشکل آلودگی بصری و آلودگی منظر دارد لذا محیط زیست به مسئولان اعلام کرده که در پهنه‌هایی که کار برداشت آن تمام شده باید با گونه‌های درختی سازگار با منطقه احیا شود.

ریاضی فر با بیان اینکه کارخانه پساب خاصی ندارد، توضیح داد: هر واحد صنعتی که بیش از ۵۰ پرسنل داشته باشد باید تصفیه خانه داشته باشد تا مشکلی در زمینه پساب ایجاد نشود.

ذرات خروجی کارخانه به بیش از حد استاندارد رسید

رئیس محیط زیست گالیکش و مینودشت هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: استانداردی که محیط زیست برای ذرات خروجی کارخانه سیمان تعریف کرده ۱۰۰ میلی گرم است ولی در گالیکش با پایان مهلت انقضای فیلترهای بگ هاوس کارخانه این رقم به ۲۵۰ میلی گرم رسید.

علی اکبر یزدی با بیان اینکه هم اکنون مشکل کارخانه برطرف شده است، بیان کرد: کارخانه جزو واحدهای آلاینده نیست زیرا سیستم‌های آن طبق استاندارد و به روز است.

وی با بیان اینکه علاوه بر پایش آنلاین ذرات خروجی غبار، به صورت ماهیانه و فصلی توسط آزمایشگاه محیط زیست نمونه گیری انجام می‌شود، گفت: کارخانه کمتر از یک ماه با آلایندگی فعالیت و علیرغم داشتن مهلت کوره‌های خود را خاموش کرد.

یزدی تصریح کرد: اگر فعالیت کارخانه با آلودگی ادامه می‌یافت مطمئناً بر روی گونه‌های گیاهان و جانوری و زندگی انسان‌ها تأثیر می‌گذاشت.

وی گفت: کارخانه خارج از مناطق چهارگانه محیط زیست و در مناطق آزاد قرار دارد و محیط زیست بر نحوه برداشت مواد اولیه و معادن نظارت می‌کند.

طبق نظر کارشناسان محیط زیست رسوب غبار سیمان بر روی فتوسنتز، ترشح و باروری گیاه تأثیر گذاشته و تحقیقات عمده‌ای که در مورد تأثیر مواد آلاینده بر روی پوشش گیاهی مناطق اطراف صنایع سیمان در بیشتر نقاط دنیا انجام شده، به‌طور واضح تخریب حیات گیاهی در نتیجه ورود مواد متصاعد شده به اثبات رسیده است لذا باید موارد زیست محیطی کارخانه سیمان گالیکش و همچنین نحوه استحصال معادن با دقت بیشتری صورت گرفته تا علاوه بر حفظ اشتغال، از تخریب طبعیت جلوگیری شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار