متخصص تغذیه با اشاره به ضرورت تقویت سیستم ایمنی بدن بهبودیافتگان کرونا گفت: بیماران کووید-۱۹ پس از بهبود باید با مصرف آب و مایعات بدن را هیدراته نگه داشته و آب "از دست رفته" را بازگردانند.

بهبودیافتگان کرونا از این نوشیدنی غافل نشوید

به گزارش گلستان ۲۴؛ خدیجه رحمانی در خصوص رژیم غذایی بهبودیافتگان کرونا اظهار داشت: بهبودیافتگان این بیماری پس از گذار از دوران نقاهت عمدتا با ضعف سیستم ایمنی بدن روبرو می‌شوند و تحلیل این انرژی در بدن باید از طریق یک رژیم غذایی صحیح جبران شود.  

وی تصریح کرد:‌ رژیم غذایی این جمعیت باید شامل تمام گروه‌های غذایی اعم از مواد مغذی، پروتئین‌ها، ریزمغذی ها، ویتامین و مینرال‌ها بوده و روزانه از هر ۴ گروه اصلی غذایی استفاده شود.

رحمانی ادامه داد: از گروه نان و غلات حداقل ۶ تا ۱۱ واحد باید مصرف و میزان دقیق این نیاز با توجه به سیستم بدنی هر شخص می‌تواند با مراجعه به متخصصین تغذیه هم تعیین شود.

وی افزود: در مصرف این گروه غذایی (نان وغلات) باید متمرکز بر نان سبوس‌دار بوده و از مصرف آرد سفید و تمام فرآورده‌های آن اعم از شیرینی‌جات و فرآورده‌های نشاسته‌ای پرهیز شود.

رحمانی ادامه داد: گروه پروتئین نیز شامل گوشت، تخم‌مرغ و حبوبات است که باید روزانه ۲ تا ۳ واحد مصرف شود.

وی یادآور شد: مهمترین منبع تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی هم میوه‌جات و سبزیجات رنگین است که باید حداقل ۵ واحد در طول شبانه‌روز (به صورت خام و پخته) مورد استفاده قرار بگیرد.

به گفته این دکتری تخصصی تغذیه، انواع ریزمغزها نیز از منابع اصلی تامین ویتامین‌ها بوده که بهبودیافتگان کرونا باید روزانه ۳۰ تا ۵۰ گرم (یک مشت) استفاده کنند.

وی همچنین با بیان اینکه در هر وعده غذایی یک واحد از سبزیجات پخته نیز به منظور تامین این ویتامین استفاده شود، گفت: مجموع صیفی جات در فرهنگ ایرانی جزو سبزیجات محسوب شده و از گروه میوه‌ها نیز حداقل ۲ تا ۳ واحد در طول ۲۴ ساعت باید مصرف شود.

رحمانی در ادامه با اشاره به قند موجود در میوه‌ها یادآور شد: در مصرف میوه‌جات اما به دلیل قند موجود افراط نشود، میوه‌های رنگین به خصوص در فصل تابستان به منظور تقویت سیستم ایمنی و حفظ آب بدن ضروری است، اما به منظور جلوگیری از ابتلا به قند نباید بیش از اندازه مصرف شود.

بهبودیافتگان کرونا کم آبی بدن را با نوشیدن آب جبران کنند

این متخصص تغذیه تاکید کرد: میوه‌ها "باهم" و همچنین همراه با وعده غذایی ناهار و شام نیز مصرف نشود و در فاصله زمانی بین وعده‌های غذایی باید مورد استفاده قرار بگیرد.

رحمانی افزود: گروه لبنیات نیز از مهمترین گروه‌های غذایی برای بهبود یافتگان کووید-۱۹ است که در تامین ریزمغذی‌ها نقشی اساسی ایفا می‌کند. این گروه نیز حداقل سه واحد در طول شبانه‌روز باید مصرف شود.

وی یادآور شد: گاه در طب سنتی شیر را به دلیل طبع سرد در گروه لبنیات به اشتباه حذف می‌کنند، در حالی که این ماده خوراکی باید در رژیم غذایی لحاظ شده و به منظور کاهش طبع سرد آن می‌تواند با عسل و خرما مورد استفاده قرار بگیرد.

روغن زیتون به عنوان روغن اصلی رژیم غذایی استفاده شود

این رژیم درمانگر ادامه داد: در استفاده از چربی‌ها نیز ترجیحا روغن زیتون به عنوان روغن اصلی رژیم غذایی استفاده و سایر روغن‌ها نظیر کنجد و... در کنار این روغن مصرف شود. همچنین چربی جامد در رژیم غذایی صحیح باید حذف و فقط از چربی‌های مایع استفاده گردد.

وی تصریح کرد: پس از گذار از دوران نقاهت از فست‌فودها، آب میوه و نوشابه‌های صنعتی نیز خودداری شود و بدن توسط مصرف مایعات طبیعی به ویژه آب هیدراته نگه داشته شود.

کاهش احساس تشنگی از سن ۵۰ سالگی

وی با اشاره به ضرورت مصرف آب در بهبودیافتگان کرونا گفت: احساس تشنگی معمولا از سن ۵۰ سالگی کاهش می‌یابد، بنابراین با افزایش سن نباید منتظر احساس تشنگی و سپس مصرف آب ومایعات بود. در دوران کرونا، نقاهت و همچنین پس از بهبود باید با مصرف آب فراوان بدن را هیدراته نگه داشته و از این طریق سیستم ایمنی را در مواجهه با عوامل بیماری‌زا تقویت کرد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۴۶ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

منبع: ایرنا

 

ارسال نظر

آخرین اخبار