با وجود اینکه بیش از ۱۵ روز از زمان آغاز تحویل کلزا کشاورزان گلستانی به مراکز خرید تضمینی این محصول می‌گذرد اما هنوز وجهی به حساب آنها واریز نشده است.


کلزاکاران گلستانی هنوز وجهی دریافت نکردند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، در حالی که برداشت کلزا در گلستان و تحویل آن به مراکز خرید تضمینی از ۲۵ اردیبهشت‌ماه آغاز و تاکنون ۸۸ درصد محصول برداشت شده اما کشاورزان وجهی دریافت نکردند و چشم انتظار دریافت به موقع پولشان هستند.

محمدرضا عباسی_ معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دایر بودن بیش از ۴۰ مرکز خرید تضمینی کلزا در استان، گفت: تاکنون بیش از ۶۲ هزار تن کلزا تحویل مراکز خرید تضمینی شده است. تاکنون پرداختی کلزا در استان نداشتیم.

وی بیان کرد: امسال با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش ۴۰ درصدی بارندگی و همچنین سرماهای نابهنگام، خسارت جدی به مزارع کلزا وارد شد به‌طوری‌که عملکرد در هر هکتار ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم کمتر از سال گذشته بوده و به‌طور میانگین میزان برداشت محصول در اراضی آبی به ۱۴۰۰ کیلوگرم و اراضی دیم به ۱۲۰۰ کیلوگرم رسیده است.

عباسی با اشاره به اینکه خرید تضمینی کلزا با قیمت ۱۱ هزار تومان انجام می‌گیرد، خاطرنشان کرد: تمهیدات لازم برای جلوگیری از ایجاد صف‌های طولانی در مراکز خرید تضمینی کلزا اندیشیده شده و به غیر از یک روز صف طولانی در یکی از شهرهای استان، مشکل دیگری در این رابطه نداشتیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان تأکید کرد: بعد از تحویل کلزا از کشاورزان مشخصات آنها در سامانه ثبت می‌شود تا در اولین فرصت بعد از تخصیص اعتبار، وجه محصول به حساب آنها واریز شود.

رحمت اله نوروزی_ نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس نیز به ایسنا گفت: یکی از اقدامات خوب در مجلس یازدهم، تعیین شورای قیمت‌گذاری قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در محصولات کلزا، گندم و سویا بود که خوشبختانه با این کار شاهد قیمت‌گذاری‌های مناسبی در این محصولات بودیم.

وی با اشاره به پیگیری‌ها برای پرداخت مطالبات کلزا کاران، بیان کرد: امسال به بودجه بخش کشاورزی توجه خاصی شده و مشکلی در تأمین اعتبار وجود ندارد، لذا انتظار داریم با سرعت بخشیدن به کارها، مطالبات کشاورزان هر چه زودتر پرداخت شود.

نوروزی خاطرنشان کرد: با تمهیداتی که امسال مجلس در نظر گرفت، دولت هیچ مشکل قانونی در پرداخت مطالبات ندارد و باید هماهنگی‌های شرکت غله با سازمان برنامه‌وبودجه با سرعت بیشتری انجام گیرد.

سیدخالق سجادی_ مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان نیز در این باره به ایسنا گفت: موضوع پرداخت مطالبات کلزا کاران را روزانه پیگیری می‌کنیم و طبق وعده‌های داده شده، روند پرداخت‌ها از پایان هفته جاری آغاز و بخش اعظمی از مطالبات پرداخت خواهد شد.

وی علت تأخیر در پرداخت‌ها را مربوط جابه‌جایی اعتبارات با توجه به واردات محصولات دانست و افزود: کشاورزان اطمینان داشته باشند که تمام هم و غم مسئولان استان و نمایندگان رسیدن هر چه زودتر کشاورزان به پولشان است.

مدیرکل غله گلستان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال در مجموع از کشاورزان گلستانی ۷۰ هزار تن کلزا خریداری شود.

به گزارش ایسنا، کشاورزی شغل غالب مردم گلستان است و کشاورزان انتظار دارند وجه محصولشان را به موقع دریافت کنند تا برنامه‌ریزی مناسبی برای کشت بعدی و همچنین امورات زندگی داشته باشند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار