معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان از کاهش 53 تا 78 درصدی رواناب رودخانه های شاخص گلستان در سال آبی 96-95 (ابتدای مهر 1395 لغایت شهریور 1396) خبر داد.

کاهش رواناب رودخانه های شاخص گلستان در سال آبی 96-95

به گزارش گلستان24، سید محسن حسینی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان اعلام کرد که در این مدت بر مبنای آمار ایستگاه های شرکت آب منطقه ای مقدار بارندگی تجمعی متوسط در استان 384 میلیمتر بود که نسبت به میزان بلندمدت که 486 میلیمتر است، کاهش 21 درصدی نشان می دهد.

وی افزود: میزان بارندگی در گرگانرود نسبت به بلند مدت 19 درصد کاهش، اترک سفلی 22 درصد، قره سو 35 درصد، نکارود علیا 45 درصد و خلیج گرگان 37 درصد داشته است.

به گزارش ایرنا طول کل رودخانه های استان گلستان 2700 کیلومتر است که شامل 44 سرشاخه اصلی بوده و در 5 حوضه آبریز شامل اترک سفلی، گرگانرود، قره ‌سو، شرق خلیج گرگان و نکارود علیا جاری است.

مهندس حسینی همچنین بیان کرد: متوسط دمای اندازه گیری شده در ایستگاه معرف دشت نیم درجه افزایش را نسبت به متوسط بلند مدت نشان می دهد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان گفت که میزان تبخیر در ایستگاه معرف دشت 1421 میلیمتر اتفاق افتاده که نسبت به آمار بلند مدت که 1337 میلیمتر است افزایش 6 درصدی دارد.

به گفته وی؛ ذخیره آبخوانهای استان در انتهای شهریور ماه حدود 226 میلیون متر مکعب بود که حدود 18 درصد کاهش نسبت به آمار دوره بلند مدت نشان می دهد.

به گزارش ایرنا استان مرزی و شمالی گلستان در سال های اخیر به دلیل کاهش نزولات جوی و کم توجهی به مصرف بهینه در بخش کشاورزی و خانگی با بحران آب و خشکسالی مواجه شده است، این مشکل در فصل گرما سال حتی تامین آب شرب شهروندان را دچار چالش می کند.

کارشناسان هواشناسی؛گلستان را جزء چهار استان نخست کشور در بحث بحران آب و خشکسالی دانسته و گفته اند که براساس نقشه های ماهواره ای پدیده خشکسالی مهمان 30 سال آینده گلستان خواهد بود.

گلستان طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 95 یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد که در 30 شهر و حدود یکهزار و 75 روستا زندگی می کنند.

در گلستان تامین معاش بیشتر مردم بویژه روستاییان از طریق کشاورزی صورت می گیرد، به طوری که هر سال افزون بر 650 هزار هکتار از زمین های استان به زیر کشت محصولات مختلف از جمله گندم و دانه های روغنی می رود، هرچند مشکلات آب و خشکسالی این بخش را دچار مشکل اساسی کرده است.

انتهای/ ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار