مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: در مسابقه نهالکاری جوانان جمعیت هلال احمر استان، جوانان جمعیت هلال احمر شهرستان گنبدکاووس ۴۰۰ نهال گلدانی را در مراتع «چپرقویمه» غرس کردند.

 کاشت نهال گلدانی در مراتع «چپرقویمه» از سوی جوانان هلال احمر گنبدکاووس

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گنبدکاووس، عبدالرحیم لطفی امروز در مراسم اختتامیه مسابقه نهالکاری جوانان جمعیت هلال احمر در گنبدکاووس اظهار کرد: جنگل‌ها و مراتع استان در خطر بوده و با توجه به خشکسالی و افزایش دما در گلستان، کاشت درخت و نهالکاری مهمترین عامل در جلوگیری از بیابانی شدن استان است.

وی با اشاره به شرایط خاص شمال گنبدکاووس تصریح کرد: بخش عظیمی از منطقه شمال شهرستان گنبدکاووس در معرض بیابانی شدن قرار داده که در صورت عدم برنامه‌ریزی مناسب و کاشت نهال در سال‌های نه چندان دور این جلوه بیشتر تشدید می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نهادینه کردن  فرهنگ ایجاد فضای سبز را مهمترین عامل بیابان‌زدایی دانست و خاطرنشان کرد: فرهنگ ایجاد فضای سبز و نگهداری از آن باید از دوران کودکی به فرزندان آموزش داده شود تا انسان‌ها سبب تشدید و تخریب طبیعت و جنگل‌ها و در نتیجه بیابانی شدن منطقه نشوند.

وی ادامه داد: کشور ما در منطقه خشک دنیا قرار دارد و میانگین بارش باران در کشور یک سوم دنیا است.

لطفی گفت: به طور میانگین میزان بارش سالانه کشور ۹ میلیارد متر مکعب بوده که از این میزان حدود ۲/۵ میلیارد متر مکعب صرف کشاورزی و صنعت شده و حدود ۳ میلیارد متر مکعب تبخیر می‌شود.

وی بیان کرد: فرهنگ‌سازی کاشت درخت و نهالکاری و نگهداشت آن توسط جوانان در جامعه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ابراز کرد: تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با سازمان جمعیت هلال احمر کشور منعقد شد تا از ظرفیت جوانان جمعیت هلال احمر در کاشت نهال استفاده شود.

وی ادامه داد: این تفاهم‌نامه در قالب مسابقه بین شهرهای استان گلستان در فروردین ماه اجرا شد و در این مسابقه جوانان جمعیت هلال احمر گنبدکاووس با غرس ۴۰۰ نهال گلدانی در مراتع «چپرقویمه» مقام نخست و جوانان جمعیت هلال احمر علی‌آبادکتول مقام دوم را در سطح استان کسب کردند.

لطفی گفت: این مسابقه در قالب ۹ گروه، ۹ نفر و ۹ نهال برگزار شد و امروز با حضور فرماندار گنبدکاووس، معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر گلستان و اداره کل منابع طبیعی از برگزیدگان در سالن هلال احمر شهرستان گنبدکاووس تجلیل شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار