در روزهای گذشته انتشار فیلم های تبرکشی موجب آسیب به چهره گردشگری شهر گرگان شد و انتظار مأموران انتظامی بر این است که مردم با انتشار فیلم های حاوی خشونت، هنجارشکنان را همراهی نکنند.

تبری که چهره گردشگری گرگان را در هم شکست

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، حادثه تبرکشی و قتل در شهرستان گرگان موجب بازنشر خبرهای پیرامون خشونت و نزاع در این شهر شد و این مهم به چهره زیبای گرگان آسیب زد.

 

پس از این اتفاقات فضای مجازی واکنش های زیادی را به چنین ناهنجاری های اجتماعی نشان داد ولی همه مسئولان و فعالان فضای مجازی موافق هستند که با کنترل خشم و بالابردن آستانه تحمل شاید این مسائل رخ نمی داد.

 

گرچه بخشی از فضای مجازی اعتقاد دارند که در این زمینه باید دستگاه قضایی برخورد شدیدی با مجرمان داشته باشند و همچنین نیروی انتظامی در سریعترین زمان ممکن به دستگیری این افراد اقدام کند اما واقعیت ماجرا این است که این دو دستگاه زمانی پای کار می آیند که یک ناهنجاری اجتماعی و قانون شکنی رخ داده باشد و پیش از آن باید دستگاه های فرهنگی با آموزش های متعدد از بروز چنین حوادثی پیشگیری کنند.

 

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که افراد در برخورد با چنین رویدادهایی با ترک محیط، می توانند خشم خود را خاموش کنند و یا آنکه آغاز خشم دیوانگی و پایانش پشیمانی است و امام صادق(علیه السلام) نیز در این زمینه می فرمایند: «آنکه مالک خشم خود نباشد مالک عقل خود نیست» ولی با این وجود شاید به دلیل عدم آگاهی مردم در مقابله با خشم هنوز هم پیامدهایی مثل قتل، ضرب و شتم و غیره در جامعه به چشم می خورد.

 

*برخورد قاطع با هنجارشکنان

«مسعود سلیمانی»، معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز گلستان در این باره گفت: مهمترین اولویت ما مسئله آرامش و امنیتی است که باید در جامعه برقرار باشد و هنجارشکنی و قانون شکنی از چشم ما دور نمی ماند و با اولویت و در سریعترین وقت با هر گونه هنجارشکنی برخورد می کنیم.

 

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز گلستان ادامه داد: در ساعات و دقایق اولیه پس از هنجارشکنی هایی که در روزهای گذشته رقم خورده دستورات قضایی به نیروی انتظامی صادر شد و ماموران نیروی انتظامی از همان ساعت اولیه پای کار بودند و تمامی عوامل دستگیر شدند.

 

وی بیان کرد: به طور قطع با هنجارشکنان برخورد قانونی می شود و این افراد از اقدامات خود پشیمان می شوند، در برخورد با هنجارشکنان شدیدترین برخوردها و قاطع ترین برخوردها را خواهیم داشت و آنها را از این اقداماتی که انجام دادند پیشمان می کنیم.

 

این مقام مسئول متذکر شد: برخورد ما به گونه ای است که برای دیگر افرادی که قصد هنجارشکنی دارند درس عبرتی باشد و اینطور نیست که فردی بخواهد قمه کشی و یا تبرکشی کند و با آن برخورد نشود.

 

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز گلستان تاکید کرد: در قسمت پیشگیری کلاس هایی را در حوزه آموزش و کنترل خشم در مراکز فرهنگی شهر برگزار کردیم و در محلاتی که در خطر هستند دستگاه های خدمات رسان و فرهنگی را به آن محلات کشاندیم تا در این زمینه آسیب شناسی اتفاق بیفتد.

 

سلیمانی ابراز داشت: برنامه هایی برای تامین اوقات فراغت در نظر گرفته شده و صدا و سیما و رسانه ها نیز در بخش کنترل خشم نقش به سزایی دارند.

 

وی گفت: نوجوانان برای مقبولیت در یک جمعی رفتارهای پرخاشگرانه دارند و باید ترویج این رفتار در جامعه کم شود.

 

«مجتبی مروتی»، رئیس پلیس آگاهی استان گلستان در این زمینه گفت: جرائم خشن یک منشور چند وجهی هستند که تنها دو ضلع آن قوه قضائیه و پلیس است و مسائل دیگر مثل آموزش مدارس، خانواده ها و دیگر دستگاه های فرهنگی باید در کنار هم تلاش کنند تا در این زمینه توفیقاتی حاصل شود.

 

رئیس پلیس آگاهی استان گلستان متذکر شد: دو حادثه تبرکشی در استان گلستان بازخورد منفی برای چهره استان به وجود آورد و از سویی دیگر از مردم نیز گله مندیم که با انتشار این فیلم ها، موجب پیچیدگی رسیدگی ها به این پرونده ها و فرار این افراد از دست قانون می شوند.

 

مروتی با بیان اینکه انتظار ما این است که مردم این فیلم ها را به دست ماموران انتظامی و دستگاه ها رسیدگی کننده به این جرائم برسانند، افزود: استفاده از سلاح سرد 6 ماه حبس دارد ولی به واسطه شرایط استان و اشتغال بخشی از مردم در حوزه کشاورزی و دامپروری در خودروی خود تبر نگهداری می شود و در نخستین درگیری به عنوان یک سلاح سرد از آن استفاده می کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: استفاده از قمه و چاقوهای نامتعارف نیز جرم است و برخی از جوانان نیز به دلیل استفاده از مشروبات الکلی و یا مواد روانگردان در نخستین برخورد از چنین ابزارهایی در درگیری ها استفاده می کنند.

 

رئیس پلیس آگاهی استان گلستان یادآور شد: چنین جرائمی قبلا هم وجود داشته ولی چون فضای مجازی گسترش پیدا کرده بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است، اگر در این منطقه تبرکشی و یا قمه کشی را شاهد هستیم در استان های جنوبی موضوع استفاده از سلاح و تیراندازی در مراسم های عروسی مطرح است که گاهی منجر به آسیب به مهمانان می شود و هر منطقه یک مشکل خاص خود را دارد.

 

مروتی تأکید کرد: باید در مدارس و مساجد و دانشگاه ها بر روی این موضوعات بحث شود تا شاهد چنین رویدادهایی نباشیم، نیروی انتظامی زمانی ورود پیدا می کند که این اتفاقات رخ دهد لذا باید در زمینه پیشگیری بیش از گذشته اقدام شود.

 

به گزارش خبرنگار شبستان، براساس میزان جمعیت و تعداد زندانیان در سطح استان گلستان می توان نتیجه گرفت که میزان هنجارشکنان جامعه به دو درصد هم نمی رسد لذا جامعه باید به جای ترویج این رخدادهای زشت پدیده های زیبا را ترویج کنند و در این بخش توصیه ماموران انتظامی نیز آن است که مردم  با انتشار فیلم های حاوی خشونت در جامعه با هنجارشکنان همکاری نکنند.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار