معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان از کشاورزان خواست: به هیچ وجه زمین خود را در ساعات گرم و داغ روز آبیاری نکنند.


آبیاری در اوج گرما ممنوع

به گزارش گلستان ۲۴؛ عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: آبیاری محصولات در ساعات اوج گرما سبب افزایش تبخیر و در نتیجه مصرف بیش از حد آب می‌شود و کشاورزان بهتر است در ساعات اولیه صبح یا عصر به آبیاری اقدام کنند.

او افزود: برای انتقال آب به مزارع هم بهتر است کشاورزان از لوله یا پوشش به وسیله سطوح عایق استفاده شود تا آب هدر رفت کمتری داشته باشد.

این روز‌ها اوج برداشت محصولات جالیزی در گلستان است و کشاورزان برای رسیدن زودتر محصولات آن‌ها را زود به زود آبیاری می‌کنند.

این در حالیست که کارشناسان آب منطقه‌ای گلستان این روز‌ها به شدت درباره کم آبی استان هشدار می‌دهند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفته: با توجه به خشکسالی به کشاورزان توصیه می‌کنیم در اراضی کشاورزی وابسته به چاه‌ها حداقل ۲۰درصد و در اراضی وابسته به آبیاری سطحی، حداقل ۵۰درصد سطح زیر کشت داشته باشند.

جواد تیموری افزود: در پایان اردیبهشت ماه امسال حدود ۲۹درصد ظرفیت مخازن سد‌های استان پُرآب بود در حالی که در مدت مشابه پارسال حدود ۸۱درصد سد‌های گلستان آب داشت.

او با اشاره به شرایط سدها، کاهش رواناب رودخانه‌ها و کاهش بارش‌ها؛ رعایت صرفه جوئی در همه بخش‌ها به ویژه کشاورزی را ضروری دانست و گفت: در این شرایط کشاورزان باید از روش‌های آبیاری سنتی استفاده نکنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار