رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان:

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که اجرای طرح زهکشی اراضی شوره‌زار استان در صورت تامین به موقع اعتبار تا سه سال آینده به طور کامل پایان خواهد یافت.

طرح زهکشی اراضی گلستان تا سه سال آینده به پایان می‌رسد

به گزارش گلستان ۲۴؛ مختار مهاجر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: تاکنون ۹۸ هزار هکتار از اراضی گلستان با صرف پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار زهکشی شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: طرح زهکشی در این اراضی موجب افزایش تولید، هدایت آب باران به آب بندان های کشاورزی، هدایت آب های سطحی سیلابی به تالاب ها، خروج آب از زمین های اراضی جنوبی و بازچرخانی آن برای استفاده درآبیاری زیر کشت محصولات کشاورزی، افزایش ظرفیت خروجی رودخانه گرگان‌رود از ۱۱۰ به ۱۵۰ متر مکعب در ثانیه شده و در سال های زراعی آینده موجب بهبود بیشتر راندمان تولید کشاورزی خواهد شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان افزود: اجرای طرح زهکشی در اراضی استان توسط وزارتخانه های جهادکشاورزی و نیرو صورت می گیرد که وزارت نیرو برای اجرای این طرح، زمین محل اجرا را از بهره‌برداران خریداری می کند.

مهاجر هزینه اجرای طرح زهکشی در هر هکتار زمین کشاورزی گلستان را برای شیوه روباز بین ۴۵ تا ۵۵ میلیون ریال و برای اجرای زیر زمینی از طریق لوله گذاری حدود ۱۲۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: از مجموع سطح پوشش طرح زهکشی انجام شده توسط جهادکشاورزی، حدود ۱۸ هزار هکتار به صورت زیرزمینی بود که نیاز نداشتن به لایروبی و خارج نشدن زمین زراعی از چرخه تولید، بخشی از جمله مزایای آن نسبت به طرح روباز است.

کارشناسان جهادکشاورزی گلستان معتقدند که ۴۶۰ هزار هکتار از اراضی گلستان نیازمند زهکشی است.

به گفته کارشناسان حوزه آب و خاک گلستان، بخش وسیعی از زمین های شمال این استان به دلیل اقلیم نیمه خشک، نوع بافت خاک و شوری و بخشی از اراضی منطقه جنوبی استان به دلیل ماندابی، امکان کشت قابل قبولی ندارد که با اجرای طرح زهکشی قابلیت بهبود کاشت و افزایش خواهد یافت.

گلستان سال ۹۳ در سفر رییس جمهوری به گلستان زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار اراضی استان به تصویب هیات دولت رسید و اجرای آن با تامین اعتبار، عملیاتی شد.

طبق برنامه تا پایان دولت دوازدهم باید ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی اولویت دار گلستان زهکشی شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار