علی موسی خانی: برنامه تعیین شده وزارتخانه برای کشت کلزا در استان گلستان 85 هزار هکتار است.

قرارداد کشت کلزا در گلستان ۱۵ درصد بیش از برنامه ابلاغی است

به گزارش گلستان ۲۴؛ علی موسی خانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: برنامه تعیین شده وزارتخانه برای کشت کلزا در استان گلستان 85 هزار هکتار است.

به گفته وی رعایت تناوب زراعی و بالا بودن قیمت نرخ تضمینی کلزا نسبت به گندم از جمله دلایل استقبال کشاورزان استان برای کشت این دانه روغنی است. 

وی به سطح کشت کلزا اشاره کرد و افزود: تا قبل از تعطیلات هفته گذشته، بیش از 35 هزار هکتار از زمین های کشاورزی که از سوی کشاورزان استان قرارداد کشت کلزا بسته شده بود، به زیر کشت این دانه روغنی رفته است.

موسی خانی بهترین زمان کشت کلزا در زمین های کشاورزی استان را در صورت مساعد بودن شرایط جوی تا بیستم آبان ماه سال جاری اعلام کرد.

کشت کلزا از سوی کشاورزان استان گلستان از ابتدای مهر سال جاری آغاز شده است.

وی در خصوص معرفی رقم های کشت کلزا گفت: امسال علاوه بر رقم های گذشته، دو رقم زمستانه شامل گارو و روهان و دو رقم بهاره ویژه زمین های دشت از جمله اسمیلا در سطح گسترده کشت می شود.

رییس اداره پنبه و دانه های روغنی جهادکشاورزی گلستان به تامین بذر کلزا اشاره کرد و افزود: تاکنون 448 تن بذر کلزا میان کشاورزان طرف قرار دادکشت در استان توزیع شده است.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر هم سازمان جهادکشاورزی استان رایزنی لازم با دستگاه های مرتبط برای حمل بذر موردنیاز کشت کلزا انجام تا مشکلی از بابت تامین بذر وجود نداشته باشد.

به گزارش ایرنا کشت کلزا ضمن مشارکت در تولید روغن خوراکی موردنیاز کشور در داخل و تلاش برای بی نیازی از واردات این محصول، بهترین تناوب برای گندم و جو است که رعایت این امر علاوه بر افزایش تولید سال آینده، آفات، بیماری ها و نیز علف های هرز را کاهش می دهد.

استان گلستان در تولید دانه روغنی کلزا، دو سال مداوم رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

سال زراعی گذشته کشاورزان گلستان 57 هزار هکتار کلزا کشت کردند که از این سطح 112 هزار و 500 تن محصول برداشت و به صورت تضمینی به دولت فروختند.

استان گلستان واقع در شمال کشور با داشتن 650 هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی به ویژه دانه روغنی کلزا است.

انتهای پیام/ جماران

ارسال نظر

آخرین اخبار