در اجرای تعزیه چند هنر نهفته است؛ مانند هنر بازیگری و هنرادبیات. تعزیه خوان ها باید حرمت تعزیه را حفظ کنند؛ از لحاظ نحوه ی اجرای تعزیه، نوع لباسی که می پوشند و حتی موزیکی که در حین اجرای تعزیه اجرا می شود.

تعزیه در دیدگاه شهادت خوان، سیدحمزه حسینی

((تعزیه در دیدگاه شهادت خوان، سیدحمزه حسینی))

تعزیه از زمان قدیم بوده است ولی بدون دیالوگ اجرا میشد.در زمان زندیه روی تعزیه دیالوگ گذاشته شد.و اصل تعزیه در زمان قاجار رونق گرفت.
به جزء تعزیه هایی که اکثرا به مناسبت سوگواری اباعبدالله الحسین(علیه السلام) برگزار می شود، مراسمات تعزیه خوانی دیگری هم داریم؛ مانند تعزیه خوانی سیاوش و تعزیه خوانی دانیال پیامبر.
یک شهادت خوان باید به کل ردیف های آوازی مسلط باشد؛ و یک مرکب خوان باشد.
به گزارش گلستان 24 : مرکب خوان یعنی اینکه در حین ایفای نقش از هرگوشه ای که آواز را شروع کردی بتوانی ادامه اش را به خوبی اجرا کنی؛ و بتوانی در همه ی دستگاه های موسیقی بخوانی و به بداهه خوانی مسلط باشی.


اغلب آهنگ هایی که در تعزیه خوانده می شود از گوشه ی دشتی در آن استفاده شده؛ مثل گوشه ی چوپانی، گوشه ی دشتستانی، گوشه غم انگیز و گوشه ی دیلمان. که بیشترش در دشتی استفاده می شود؛ و چون آواز محزونی است در اجراهای مذهبی کاربرد بیشتری دارد.
در مورد مقدار زمان اجرای یک تعزیه، باید گفت که ما مقتل داریم که حدود 9 ساعت طول می کشد تا اجرا شود.ولی بنا به دلیل اینکه مراسم برای تماشاچیان خسته کننده نشود در حال حاضر تعزیه ها حدود 4 ساعت به طول می انجامد.


در اجرای تعزیه چند هنر نهفته است؛ مانند هنر بازیگری و هنرادبیات.
هرچه اجرا هست با نقش نمایی و هنر بازیگریست. گفتگوها با شعر است.خواننده ها باید همه ی اشعار را در اصول صحیح تعزیه بخوانند؛ که متاسفانه دیده می شود برخی اصول را رعایت نمی کنند.
تعزیه خوان ها باید حرمت تعزیه را حفظ کنند؛ از لحاظ نحوه ی اجرای تعزیه، نوع لباسی که می پوشند و  حتی موزیکی که در حین اجرای تعزیه اجرا می شود.
تمامی ردیف های موسیقی و گوشه های آن باید در تعزیه رعایت شود.


در طول تاریخ این تعزیه بوده است که موسیقی ما را نگه داشته است.
تعزیه هنوز هم که هنوز است جایگاه اصلی خودش را پیدا نکرده و پشتیبان ندارد.تعزیه خیلی مظلوم واقع شده است.جلسات و صحبت های زیادی برای حمایت از تعزیه برقرار شده ولی حمایتی صورت نگرفته است .


من به نوبه ی خودسابقه نداشته که برای اجرای تعزیه  پول شخصی برای خود گرفته باشم؛ ولی قطعا شاهد تاثیرات باارزش آن در طول زندگی خود بوده ام.

ما در رابطه با ائمه اگر صادقانه به جلو گام بردایم، خودِ آن ها هرچه بخواهیم به ما میدهند.

ارسال نظر

آخرین اخبار