تامین رفاه و اقتصاد روستا موجب رونق تولید در بخش کشاورزی و درآمد نیمی از جمعیت گلستان می شود.


شکوفایی گلستان با توسعه روستایی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از خبرگزاری صدا وسیما مرکز گلستان، حسین، پسر جوان گلستانی اهل روستای نوچمن گرگان چند ماهی است که دیگر برای کار به شهر نمی‌رود، او توانسته با ایجاد کارگاهی کوچک در روستای خویش علاوه بر خود برای دو برادرش هم شغل ایجا کند.

مقدمه:

توسعه روستایی در استانی که اقتصاد آن بر محور کشاورزی می‌چرخد و ۴۷ درصد جمعیت آن روستا نشین هستند ضرورت انکار ناپذیر است.

افزایش درآمد فعالیت‌های اقتصادی وتولیدی روستائیان علاوه بر اقتصاد روستا باعث رونق اقتصادی شهرهای مجاور می‌شود از طرفی توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها علاوه بر فرام کردن رفاه برای اهالی روستا  موجب دسترسی شهر نشینان به جاذبه‌های گردشگری می‌شود.

توجه روز افزون دولت به توسعه روستا‌های گلستان در سال‌های اخیر با تصویب مصوبه های عمرانی تا حدودی توانسته جاذبه‌های ماندگاری، گردشگری، سرمایه گذاری و اشتغال روستا‌ها را افزایش دهد.

اجرای طرح هادی، ایجاد مشاغل کوچک، توسعه مشاغل خانگی، توسعه راه‌های روستایی بین مزارع، جهش درساخت مسکن روستایی، توسعه گردشگری روستایی، معرفی جاذبه‌های طبیعی و جذب سرمایه گذاری برنامه‌هایی هستند که برای توسعه روستا‌های گلستان از حدود دو دهه پیش آغاز شده که در سال ۱۳۹۹ مهاجرت معکوس ۶۰ روستا در گلستان از نتایج آن بود.

وضعیت استان گلستان:

مدیرکل بنیاد مسکن  انقلاب اسلامی گلستان می‌گوید: بیش از ۱۰ سال از تهیه طرح‌های هادی برای ۹۳۶ روستای بالای ۲۰ خانوار استان می‌گذرد که در ۶۶۷ روستا اجرا شده ودربقیه روستا‌های استان در حال اجراست.

شکوفایی گلستان با توسعه روستایی

سیدمحمد حسینی می‌گوید: با توجه به گذشت بیش از ۱۰ سال از آغاز طرح هادی برای توسعه ۲۰۰ روستا باید طرح هادی بازنگری شود تا نیاز‌های جدید رفع و تامین عادلانه امکانات و ماندگاری جوانان در روستا عملی شود.

وی می‌افزاید: قرار است امسال طرح هادی ۱۵۰ روستا بازنگری شود ,اجرای بازنگری این طرح‌ها به ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد که تلاش می‌کنیم از محل اعتبارات ملی تامین کنیم .

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان با اشاره به طرح سند دار کردن املاک بنیاد علوی در روستا های استان می‌گوید: اینکار با تفاهم نامه مشترک در مرحله نقشه برداری و تشکیل پرونده است و تاکنون ۱۰۰ هزار جلد سند مالکیت شهری و روستایی صادر شده است.

حسینی می گوید : برای مالکیت بخشی اراضی روستایی  پارسال نقشه برداری در ۶۰۰روستای استان آغاز شده است.

وی در ادامه از افزایش ۳برابری بودجه عمرانی ۱۴۰۰ خبر داده و می افزاید: بنا داریم که ۱۵۰۰طرح روستایی را در استان عملیاتی کنیم.

حسینی با اشاره به جهش طرح ساخت مسکن روستایی در گلستان می‌گوید: از ۲۲۸ هزار مسکن روستایی استان بیش از ۱۱۰ هزار خانه غیرمقاوم و نا ایمن است که تاکنون ۸۰ هزار واحد مسکونی روستایی احداث شده و امسال ساخت ۷ هزار واحد مسکونی روستایی در دستور کار بنیاد مسکن استان است تا مهاجرت معکوس به روستا‌ها را سرعت دهد وقرار است در سال ۱۴۰۰ تعداد روستا‌های دارای مهاجرت معکوس را به ۱۵۰ روستا برساند.

مدیر کل امور روستایی و شورا‌های استانداری گلستان می‌گوید:با توجه به اینکه ۴۷ درصد جمعیت گلستان را روستاییان شکل می‌دهند بیش از ۱۰ هزار مصوبه در چهارسال گذشته با ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه روستا‌های استان تصویب و اجرا شده است.

شکوفایی گلستان با توسعه روستایی

علی نصیبی می‌گوید: ۵۱ درصد از اعتبارات سال ۹۹ به این اجرای این مصوبات مربوط بود و تحقق این طرح‌ها علاوه بر تکمیل زیرساخت روستا‌ها و ایجاد اشتغال باعث شده در بیش از ۶۰ روستا از جمله روستای وامنان مهاجرت معکوس رخ دهد برنامه‌ای که با ادامه آن در استان گلستان می‌توان امیدوار بود رفاه جمعیت ۴۷ درصدی روستائیان گلستان افزایش یابد.

حاج آقا احمدی روحانی روستای وامنان از ۲۳ سال قبل کاری را آغاز کرد که امروز به الگوی تحول اقتصادی مقاومتی روستا‌های استان گلستان تبدیل شده است.

شکوفایی گلستان با توسعه روستایی

او با کشت زعفران، گل محمدی و توسعه باغات گیلاس و آلبالو و تشکیل تعاونی زعفران کاران و ثبت برند تعاونی توانسته بسیاری از جوانان از روستا رفته را به روستا برگرداند و جان تازه‌ای به اقتصاد منطقه کوهستانی آزادشهر بدهد.

مدیر کل امور روستایی و شورا‌های استانداری می‌گوید: با ادامه این طرح‌ها امیدواریم تعداد روستا‌های دارای مهاجرت معوس گلستان امسال به ۱۵۰ روستا افزایش یابد.

توسعه مشاغل کوچک خانگی یکی از برنامه‌هایی است که اقتصاد و روستا‌های استان را تقویت می‌کند.

مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان می‌گوید: ۳۳۲ رشته از جمله صنایع دستی، فرش دست باف، تولیدات دامی، شیلات، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و عشایری، تولیدات گیاهان دارویی، پرورش زنبور عسل، خیاطی، قالی بافی و رودوزی سنتی از مشاغلی هستند که بیشترین تقاضا را در گلستان دارند و برای حل مشکل بازاریابی و فروش تولیدات با کمک جهاد دانشگاهی چند سایت ویژه فروش طراحی کرده ایم.

شکوفایی گلستان با توسعه روستایی

بی باک از پرداخت ۳ میلیارد و ۹۳۷ میلیون ریال تسهیلات مشاغل خانگی در سال ۱۳۹۹ خبرداد و افزود: پارسال ۴۳۳ مجوز برای مشاغل خانگی مستقل و ۳۱ مجوز برای مشاغل خانگی پشتیبانی در گلستان صادر کرده ایم.

بی باک می‌گوید: راه اندازی مشاغل خانگی در هفت سال اخیر ۷ هزار و ۶۰۷ فرصت شغلی در گلستان ایجاد کرده است.

علاقه محسن و علی دو برادر جوان روستای قورچای رامیان به توسعه زنبور داری باعث شد زنبور داری را از ده سال قبل شروع کنند و کم کم همه خانواده‌های روستایی از ده سال پیش به این شغل روی بیاورند و در روستا ماندگار شوند.

تقی بائی ،مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی درگلستان می‌گوید: طرح توسعه مشاغل کوچک برای اشتغال پایدار ۵۴ هزار نفر در کشور اجرا می‌شود که سهم استان گلستان ۲۳۰۰ نفر در سال ۹۹ بود و بیشتر داوطلبان که در سایت ثبت نام کردند از روستائیان استان هستند.

شکوفایی گلستان با توسعه روستایی

تنوع اقلیم چهار فصل و قرار گرفتن روستا‌های گلستان در مناطق کوهستانی، جنگلی و حاشیه جنگل‌ها و دشت‌ها از سویی و دسترسی آسان گردشگران به روستا‌ها از سوی دیگر ظرفیت‌های گردشگری روستایی در گلستان است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان می‌گوید: برای توسعه کردشگری تاکنون ۱۳۰ واحد بوم گردی در روستا‌های استان افتتاح شده که برای ۵۵۱ نفر اشتغالزایی کرده است.

شکوفایی گلستان با توسعه روستایی

یاسر قندهاری با اشاره به افتتاح اولین واحد گردشگری کشاورزی گلستان پارسال در توسکستان می‌گوید: علاوه بر آن امسال ۵ تا پروانه جدید برای توسعه این واحد‌های گردشگری صادر شده است که جاذبه مهمی برای آشنایی شهر نشینان با مشاغل یک مزرعه و تجربه شیرینی از چیدن میوه‌های باغی آن است.

مجید رحمانی معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان می‌گوید: بیش از ۶۰ درصد روستا‌های استان گلستان ظرفیت اجرای طرح‌های گردشگری را دارد، اما آنچه که به تصویب هیئت دولت رسید حدود ۳۶ روستا است که برخی از آن‌ها دارای بافت با ارزش تاریخی، اما در معرض تخریب هستند.

شکوفایی گلستان با توسعه روستایی

حسینی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان به عنوان کتولی احیاء این روستا ه می‌گوید.۱۲ روستای دارای بافت با ارزش تاریخی و فرهنگی در استان گلستان شناسایی کردیم که بهسازی ۷ روستا از جمله فارسیان آزادشهر را به پایان رساندیم و ۵ روستا در حال تامین اعتبار برای اجرای طرح است که این طرح‌ها نقش عمده‌ای در جذب گردشگران و اشتغال روستائیان دارد.

توسعه راه‌های روستایی و بین مزارع یعنی دسترسی آسان به منابع اقتصادی و گردشگری.

مدیرآب و خاک جهاد کشاورزی گلستان می‌گوید: برای توسعه اقتصاد کشاورزی روستا‌های گلستان احداث ۱۷ هزار کیلومتر جاده بین مزارع نیاز است.

شکوفایی گلستان با توسعه روستایی

سیدمحسن کیاالحسینی می‌افزاید: تاکنون ۵ هزار کیلومتر جاده بین مزارع در روستا‌های گلستان احداث کرده ایم که ۲ هزار کیلومتر آن پارسال انجام شده و این کار کمک بزرگی به اقتصاد کشاورزان گلستان می‌کند.

وی می‌افزاید: احداث هر کیلومتر جاده روستایی به ۱۲۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد که باید از محل اعتبارات استانی تامین شود و تکمیل ۷ هزار کیلومتر باقی می‌ماند به اندازه بودجه یکسال استان گلستان هزینه می‌برد و اگر هر سال یک دهم بودجه اختصاص داده شود بسیاری از جاده‌های روستایی بین مزارع را تکمیل می‌کنیم.

وی با اشاره به طرح زهکشی برای ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی گلستان می‌گوید: برای اجرای این طرح علاوه بر احداث کانال‌های زهکشی، جاده‌های بین مزارع را در این اراضی احداث و شن ریزی می‌کنیم که عملا با این کار یک ششم از اراضی زراعی ۶۵۰ هزار هکتاری گلستان دارای جاده شده اند.

دسترسی روستائیان به آب شرب سالم و گاز شهری، برق و تلفن و اینترنت و خانه‌های بهداشت زیر ساخت‌هایی است که در سال‌های اخیر سرعت بیشتری گرفته است.

بهزاد هرمزی ،مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان می‌گوید: از ۱۰۰۰ روستای گلستان ۷۲درصد آن‌ها به آب شرب سالم و بهداشتی دسترسی دارند.

شکوفایی گلستان با توسعه روستایی

علی طالبی ،مدیر عامل شرکت گاز استان گلستان می‌گوید: با گاز رسانی به روستا‌های بالای ۲۰ خانوار تاپایان امسال تمام روستا‌های کد دار استان گاز رسانی می‌شوند و جشن پایان گاز رسانی را تا پایان ۱۴۰۰ برگزار خواهیم کرد.

شکوفایی گلستان با توسعه روستایی

محمد احمدی مدیرکل ارتباطات و فن آوری اطلاعات گلستان می گوید:در حال حاضر حدود ۹۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان دارای قابلیت اتصال به شبکه ملی اطلاعات هستند که با اجرای این طرح در یک‌ماه آینده پوشش مکالمه و اینترنت روستاهای استان با ۲ درصد رشد به ۹۷ درصد خواهد رسید.

شکوفایی گلستان با توسعه روستایی

یکی از طرح‌های مهم توسعه روستایی استان ،مدیریت جامعه آب و خاک در روستا‌های حوزه آبریز رودخانه چهل چای مینودشت است

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری گلستان می گوید:  این طرح را از ده سال پیش آغاز کرده ایم  و تلاش می کنیم با مشارکت سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف  تحت یک مدیریت واحد برای جوامع محلی روستایی اشتغالزایی کنیم تا  با کاهش فشار برجنگل‌ها و منابع طبیعی ،تخریب و فرسایش شدید اراضی کشاورزی و منابع طبیعی کم شود.

شکوفایی گلستان با توسعه روستایی

عبد الرحیم لطفی می افزاید :همچنین طرح ترسیب کربن طرح دیگری است که در روستا‌های کوهستانی آزادشهر از جمله وامنان و روستای اوغان گالیکش توانسته با کشت گیاهان دارویی از جمله گل محمدی چهره اقتصاد این روستا‌ها را متحول کند.

نتیجه:

با توسعه و تکمیل طرح‌های اقتصاد مقاومتی و کم شدن فاصله اجتماعی و خدمات شهری و روستایی ، هم امید به زندگی مردم در روستا بالا می‌رود و هم با ماندگاری مردم به خصوص جوانان در روستا تولیدات دامی و کشاورزی افزایش می‌یابد ، از فشار به جامعه شهری کاسته می شود و بسیاری معضلات اجتماعی و فرهنگی شهر‌ها و جرایم ناشی از حاشیه نشینی کاهش می‌یابد بنابر این نیاز است تا همه قسمت‌های این پازل یا جور چین با مدیرتی یک پارچه و هماهنگ در استانداری به سرعت توسعه یابد و توسعه آن بر اساس تحقیقات وپژوهش‌های علمی متناسب با استعداد‌های مردم و فرهنگ همان منطقه صورت گیرد تا شاهد افزایش مهاجرت معکوس به روستا ها و کشوری آباد باشیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار