مسئول موزه‌های عشایری و روستایی کشور:

مسئول موزه‌های عشایری و روستایی کشور گفت: ۲۳ استان مصوبه هیئت دولت را برای ایجاد موزه میراث روستایی دارند و دومین موزه روستایی کشور در گلستان راه‌اندازی می‌شود.

دومین موزه روستایی کشور در گلستان راه‌اندازی می‌شود

به گزارش گلستان 24، محمود طالقانی در حاشیه جلسه بررسی راهکارهای کارشناسی و اجرایی ایجاد موزه روستایی در استان گلستان، اظهار داشت: عملیات اجرایی موزه روستایی گلستان به عنوان دومین موزه روستایی در کشور در آینده نزدیک آغاز شود.

به گفته وی، نخستین موزه روستایی کشور در منطقه سراوان استان گیلان در مساحت 45 هکتار راه‌اندازی شده که موزه‌ای منحصر به فرد است.

وی اظهار کرد: مصوبات هیئت دولت در بخش موزه‌های روستایی براساس نیازسنجی انجام شده در سفرهای استانی دولت گذشته تصویب و گیلان، گلستان، مازندران، سمنان و فارس از جمله استان‌هایی هستند که ایجاد این موزه برای آنها مصوب شده است.

طالقانی هدف از ایجاد این موزه‌ها را آشنایی مردم با هویت و گذشته نزدیک آنان و داشته‌های پدران، مادران و نسل قبل از آنان بیان کرد.

مشاور طرح ایجاد موزه‌های روستایی کشور افزود: از نظر اقتصادی، این موزه‌ها سبب افزایش اقامت گردشگران، ایجاد درآمد و اشتغال و رفع مشکل ماندگاری اقشار متوسط در سفرها می‌شود.

طالقانی افزود: در موزه‌های روستایی نگاه کالبدی به سازه‌های روستایی وجود ندارد، بلکه در آنها میراث غیرملموس شامل فعالیت‌های فرهنگی، بازی‌های بومی و محلی و آئین‌ها مطالعه، بازسازی و در مناسبت‌های مختلف اجرا می‌شود.

وی درباره موزه‌های عشایری نیز گفت: هم‌اکنون تنها موزه راه‌اندازی شده در این حوزه در استان گیلان سالانه بین 250 تا 300 هزار نفر بازدیدکننده دارد.

در این جلسه، راهکارهای مطالعاتی و کارشناسی ایجاد موزه روستایی در گلستان به عنوان دومین استان پیگیر با حضور استاندار، معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری و پژوهشگران حوزه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و استان گلستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

با وجود کاهش جمعیت روستایی گلستان در سال‌های اخیر در مقایسه با شهرنشینان هنوز حدود نیمی از جمعیت این استان شمالی در روستاها زندگی می کنند.

انتهای پیام/ 

ارسال نظر

آخرین اخبار