کاهش ۴۰ درصدی ریزش‎های جوی و خشکسالی بی‎سابقه در گلستان تولید گندم و جو در استان را با کاهش مواجه کرد، امری که در کنار مشکلات فراوان دامداران موجب شد تا مشکل تأمین خوراک دام بیش از گذشته پررنگ‎تر و دامداران را با چالش‎های جدی مواجه کند.

 سایه سنگین خشکسالی بر زندگی و تولیدات دامداران گلستانی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، اشتغال جمعیت وسیعی از مردم گلستان کشاورزی و دامداری است از آنجایی که بخش اعظمی از خوراک دام کشور از طریق واردات انجام می‎شود در سال‎های اخیر به دلیل تحریم، ورود و تأمین خوراک دام با مشکلات زیادی مواجه شد، کمبود و گرانی خوراک دام‎ بسیاری از دامداری‎ها در گلستان را با مشکل جدی مواجه کرد تا جایی که به گفته مسوولان حدود ۳۵ درصد از واحدهای تولیدی مجبور به تعطیلی و خارج شدن از چرخه تولید شدند.

از آنجایی که برخی از دامداران گلستانی در اراضی خود گندم و جو کشت می‎کنند تا حدودی قادر به تأمین خوراک دام خود هستند اما کاهش ۴۰ درصدی ریزش‎های جوی و خشکسالی بی‎سابقه در گلستان تأثیر منفی بر تولید کاه گندم و جو در استان بر جای گذاشت از این رو در سال جاری دامداران با مشکل جدی در خصوص تأمین خوراک دام مواجه خواهند بود.

*خشکسالی تأمین خوراک دام را با مشکل مواجه خواهد کرد/ دام‎هایی که زیر قیمت بازار فروخته می‎شوند

یک دامدار گلستانی با گلایه‎مندی از وضعیت افزایش قیمت نهاده‎های دامی در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: متأسفانه طی یکی دو سال اخیر با افزایش قیمت نهاده اداره کردن دامداری برای بسیاری از دامداران به کاری طاقت‌فرسا تبدیل شده است.

احمد مصطفایی تصریح کرد: در حالی که هزینه تهیه خوراک دام بسیار بالاست اما قیمت تولیدات دامی از جمله شیر و گوشت برای دامدار بسیار پایین است، در واقع افزایش هزینه تمام شده تولیدات دامی ادامه فعالیت برای دامداران را با مشکل مواجه کرده تا جایی که بسیاری از دامداران مجبور به فروش دام خود به قیمت زیر بازار شده‎‎اند.

وی بیان کرد: دامدار با مشکل سرمایه در گردش مواجه است و متأسفانه تسهیلات مناسب و ارزان قیمتی در اختیار دامدار قرار نمی‎گیرد در گذشته حمایت‎های خوبی از دامدار انجام می‎شد اما در حال حاضر دو سالی است که واکسیناسیون دام را خود دامدار باید انجام دهد اما در سنوات قبل واکسیناسیون از طریق جهاد و به صورت رایگان انجام می‎شد.

دامدار گلستانی خاطرنشان کرد: خشکسالی امسال موجب شد تا بسیاری از دامداران همچون ما که تولید جو داشتیم با کاهش عملکرد مواجه شویم از این رو به شدت برای تهیه خوراک دام با مشکل مواجه خواهیم شد خواهش ما از مسوولان این است در شرایط پیشرو تا حد امکان از خارج کردن کاه گندم از استان جلوگیری کنند.

*کاهش ۵ برابری تولید جو در گلستان خلأ بزرگی در تأمین خوراک دام است

به گفته معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی نیاز استان در طول سال برای تأمین جو ۱۵۰ هزار تن است اما با خشکسالی و کاهش تولید جو ۳۰ هزار تن جو در استان تولید خواهد شد که این امر خلأ بزرگی در تأمین جو برای خوراک دام استان محسوب می‎شود.

رحمت سمیعی در خصوص مشکلات دامداران گلستانی اظهار کرد: در سال جاری و با توجه به خشکسالی با کاهش تولید جو مواجه هستیم، مصرف عمده در دامداری‎ها نیز جو است از طرفی با کاهش تولید گندم، تولید کاه نیز کاهش یافته، از این‎رو در روزهای ابتدایی برداشت گندم از مزارع گلستان سعی بر جلوگیری از خروج کاه از استان کردیم.

وی ادامه داد: متأسفانه بعد از این تصمیم فشارهای زیادی از استان‎های همجوار به ما وارد شد از آنجایی که بخش اعظمی از شیر مورد نیاز کارخانجات لبنی در گلستان از طریق خراسان‌رضوی تأمین می‎شود این استان اعلام کرد اگر جلوی خارج شدن کاه از گلستان گرفته شود آنها نیز جلوی ورود شیر به کارخانه‎های لبنی ما را خواهند گرفت از طرفی همدان نیز تهدید کرد در صورت بروز این اتفاق آنها «یونجه» را وارد گلستان نخواهند کرد این اتفاقات موجب نگرانی مسوولان استانی شد.

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد: اگر ابتدای برداشت گندم جلوی خارج شدن کاه را می‎گرفتیم استان‎های دیگر تحریک می‎شدند اما در حال حاضر خروج کاه از مبادی استان با سخت گیری و تحت نظارت نیروی انتظامی صورت می‎گیرد و تمام سعی ما بر این است در اواخر برداشت کاهی از استان خارج نشود و برای دامداران استان استفاده کنیم.

سمیعی با اشاره به وضعیت نهاده‎های دامی گفت: با پیگیری‎های انجام شده تولید خوراک آماده با قیمت دولتی برای دامداری‎ها را به سه برابر افزایش داده‎ایم از سویی با شرایطی که داریم واردات جو پاسخگوی نیاز دامداران نخواهد بود.

* انعقاد تفاهم‎نامه ۳ جانبه برای حمایت از تولیدات دامداران/ پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیارد تومانی با کارمزد ۴ درصد

وی در خصوص برنامه‎های امور دام در حمایت از دامداران گفت: در حوزه حمایتی امسال  روند جدیدی تعریف شده است تفاهم‌نامه‌ای سه جانبه بین «صندوق کارآفرینی امید»، مجموعه «صباح»  و «سازمان جهاد کشاورزی» به منظور راه‌اندازی دامداری‎های راکد و نیمه‌راکد استان انجام شده تا بتوانیم این دامداری‎ها را مجدد به چرخه تولید باز گردانیم در این راستا از صندوق کارآفرینی ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با بهره چهار درصد داده شده است از سویی از طریق کارخانجات منابع ریالی برای تهیه نهاده‎های دامی تأمین می‎شود.

وی ادامه داد: در راستای اجرای این طرح تأمین نهاده، واکسیناسیون، درمان دام و خرید شیر با قیمت تضمینی از دامداران انجام می‎شود، این طرح  برای یک روستا در شهرستان کلاله اجرا  و در ادامه برای شرق استان عملیاتی خواهد شد.

معاون‌امور دام جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه قیمت خرید شیر از دامدار در نقطه سر به سر هزینه درآمد وی قرار دارد، گفت: در حال حاضر دامداران به سرمایه در گردش نیاز دارند از سویی با توجه به شرایط خشکسالی باید مسوولان کمک کنند تا نهاده بیشتری وارد استان شود.

براساس این گزارش نیاز اصلی در یک دامداری و دام تأمین خوراک است، مادامی که در تأمین این نیاز با مشکل مواجه باشیم تولیدات دامی با کاهش مواجه خواهد شد از سویی اقتصاد و اشتغال تعداد قابل توجهی از افراد نیز به مخاطره خواهد افتاد. در سالی که به تعبیر مسوولان شاهد خشکسالی بی‎سابقه در گلستان هستیم و تولیداتی همچون کاه گندم و جو که مورد استفاده خوراک دام هستند با کاهش تولید مواجه شده‎اند باید با تدبیری مناسب مانع از خارج شدن دامداری‎های از چرخه تولید شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار