به گفته کارشناسان اگر گندم تولید شده در گلستان در همین استان فراوری شود مشکلات بسیاری در حوزه تأمین خوراک دام رفع خواهد شد با این وجود گویی سیاست گذاری‎های کلان کشور مانع از این اقدام است.

باز شدن گره کور تأمین خوراک دام با فرآوری گندم تولیدی در گلستان/ انتقاد دامداران گلستانی نسبت به کیفیت کنستانتره موجود در بازار

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، بخش اعظمی از خوراک دام و طیور کشور از طریق واردات تأمین می‎شود با توجه به بحث تحریم‎ها و مشکلات ارز تهیه خوراک دام و طیور طی ماه‌های اخیر با چالش‎های فراوانی مواجه شد.

گلستان یکی از استان‎های پیشرو در زمینه پرورش و تولید دام محسوب می‎شود و اشتغال بسیاری از روستاییان را دامداری و دامپروری تشکیل می‎دهد بدون تردید عدم توانایی در تأمین خوراک دام به میزان لازم مشکلات جدی برای این قشر به وجود خواهد آورد تا جایی که در سال‎های گذشته بسیاری از واحدهای تولید دام مجبور به تعطیلی واحد خود شدند.

به گفته کارشناسان اگر گندم تولید شده در گلستان در همین استان فرآوری شود مشکلات بسیاری در حوزه تأمین خوراک دام رفع خواهد شد با این وجود گویی سیاستگذاری‎های کلان کشور مانع از این اقدام است.

*تعطیلی ۳۵  درصد از واحدهای دامی در گلستان/  واردات،چالش جدی برای تأمین خوراک دام در  گلستان ایجاد کرد

به گفته ‌معاون امور دام و طیور جهاد کشاورزی گلستان قریب به ۴ میلیون واحد دامی در سطح استان وجود دارد که حدود ۷۰ درصد از این واحدها در روستا هستند  و از این تعداد نزدیک ۴۰ هزار واحد روستایی به کار پرورش دام و طیور مشغول هستند.

رحمت سمیعی با اشاره به مشکلاتی که طی سال‎های اخیر متوجه دامداران گلستانی شد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: طی سال‎های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳ اتفاقاتی را در حوزه تولید شاهد بودیم در واقع بخشی از واحدهای تولیدی به دلیل رکود و کاهش قیمت شیر و گوشت قرمز مجبور به تعطیلی شدند و یکسری از واحدهای دیگر نیز به صورت نیمه‌فعال در آمدند.

وی تصریح کرد: با پیگیری‎هایی که انجام شد شاهد بهبود شرایط در حوزه دامداری بودیم  و بخش عمده‎ای از واحدها مجدد به چرخه تولید بازگشتند در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد واحدهای تولیدی در حوزه دام در استان فعال هستند.

معاون امور دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با بیان اینکه طی همان سال‎ها ۳۵ درصد از واحدهای تولیدی از چرخه خارج شدند و به همان میزان نیز شاهد کاهش تولید در استان بودیم، افزود: در ماه‌های مرداد تا مهر سال جاری یک چالش جدی در خصوص تأمین‌نهاده های دامی به ویژه کنستانتره دامی مواجه شدیم که دلیل آن مشکلات در حوزه واردات بود بخش عمده‎ای از اقلام به ویژه جو، ذرت و سویا وارداتی هستند از این رو با چالش جدی مواجه شدیم خوشبختانه با رفع مشکلات ارزی بخش عمده‎ای از نهاده‎های مورد نیاز استان تأمین شده و تا پایان سال دغدغه‎ای برای تأمین نهاده‎های مورد نیاز دامداری‎های روستایی و صنعتی نداریم هم چنین رایزنی‎های لازم برای در اختیار قرار دادن خوراک دام آماده با دامداران انجام شده است.

* در حال حاضر محدودیتی برای تأمین خوراک دام وجود ندارد/ دامداران برای تهیه خوراک تنها از سبوس استفاده نکنند

سمیعی بیان کرد: در حال حاضر نهاده‎ها در سطح کارخانه‎های دام موجود است و هیچ محدودیتی در این رابطه وجود ندارد در واقع ما موظف هستیم خوراک را به صورت آماده در اختیار دامدار قرار دهیم اما دامداری‎ها تمایل دارند خوراک به صورت خام در اختیارشان قرار بگیرد تا خودشان فرآوری کنند.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی این امر مقدور نیست و خوراک با قیمت دولتی و فرآوری شده در اختیار دامداران قرار می‎گیرد و در کارخانه‎ها نیز کارشناسانی برای نظارت در کیفیت و فرآوری خوراک نیز حضور دارند.

به گفته معاون امور دام و طیور جهاد کشاورزی گلستان قریب به 20 کارشناس از تشکل‎ها و نمایندگان دامداری‎ها در کارخانه‎ها بر کیفیت خوراک نظارت دارند و اگر بی‎کیفیتی خوراک دام در کارخانه‎ای برای ما تأیید شد بدون تردید با آن برخورد خواهیم کرد.

سمیعی در خصوص گلایه برخی دامداران از کمبود خوراک دام به صورت خام گفت:بخشی از خوراک به صورت خام در اختیار دامدار قرار می‎دهیم این میزان قطعأ مورد نیاز دامدار نخواهد بود از طرفی ما قادر به تأمین تمام سبوس مورد نیاز استان نیستیم. به دامداران توصیه نمی‎کنیم برای خوراک دام تنها از سبوس استفاده کنند به لحاظ علم تغذیه این امر صحیح نیست سبوس باید با خوراک‎های دیگر مکمل و در قالب کنستانتره توزیع شود این یک تفکر قدیمی و ناصحیح است که تنها به دام باید سبوس داد.

*انتقاد دامداران گلستانی از کیفیت کنستانتره موجود در بازار/ نظارت‎ها باید از کارخانجات خوراک دام مستمر باشد

در حالی که مسوولان جهاد کشاورزی می‎گویند علوفه و خوراک دام به مقدار کافی در بازار موجود است اما دبیر خانه کشاورز گلستان معتقد است در این شرایط ایده‌آل چرا قیمت لبنیات و مشتقات آن بالاست؟

علیقلی ایمانی با انتقاد از ترکیبات و کیفیت کنستانتره موجود در بازار اظهار کرد: دامدار کنستانتره را با قیمت روز می‎خرد اما به جای ۳۰ کیلو شیر تنها ۲۰ کیلو شیر از دام به دست می‎آید و از طرفی گوشت دام نیز به مقدار کافی نیست و دام روز به روز لاغرتر می‎شود.

وی بیان کرد: فرمولاسیون لازم در کنستانتره رعایت نمی‎شود و نظارت‎ها در این حوزه ضعیف است گاهی اتفاق می‎افتد دامدار از وضعیت و کیفیت کنستانتره شکایت کرده و کارخانه‌دار بعد از پرداخت جریمه  دوباره به کار خود ادامه داده است در حالی‎که نظارت‎ها باید مستمر باشد.

* فرآوری گندم تولیدی در گلستان مشکل خوراک دام را رفع خواهد کرد

دبیر خانه کشاورز گلستان اضافه کرد:وقتی خوراک دام سالم نباشد دام نیز سالم نخواهد بود و در نهایت سلامت انسان‎ها و جامعه به مخاطره خواهد افتاد.

ایمانی بیان کرد: اگر بتوانیم گندم تولیدی را در استان فرآوری کنیم بخش اعظمی از خوراک دام استان را می‎توان از این محل تأمین کرد.

وی گفت: یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن میانگین تولید گندم در استان است و کمتر از یک سوم آن در استان فرآوری می‎شود در حالی‎که صنایع مرتبط با فرآوری گندم نیز در استان موجود است اما بیشتر گندم به صورت خام از استان خارج می‎شود.

دبیر خانه کشاورز گلستان افزود: اگر تمام گندم در استان فرآوری شود می‎توان سبوس استحصالی بیشتری را در اختیار دامداران قرار داد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار