در حالی که قیمت تمام شده تولید یک کیلوگرم سیب‌زمینی برای کشاورز حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است اما در کمال ناباوری سازمان تعاون روستایی اعلام کرده است سیب‌زمینی را به قیمت تضمینی ۹۱۰ تومان از کشاورز خریداری می‌کند.

 طنز تلخ قیمت تضمینی برای سیب‌زمینی گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، سال‌هاست تولید بسیاری از محصولات کشاورزی در استانی که کشاورزی‌خیز بودن را یدک می‌کشد با چالش‌های فراونی روبروست، از کمبود  و افزایش قیمت نهاده در زمان کشت تا خرید محصول در فصل برداشت تمام مشکلات بر دوش کشاورز است و هر سال که می‌گذرد بار مشکلات بخش کشاورزی نیز بیشتر می‌شود.

چند روزی می‌شود برداشت سیب‌زمینی در گرگان و حومه آغاز شده است، محصولی که کشت آن طی سال‌‌های گذشته کشاورز را با مشکلات بیشتری مواجه کرد چرا که قیمت خرید در زمان برداشت آن قدر پایین بود که برای کشاورز برداشت این محصول صرفه اقتصادی نداشت از این‌رو هر سال شاهد فاسد شدن تناژ بالایی از سیب‌زمینی گلستان در اراضی هستیم.

امسال و در روزهای آغازین برداشت سیب‌زمینی داستان  نامناسب بودن قیمت خرید برای کشاورزان تکرار شده است، در حالیکه مسوولان در سال‌های اخیر تولید مازاد سیب زمینی در گلستان را یکی از دلایل قیمت پایین این محصول اعلام می‌کردند اما به گفته کارشناسان برش استانی برای کشت سیب‌زمینی گلستان در سال جاری توسط وزراتخانه ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار تعیین شد تا شاید با این مقدار شاهد حمایتی در خصوص خرید این محصول پرچالش باشیم امری که در واقع اتفاق نیفتاد چرا که به گفته کشاورزان قیمت تمام شده یک کیلوگرم سیب‌زمینی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است اما سازمان تعاون روستایی قیمت خرید تضمینی را ۹۱۰ تومان اعلام کرده است.

* برداشت بذر ناامیدی از اراضی گلستان/ قیمت خرید سیب‌زمینی برای کشاورز اقتصادی نیست

در همین رابطه یک سیب‌زمینی‌کار گلستانی با ابراز نارضایتی از قیمت خرید سیب‌زمینی در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: قیمت خرید سیب‌زمینی نسبت به هزینه‌های کشاورز بسیار پایین است و برداشت این محصول از اراضی با توجه به هزینه‌های آن صرفه اقتصادی ندارد.

محمد مقصودلو تصریح کرد:با توجه به شرایط اقلیمی که برای سیب‌زمینی پیش آمد کشاورزان قادر به تولید یک نرم عادی نبودند، متأسفانه میزان تولید با توجه به شرایط اقلیمی بسیار نامطلوب است.

وی با بیان اینکه در وضعیت خوش‌بینانه میانگین تولید بین ۲۰ تا ۲۵ تن در هکتار است، افزود: قیمت کارتن و هزینه‌های مربوط به بسته‌بندی سیب‌زمینی در کنار هزینه‌های کارگری تولید این‌محصول را بسیار پرهزینه کرده است و درآمدها با این هزینه‌های سرسام‌آور همخوانی ندارد.

* بی‌برنامگیافغانستان صادر شود در انبارها و سردخانه‌ها باقی ماند از این رو تجار و بازرگانانی که می‌خواستند سیب‌زمینی مازاد تولید کشور را صادر کنند این امکان برای آنها وجود نداشت، این سیب‌زمینی‌ها در سردخانه‌ها ماند و در حال حاضر برای مصرف صنایع تبدیلی استفاده می‌شود.

رمضان مقصودلو تصریح کرد: به دلیل سرمازدگی مکرر در اسفند سال گذشته تولید سیب‌زمینی در گلستان با کاهش مواجه شد پیش‌بینی تولید جهاد کشاورزی برای سال جاری ۱۸۰ هزار تن سیب‌زمینی بود در حالی که تولید کمتر از این است و با وجود همین کمبود تولید این سیب‌زمینی جذب بازار نمی‌شود.

وی بیان کرد: ۳۰ درصد سیب‌زمینی استان باید جذب صنایع تبدیلی شود، ۱۵ تا ۲۰ درصد جذب صادرات و ۵۰ درصد برای تازه‌خوری مصرف می‌شود که این تعادل امسال به دلیل بسته بودن مرزها وجود نخواهد داشت چرا که هنوز سیب‌زمینی تولید سال گذشته در انبارها وجود دارد. * برای تمام محصولات کشاورزی در شورای قیمت‌گذاری نماینده کشاورزان حضور دارد اما برای سیب‌زمینی نمایندهای وجود ندارد/ شورای اقتصاد بدون نظر تولیدکنندگان قیمت را تعیین و ابلاغ می‌کند

رئیس انجمن سیب‌زمینی‌کاران گلستانی بیان کرد: وزارتخانه برش استانی برای کشت سیب‌زمینی گلستان را ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار در نظر گرفت در حالی که ظرفیت کشت استان ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار است با این مقدار تولید به راحتی جذب صادرات و تازه‌خوری می‌شود اما وقتی وزارتخانه پیشنهاد ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار کشت را می‌دهد طبیعی است که با این مقدار تولید مشکلات زیادی پیش‌روی سیب‌زمینی‌کاران قرار بگیرد.

مقصودلو با بیان اینکه خرید تضمینی سیب‌زمینی هیچ معنایی ندارد، افزود: قیمت تمام شده سیب‌زمینی ۲ تا ۳ هزار تومان است و سازمان تعاون روستایی قیمت خرید تضمینی را ۹۱۰ تومان تعیین کرده است.

وی با گلایه‌مندی از تصمیمات شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی گفت: برای تمام محصولات کشاورزی در شورای قیمت‌گذاری نماینده کشاورزان حضور دارد اما برای سیب‌زمینی نماینده‌ای وجود ندارد در واقع شورای اقتصاد بدون نظر تولیدکنندگان قیمت را تعیین و ابلاغ می‌کند.

*قیمت خرید تضمینی مصوبه شورای اقتصاد است ولی به هیچ‌وجه نمی‌خواهیم قیمت تضمینی اتفاق بیفتد/ قیمت سیب‌زمینی در میادین بالاتر از قیمت تضمینی است

معاون فنی و بازرگانی تعاون روستایی گلستان در خصوص قیمت خرید تضمینی سیب‌زمینی اظهار کرد: تعیین قیمت خرید تضمینی مصوبه شورای اقتصاد است و سازمان برنامه و بودجه هم به سازمان‌های ذیربط ابلاغ می‌کند، شورای اقتصاد از آنجایی که کف هزینه‌ها را مبنای تعیین قیمت خرید تضمینی می‌داند قیمت تضمینی سیب‌زمینی بهاره  ۸۱۹ تومان تعیین شده است از این رو به هیچ وجه نمی‌خواهیم قیمت تضمینی اتفاق بیفتد.

وحید ملکی تصریح کرد: قیمت سیب‌زمینی در میادین بالاتر از قیمت تضمینی است اگر قرار باشد سازمان تعاون روستایی به عرصه خرید تضمینی ورود پیدا کند باید از ناحیه جهاد کشاورزی و مسوولان استانی به وزارتخانه ابلاغ شود که خرید سیب‌زمینی با مشکل مواجه شده است بعد از این‌مراحل مجوز خرید گرفته می‌شود.

براساس این گزارش در حالی که دغدغه مسوولان همواره تولید است، اما در واقع حمایتی در حوزه تولید شاهد نیستیم. محصولات کشاورزی نقش بسزایی در تأمین امنیت غذایی ایفا می‌کنند و باید حمایت‌ها و پشتیبانی‌های بیشتری در این حوزه را شاهد باشیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار