استفاده از ظرفیت‌های بومی برای ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی راهکار مهم افزایش درآمد مرزنشینان گلستان است که در این راستا در ۲ ماه اخیر ۴۰ سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای راه‌اندازی مزارع جدید پرورش میگو در گمیشان اعلام آمادگی کردند.

افزایش استقبال بخشی خصوصی از راه‌اندازی مزارع پرورش میگو در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، پرورش میگو از دهه ۷۰ در ده‌ها هزار هکتار اراضی شور، کم بازده و غیرقابل کشت مناطق ساحلی و مرزی شمال گلستان آغاز شد و از ۳۰۴ تن تولید و اشتغال ۲۵۱ نفر در سال ۹۲ به ۲ هزار و ۵۸۵ تن تولید میگو با اشتغال‌زایی هزار و ۴۰۵ نفر در سال ۹۷ رسید.

شیوع بیماری لکه سفید در سال های ۹۸ و ۹۹ موجب وارد شدن خسارات فراوان به تولیدکنندگان میگوی گلستان شد اما با اقدام به موقع دستگاه های مرتبط به ویژه دامپزشکی استان، این بیماری در سال ۹۹ از مزارع پرورش میگو حذف و پرورش این آبزی بار دیگر از سر گرفته شد.

یکی از اقدامات موثر هشت سال اخیر دولت برای کمک به رونق این بخش در گلستان، تکمیل زیرساخت ها بود که بر این اساس میزان سرمایه‌گذاری دولتی در بخش زیرساخت‌های فاز اول مجتمع پرورش میگو گمیشان از ۶۰ میلیارد ریال تا پایان سال ۹۲ به حدود ۵۶۰ میلیارد ریال در فازهای یک و ۲ رسید.

همچنین سرمایه گذاری بخش خصوصی در این مجتمع از ۵۲ میلیارد ریال در سال ۹۲ به افزون بر ۸۰۰ میلیارد ریال و تعداد مزارع پرورش میگوی گمیشان نیز از ۱۱ مزرعه در سال ۹۲ به ۶۰ مزرعه رسیده و سطح مفید مزارع از ۱۶۶ هکتار به ۹۳۷ هکتار افزایش یافته است.

گلستان در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را افزایش خواهد داد.

مدیرکل شیلات گلستان به راه اندازی فاز دوم مجتمع پرورش میگو گمیشان اشاره کرد و گفت: فاز دوم این مجتمع به مساحت ۶ هزار هکتار با هدف تولید ۲۲ هزار تن میگو در قالب ۲۲۲ مزرعه طراحی شده که در حال واگذاری به بخش خصوصی است.

سیدجواد قدس علوی اظهار داشت: در فاز دوم مجتمع میگو گمیشان ایجاد پنج هزار و ۹۹۴ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم هدف گذاری شده و هزینه احداث زیرساخت‌ها و تاسیسات مشترک حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال برآورده شده است.

یکی از نگرانی های پرورش دهندگان میگو در گمیشان، چگونگی تامین بچه میگو است که به گفته رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان دامپزشکی گلستان امسال تامین بچه میگو برای پرورش در استان از جنوب کشور شامل مناطق چابهار جنوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر صورت می گیرد.

شاپور فکوری اظهار داشت: عمده مزارع پرورش میگوی گمیشان در قالب مزرعه ۲۰ هکتاری است که برای هر هکتار رهاسازی ۱۵۰ هزار قطعه بچه میگو مناسب است.

به گفته وی مزارع دارای نرسری (استخرهای دارای پوشش با هوادهی بالا، مزرعه بسته با استفاده از افزودنی های تصفیه کننده آب) می توانند برای هر هکتار بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار قطعه و مزارع بدون نرسری برای هر هکتار ۱۵۰ هزار قطعه، ذخیره سازی بچه میگو انجام دهند.

وی در خصوص مرکز تکثیر بچه میگو در گلستان نیز گفت: در این مرکز سه کارشناس خارجی مشغول فعالیت برای تولید بچه میگو هستند.

مطابق گزارش مسوولان اداره کل شیلات گلستان، ساخت نخستین مرکز تکثیر بچه میگو توسط بخش خصوصی با اعتباری افزون  بر ۵۰ میلیارد ریال و ظرفیت تولید ۱۰۰ میلیون قطعه بچه میگو درسال ۹۸ به صورت آزمایشی در ضلع غربی مجتمع میگو گمیشان استان آغاز شد.

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات گلستان در ابتدای فصل پرورش میگو اعلام کرده بود: امسال پیش بینی می شود حدود هزار و ۳۲۰  هکتار از مزارع مجتمع پرورش میگو گمیشان برای پرورش این آبزی اختصاص داده شود.

محمود سقلی پیش بینی کرد امسال حدود ۲ تا ۲ هزار و ۳۰۰ تن  میگو در گلستان پرورش یابد.

گلستان سال قبل حدود ۴۱۰ تن میگو تولید کرده بود.

تنها مرکز پرورش میگوی شمال کشور در پنج کیلومتری ساحل گمیشان قرار دارد که از یک دهه پیش با استفاده از آب دریای خزر فعال است.

بر اساس مطالعات صورت گرفته شیلات گلستان، با بهره برداری از مجموع ۲ فاز در مجتمع میگو گمیشان، به مساحت ۱۰ هزار هکتار طی برنامه ای تا افق ۱۴۰۴، سالانه افزون بر ۱۷ هزار تن میگو تولید و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری خواهد شد.

تا قبل از شیوع ویروس کووید ۱۹، کشورهای چین، ویتنام، امارات، هنگ کنگ، عمان و اسپانیا، عمده مقصد صادرات میگوی استان گلستان بودند.

سال قبل ۱۹۴ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم از میگوی تولید شده گلستان با نظارت دامپزشکی به کشورهای چین، امارات و عمان صادر شده بود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار