با افزایش ۱۴.۵۷درصدی جرائم در سه ماه امسال، ۹۳.۴درصد از جرائم فضای مجازی در استان گلستان کشـف شده است.

هتک حیثیت و نشر اکاذیب و برداشت غیرمجاز از حساب بانکی افراد در صدر جرائم اینترنتی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز گلستان، رئیس پلیس فتا گلستان با اعلام این خبر گفت: در سه ماهه اول امسال شاهد افزایش ۱۴.۵۷درصدی وقـوع پرونده ها در مقایسه با مدت مشابه پارسال بودیم که از کل پرونده های واصله هتک حیثیت و نشر اکاذیب وبرداشت غیرمجاز از حساب بانکی افراد در صدر جرائم اینترنتی استان قرار دارند.

سرهنگ ابراهیم پرسا با اشاره به آمار جرائم افزود: هتک حیثیت و نشر اکاذیب و تهدید و مزاحمت اینترنتی با ۳۳درصد و برداشت غیرمجاز اینترنتی از حساب بانکی افراد با ۱۷.۳۶درصد بالاترین آمار جرائم فضای مجازی را در گلستان تشکیل می دهند.

پرسا افزود: کلاهبرداری رایانه‌ای با ۱۵.۶۵درصد و قمار و شرط بندی با ۱۰.۵۱ درصد و سایر جرائم با ۲۳.۴۷درصد در رتبه‌های بعدی جرائم قرار دارند.

وی مهمترین انگیزه مجرمان در انجام جرایم فضای مجازی را کسب منافع مالی، کنجکاوی، سرگرمی و در موارد متعددی هم انتقام جویی عنوان کرد و افزود:در این بین راحتی ارتکاب جرم و نا آشنایی با مصادیق جرائم رایانه‌ای، عوامل موثر بر وقوع جرائم بوده است. 

پرسا با اشاره به تنوع و رشد جرایم در حوزه فضای مجازی گفت: مبارزه با جرائم اینترنتی، عزم جدی کاربران را می‌طلبد که با افزایش دانش و آگاهی خود سواد دیجیتالی شان را افزایش دهند و در حوزه جرایم مالی، هرگز طمع نکرده و فریب افراد سودجو در فضای مجازی را نخورند و در حوزه جرایم هتک حیثیت و نشراکاذیب نیز هوشیار باشند و به هویت‌ها در این فضا به راحتی اعتماد نکنند و اطلاعات شخصی و خصوصی خود را در فضای مجازی خصوصا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک نگذارند.


وی با اشاره به عوامل تاثیر گزار در وقوع جرایم حوزه فضای مجازی گفت: سهل انگاری و ساده انگاری کاربران، اعتماد بی جا به هویت ها، رعایت نکردن نکات امنیتی و ناآگاهی و نداشتن تسلط کافی خود شهروندان در وقوع جرایم کلیدی است.

پرسا افزود:کلاهبردارن و سودجویان اینترنتی از اطلاعاتی که خود کاربران در فضای مجازی منتشر می‌کنند استفاده کرده و در نهایت با این اطلاعات به تهدید، اخاذی و یا نشر اکاذیب و نیز سرقت مالی اقدام می‌کنند.


رئیس پلیس فتا گلستان گفت:در حوزه جرایم اینترنتی؛ پلیس فتا از طریق سایت پلیس‌فتا به آدرس cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی و یا با شماره تلفن‌های ۲۱۸۲۲۹۷۲ و ۲۱۸۲۲۹۴۵ برای برقراری امنیت در فضای‌مجازی پاسخگوی شما شهروندان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار