مدیر آب و فاضلاب منطقه گنبدکاووس گفت: متاسفانه حدود یکسال است که شهرداری به آب و فاضلاب منطقه گنبدکاووس مجوز حفاری برای اصلاح شبکه فاضلاب شهری به‌خاطر بدهی این دستگاه نمی‌دهد.

عدم همکاری شهرداری گنبدکاووس در صدور مجوز حفاری اصلاح شبکه فاضلاب شهری/ اقدامی برای اجرای تصفیه‌خانه در سد «نرماب» نشده است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گنبدکاووس، حسین سعیدی‌راد امروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به فقر شدید منابع آبی در گنبدکاووس اظهار کرد: در سال گذشته بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های آب و فاضلاب حوزه روستایی و شهری گنبدکاووس تخصیص یافته است.
وی تصریح کرد: در سال گذشته ۳۲ کیلومتر شبکه توزیع، ۳۰ کیلومتر خط انتقال و ۶ حلقه چاه عمیق حفر و تجهیز شده که از اقدامات بسیار خوب این دستگاه خدماتی است.
مدیر آب و فاضلاب منطقه گنبدکاووس گفت: گنبدکاووس از فقر شدید منابع آب رنج می‌برد و تامین آب شرب آن وابسته به شهرهای اطراف بوده که پیش‌بینی می‌شود با آبگیری و بهره‌برداری از سد «نرماب» تا پایان امسال روستاهای مرزی از آب شرب برخوردار شوند.

* تاکنون اقدامی برای تصفیه‌خانه در سد «نرماب» برای استفاده از آب صورت نگرفته است/ قوه قضائیه ضمن ورود جدی در حوزه چاه‌های آب غیرمجاز، با متخلفان برخورد قاطع کنند
وی  با عدم اجرای تصفیه‌خانه در سد «نرماب» ادامه داد: برای استفاده از آب سد «نرماب» نیاز است که تصفیه‌خانه در این سد اجرا شود که تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و اجرا این پروژه به زمان زیادی نیاز دارد.
مدیر آب و فاضلاب منطقه گنبدکاووس با تاکید بر برخورد قاطع قوه قضائیه با افراد دارای چاه غیرمجاز خاطرنشان کرد: نیاز است قوه قضائیه ورود جدی در حوزه چاه‌های آب غیرمجاز کرده و با متخلفان برخورد قاطع کرده و این چاه‌ها را پلمب کند.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی از کشت محصول‌های پرمصرف آب جلوگیری کند، ابراز کرد: سهم کشور ایران در آب شیرین بسیار ناچیز بوده و بیش از ۹۰ درصد از همین سهم ناچیز در بخش کشاورزی استفاده می‌شود، انتظار می‌رود وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی اصولی برای کشت محصولاتی که نیاز آبی کمتری دارند داشته و از کشت محصولات پرمصرف آب مانند شالی به طور جدی جلوگیری کند.
سعیدی راد با گلایه از عدم همکاری شهرداری در صدور مجوز حفاری برای اصلاح شبکه فاضلاب خاطرنشان کرد: شهرداری و آب و فاضلاب در دستگاه خدمات‌رسان به مردم بوده و در حال حاضر همه دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان به دیگر دستگاه‌ها بدهکار هستند اما این امر نباید موجب جلوگیری از اجرای پروژه‌هایی که تاثیر بسزایی در رفع مشکلات مردم دارد، شود.

* یکسال است که شهرداری  به آب و فاضلاب گنبدکاووس مجوز حفاری نمی‌دهد/ ۷۰ درصد از اعتبارات استان گلستان در حوزه آب و فاضلاب در گنبدکاووس تخصیص یافت
وی ادامه داد: متاسفانه حدود یکسال است که شهرداری  به آب و فاضلاب منطقه گنبدکاووس مجوز حفاری برای اصلاح شبکه فاضلاب شهری به‌خاطر بدهی این دستگاه نمی‌دهد.
مدیر آب و فاضلاب منطقه گنبدکاووس افزود: طول شبکه آب و فاضلاب شهری حدود هفت کیلومتر است که با صدور مجوز از طرف شهرداری در فاز نخست ۲۷۰ متر مربع آن اصلاح و تکمیل می‌شود.
وی بیان کرد: گنبدکاووس دارای یک‌هزار و ۵۰ کیلومتر شبکه روستایی، ۴۵۴ کیلومتر شبکه توزیع آب شرب شهری، ۴۶۰ کیلومتر خط انتقال آب روستایی و ۶۰ کیلومتر خط انتقال آب شهری، مخزن ذخیره آب شهری ۳۹ هزار متر مکعبی و مخزن ذخیره آب روستایی ۱۹ هزار متر مکعبی بوده و در سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه برنامه‌های میان‌مدت انجام شده است.
سعیدی‌راد گفت: در سال گذشته ۷۰ درصد از اعتبارات استان گلستان در حوزه آب و فاضلاب در گنبدکاووس تخصیص یافت که این نشان از نگاه ویژه مدیر آب و فاضلاب گلستان به وضعیت خاص شهرستان گنبدکاووس است.

* در حال حاضر ۳۵ کیلومتر از شبکه‌های آب و فاضلاب شهری فولادی بوده و دچار فرسودگی شدند/ وجود ۳۸۵ هزار راس دام کوچک و بزرگ در گنبدکاووس حدود ۳۵ درصد از نیاز آبی جمعیت روستایی را مصرف می‌کنند
وی با اشاره به وجود ۳۸۵ هزار راس دام کوچک و بزرگ در حوزه شهرستان گنبدکاووس ابراز کرد: متاسفانه حوزه شهرستان گنبدکاووس دارای ۳۸۵ هزار راس دام کوچک و بزرگ و ۴ میلیون قطعه طیور بوده که حدود ۳۵ درصد از نیاز آبی جمعیت روستایی را مصرف می‌کنند و باید تدابیر جدی در این خصوص اندیشیده شود.
مدیر آب و فاضلاب منطقه گنبدکاووس بیان کرد: جهاد کشاورزی و امور دام در روستاهایی که دارای دام زیاد بوده چاه حفر کند یا از آب آب‌بندان‌ها و سد حوالی روستاها برای تامین آب دام‌ها استفاده شود، متاسفانه با وجود تذکرات لازم فرهنگ‌سازی برای این امر در بین جمعیت روستایی انجام نشده است.
وی در خصوص فرسودگی شبکه آب شرب شهری خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۵ کیلومتر از شبکه‌های آب و فاضلاب شهری فولادی بوده و دچار فرسودگی شدند که در سال گذشته مبلغی تخصیص اعتبار پیش‌بینی شد که با عدم مجوز حفاری اصلاح آنها انجام نشد.

* ساور: گلستان با کمبود ۱۵۰۰ لیتر در ثانیه آب شرب مواجه است
مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب گلستان با تاکید بر مدیریت و صرفه جویی در مصرف آب گفت: در حال حاضر مردم استان گلستان با کمبود آب شرب یک‌هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه در شبانه‌روز مواجه هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس ولی‌الله ساور ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با موضوع مدیریت مصرف آب و گذر از تنش آبی اظهار کرد: در استان گلستان ۳۵ هزار حلقه چاه آب مجاز و غیرمجاز وجود دارد که از این تعداد ۷ هزار حلقه چاه عمیق و ۶۰۰ حلقه چاه آب شرب است.
وی تصریح کرد: متاسفانه پیک مصرف آب شرب خانگی با مصرف آب کشاورزی همزمان بوده و این امر سبب کمبود آب می‌شود، بطوریکه در خردادماه با حدود هشت درصد افت دبی آب مواجه هستیم.
مدیر روابط عمومی اب و فاضلاب گلستان خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد آب مصرفی در گلستان در بخش کشاورزی بوده و تنها هفت درصد در حوزه آب شرب استفاده می‌شود، نیاز است مسوولان مرتبط در مصرف آب بخش کشاورزی مدیریت لازم را داشته باشند.
وی با اشاره به تقسیم‌بندی مشترکین آب به کم‌مصرف، خوش‌مصرف، پرمصرف و بدمصرف بیان کرد: مشترکینی که در یک بازده یک دوره زیر پنج متر مکعب آب مصرف می‌کنند مشترکین کم‌مصرف بوده و ۱۵ درصد از مشترکین استان را تشکیل می‌دهند، مشترکین خوش‌مصرف خانوارهایی هستند که در یک دوره پنج تا ۱۵ متر مکعب آب مصرف کرده و در مجموع ۳۱ درصد از آب شرب را استفاده می‌کنند، ۳۸ درصد از مشترکین را تشکیل می‌دهند.
ساور گفت: مشترکین پرمصرف ۱۵ تا ۳۰ متر مکعب از آب شرب را در یک دوره مصرف کرده که ۳۸ درصد مشترکین استان را تشکیل می‌دهند و مشترکین بد مصرف که ۹ درصد از مشترکین دستان را تشکیل می‌دهند بیشتر از ۳۰ متر مکعب در یک دوره مصرف آب دارند.
وی بیان کرد: در حال حاضر مردم استان گلستان طی یک شبانه‌روز با  یک‌هزار و 500 لیتر بر ثانیه کمبود آب مواجه بوده که اگر مدیریت و صرفه جویی نشود با مشکل جدی کم آبی و حتی بی‌آبی در گلستان مواجه خواهیم شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار