مدیرکل امور مالیاتی گلستان از تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل تا پانزدهم تیرماه ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: این مهلت غیرقابل تمدید می‎باشد.

تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل تا پانزدهم تیرماه

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، از دیرباز مالیات یکی از روش‎های رایج برای مدیریت اکثر کشورها محسوب می‎شد که البته امروزه هم برای هزینه‎های عمرانی و جاری کشورها مالیات به روش‎های مختلفی اخذ می‎شود.

بر خلاف تصور عامه که مالیات را نوعی هزینه اضافی تحمیل شده به اقشار مختلف جامعه می‎پندارند، مالیات یک نوع هزینه اجتماعی محسوب می‎شود که افراد برای برخورداری از رفاه و امکانات در سطح جامعه ملزم به پرداخت آن هستند مالیات نقش مهمی در پیشرفت و آبادانی کشورها ایفا می‎کند، اکثر جوامع صنعتی و پیشرفته به مزایای مالیات آگاهی کامل دارند از این رو یکی از باورهای اصلی در این جوامع کار کردن برای پرداخت مالیات می‎باشد.

چند سالی می‎شود در کشور ما در قانون بودجه نقش مالیات پر رنگ‌شده  و البته توفیقاتی نیز در این خصوص حاصل شده است. در رابطه با آگاهی بیشتر از مزایای پرداخت مالیات گفتگویی با مدیر کل امور مالیاتی گلستان علی‌اصغر هزار جریبی انجام شده است که در زیر می‎خوانید.

چرا مردم ملزم به پرداخت مالیات هستند؟

هزارجریبی: قسمتی از درآمدهای مردم در جامعه به عنوان مالیات از آنها اخذ می‎شود در واقع مالیات یک نوع هزینه اجتماعی است که افراد در قبال درآمدی که دارند پرداخت می‎کنند چون این امکانات را دولت در اختیار مردم قرار می‎دهد و برای استمرار خدمات‌دهی و رفاه در جامعه بایستی افراد نسبت به درآمدی که دارند و با اعمال موارد قانونی که مشخص شده است طبق قانون، مالیات اخذ شود و این مالیات‎ها به عنوان منبع اصلی درآمد دولت محسوب و برای انجام هزینه‎های جاری و عمرانی صرف می‎شود.

وضعیت پرداخت مالیات در کشور را چگونه ارزیابی می‎کنید؟

هزارجریبی: در سال‎های اخیر در قانون بودجه کشور اتفاقات خوبی رقم خورد ما کشوری بودیم که عمده درآمدمان از فروش نفت بود که البته یکی از معضلات  قانون بودجه کشور نیز محسوب می‎شد اما در سال‎های اخیر درآمدهای غیرنفتی جایگزین درآمدهای نفتی شده است و در واقع می‎توان به شفاف‌سازی درآمدها کمک کرد همچنین شناسایی فرارهای مالیاتی موجب تحقق درآمدهای مالیاتی خواهد شد.

*تحقق درآمدهای مالیاتی در گلستان/ درآمدهای مالیاتی در هر استان صرف عمران و آبادانی همان منطقه می‎شود

پیش‌بینی مالیات در سال گذشته چه مقدار بود و آیا تحقق درآمدهای مالیاتی انجام شد؟

هزار جریبی: در سال گذشته در قانون بودجه ۱۹۰ هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی پیش‎بینی شد که برای اولین‌بار ۱۰۷ درصد تحقق درآمدهای مالیاتی در کشور اتفاق افتاد، در گلستان نیز  ۱۴۴ میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی تعیین شد که ۹۱۹ میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی اخذ شد البته بخش اعظمی از این تحقق درآمدهای مالیاتی از طریق شناسایی پرونده‎ها و افرادی که فرار مالیاتی داشتند، انجام شد.

درآمدهای مالیاتی در چه اموری صرف می‎شود و آیا درآمدهای مالیاتی اخذ شده از استان خارج می‎شود؟

هزارجریبی: بیش از یک پنجم تا یک ششم از هزینه‎های عمرانی و جاری در استان ها از محل درآمدهای مالیاتی تأمین می‎شود سال گذشته بالغ بر یک‌هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در استان وصول  که همه آن در خود استان هزینه شد در واقع درآمدهای مالیاتی صرف هزینه‎های عمرانی و جاری در هر استان خواهد شد با این وجود گلستان یک استان کشاورزی‌خیز است و طبق قانون فعالیت‎های مربوط به کشاورزی معاف از پرداخت مالیات هستند.

بسیاری از اصناف و صاحبان مشاغل در شرایط کرونا دچار مشکل شدند آیا مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای این افراد تغییری کرده است؟

هزارجریبی: مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای صاحبان مشاغل سال ۱۳۹۹ طبق قانون مالیات‎های مستقیم تا پایان ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ بوده است اما در ستاد ملی مقابله با کرونا این تاریخ تا پانزدهم تیرماه تمدید  و این مهلت قابل تمدید نخواهد بود‌.

* اختصاص تسهیلات ویژه برای مؤدیان مالیاتی در شرایط کرونا

با توجه به شرایط کرونا آیا تسهیلات ویژه‎ای برای مؤدیان مالیاتی در نظر گرفته شده است؟

هزار جریبی: در این رابطه تبصره ماده ۱۰۰ ابلاغ شد که براساس آن مؤدیانی که بدهی مالیات قطعی‎شان در سال ۱۳۹۸ مبلغ ۳ میلیون تومان بود بدون تغییر می‎توانند مالیات سال ۱۳۹۹ خود را تنظیم کنند همچنین تسهیلات ویژه برای پرداخت مالیات هم قرار دادیم مالیات ابرازی همراه با اظهارنامه باید نقدأ پرداخت شود  که در حال حاضر می‎توان در پنج قسط به طور مساوی آن را پرداخت کنند، همچنین مؤدیانی که مالیات قطعی‎شان۳ میلیون تومان تا ۶ میلیون تومان است چهار درصد، افرادی که مالیات آنها ۶ میلیون تومان تا ۱۲ میلیون تومان می‎باشد هشت درصد و مالیات بیش از ۱۲ میلیون تومان نیز ۱۲ درصد به مالیات آنها  اضافه می‎شود.

مالیات بر ارزش افزوده چه تأثیری در جامعه دارد؟

هزارجریبی: مالیات بر ارزش‌افزوده نوعی مالیات بر مصرف است که فرد در قبال مصرف کالاها و خدمات آن را پرداخت می‎کند و میزان آن ۹ درصد است چهار درصد آن عوارض شهرداری‎ها و دهیاری‎ها می‎باشد که با توجه به ضریب جمعیت ۷۰ درصد به شهرها و ۳۰ درصد به روستاها توزیع می‎شود در واقع مالیات بر ارزش‌افزوده بر توسعه و آبادانی شهرها و روستاها تأثیرگذار است و بسیاری از پروژه‎های انجام شده در شهر یا روستا از محل عوارض واریزی به حساب دهیاری و شهرداری‎هاست.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار