درآمدهایی که «پایدار» نیست

کسب درآمد پایدار شهرداری ها و عدم وابستگی آنها به بودجه دولتی و عوارض، از موارد مورد تاکید وزارت کشور در دهه اخیر است، امری که به اعتقاد مسئولین و کارشناسان در شهرهای گلستان مغفول مانده است.

دست شهرداری های گلستان در جیب دولت

به گزارش گلستان 24، در دهه های اخیر شهرداری ها به عنوان سازمان خودگردان مطرح شده و بودجه آنها از بودجه کشوری جدا شده است از این رو کسب درآمد پایدار یکی از مباحث مهم شهرسازی و توسعه شهری به شمار می رود.

به اعتقاد کارشناسان، از دیــد اقتصاد شهری عواملی چون گسترش دامنه فعالیت شهرداری ها، بالا بردن سطح انتظارات مردم از آنهـا، مشکلات ناشی از افـزایش جمعیـت شـهری، نیـاز بـه گسترش منابع مالی و درآمدی شـهرداری هـا را بیشـتر مــی کنــد بنــابراین در میــان بخش های مختلف مدیریت شهری، تأمین منابع مالی و درآمدی شهرداری ها اهمیت ویژه ای دارد.

در تمام دنیا شهرداری ها یک نهاد مستقل، عمومی و غیر دولتی هستند که از نظر بودجه و منابع مالی نمی توانند مستقیم به دولت وابسطه باشند از این رو بحث درآمد پایدار یک دغدغه درستی است که مدیریت شهری باید آن را مد نظر داشته باشد، امری که برخی کارشناسان، اجرای آن را در شهرداری های گلستان موفق نمی دانند.

شهرداری های گلستان در کسب درآمد پایدار موفق نبودند

در این رابطه یک کارشناس برنامه ریزی شهری در توضیح درآمد پایدار شهرداری های استان به خبرنگار مهر، گفت: در گلستان شهرداری ها برای دست آوردن و خلق منابع درآمدی پایدار چندان موفق نبوده و یا درصد موفقیت آنها پایین بوده است.

محمود رضانژاد با بیان این نکته که در استان ۲۶ شهر داریم، افزود: برای ارزیابی درآمد پایدار این شهرها باید شهر گرگان در یک سو و سایر شهرهای استان را درسوی دیگر بررسی کنیم چراکه درآمد شهرداری های استان شاید برابر با درآمد یکسال شهرداری گرگان نباشد.

در بسیاری از شهرهای استان درآمد شهرداری وابسطه به عوارض ساخت و ساز است که این اصلا خوب نیست.وی با اعلام این مطلب که سرمایه گذاری باید به نحوی انجام شود تا درآمد شهرداری ها به منابع مولد و پایدار تبدیل شوند، افزود: در بسیاری از شهرهای استان درآمد شهرداری وابسطه به عوارض ساخت و ساز است که این اصلا خوب نیست.

این کارشناس ارشد مدیریت شهری ادامه داد: با این روند اگر بنا به دلایلی مانند نوسانات اقتصادی، ساخت و ساز از رونق بیافتد عملا شهرداری ها در حوزه درآمدی دچار بحران و چالش خواهند شد.

رضا نژاد رشد درآمد شهرداری شهرهای گرگان و گنبد را مناسب ارزیابی کرد و گفت: این رشد درآمدی متاسفانه به سمت پایدار سازی و سرمایه گذاری منابع مولد پیش نرفته است.

دولت تعهدی در تامین منابع مالی شهرداری ندارد

وی با تاکید بر این نکته که دولت تعهدی در تامین منابع مالی شهرداری ندارد، گفت: بسته به موارد، گاهی کمک هایی از سوی دولت برای شهرداری ها مانند حمل و نقل عمومی که دارای اهمیت است، صورت می گیرد.

این کارشناس ارشد مدیریت شهری تصریح کرد: در حال حاضر، در کشورما اکثر کمک های چشمگیر به سمت شهرهای بزرگ می رود درحالی که باید عکس این موضوع صادق باشد؛ در کشورهای توسعه یافته دولت کمک مالی در بخش عمرانی را به شهرهای کوچکتر سوق می دهد چراکه محدودیت این شهرها در بخش منابع درآمدی بیشتر است.

 

واقعیت این است که درآمد پایدار دو کلمه است اما رسیدن به آن بسیار دشوار؛ در خصوص شهرهای کوچکتر دولت می تواند از طریق منابع استانی و ملی کمک کرده و این شهرها را در اولیت خود قرار دهند.

منابع درآمد پایدار، عنصر و حلقه مفقوده ای است که فقدان آن عملکرد مدیریت شهری را به شدت تحت تاثیر منفی قرار می دهد تا جایی که این مدیریت را از برنامه ریزی میان مدت نیز خلع سلاح خواهد کرد.

یک کارشناس حوزه مدیریت برنامه ریزی در رابطه با کسب درآمد پایدار شهرداری ها به خبرنگار مهر، گفت: با توجه به خواستگاه نامحدود مردم، باید منابع درآمدی را به سمتی به جز درآمدی های فعلی شهرداری برد.

نمی توان پروژه های عمرانی را با عوارض مردمی اجرا کرد

اشکان یغمایی با تاکید بر این نکته که هیچ گاه پروژه های عمرانی از عوارض مردمی شکل نخواهد گرفت، افزود: شناخت ظرفیت و پتانسل شهری و اینکه در چه بخش هایی از شهر ظرفیت برای درآمد زایی وجود دارد، بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان این نکته که بحث سرمایه گذاری در شهرهای بزرگ استان مانند گرگان و گنبد از سال گذشته آغاز شده، افزود: پارسال جامعه هدف ۲۰ میلیارد تومان بود امسال ۳۰ میلیارد؛ پیش بینی اعتبار برای جامعه هدف دارای اهمیت است.

این کارشناس ارشد مدیریت برنامه ریزی در تعریف سرمایه گذار برای شهر، گفت: در تفکر عامه سرمایه گذار به این معناست که کسی است که با کیسه ای پر پول آماده سرمایه گذاری باشد درحالی که اینطور نیست، سرمایه کسی است که ارائه خدمت کرده و بار هزینه را برای شهر کاهش می دهد.

سرمایه گذار به طور معمول تردد را کم کرده و خواستگاه نیازهای جامعه شهری را تامین و زیرساخت هایی را مهیا می کند؛ هرفردی به نوع خودش سرمایه گذار است.

یغمایی ادامه داد: سرمایه گذار به طور معمول تردد را کم کرده و خواستگاه نیازهای جامعه شهری را تامین و زیرساخت هایی را مهیا می کند؛ هرفردی به نوع خودش سرمایه گذار است.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: شهرداری باید به این سمت برود که از ریال مردم در امورات سرمایه گذاری بهره ببرد؛ باید به این سمت بروم که از منابع افراد استفاده کنیم تا شهری با زیرساخت هایی در خور توجه ایجاد کنیم.

وی به ارزش افزوده به ملک تاکید کرد و گفت: اگر قرار باشد فردی هزاران ملک و پلاک ثبتی در شهرداری بدون استفاده داشته باشد، بی فایده است. شهرداری باید نگاهش را عوض کرده و به این سمت برود که با کمک مردم زیرساخت ها را ایجاد کند.

یغمایی علت تاخیردر بهره برداری از پروژه پتروشیمی را ناهماهنگی عوامل اجرایی دانست و گفت: مشارکت مردم بدون ایجاد زیرساخت و هماهنگی بین دستگاه های اجرایی برای سرمایه گذاری بی نتیجه خواهد بود.

 

 

بررسى منابع درآمدى شهرداری ها روشن مى سازد که منابع درآمدى پایدار سهم ناچیزى در تامین مالى شهردارى ها دارند. بنابراین درآمد شهردارى ها باید در ماهیت خود به سمت منابع پایدار، منظم و قابل وصول حرکت کند تا منابع درآمدى ناپایدار جاى خود را در ردیف هاى درآمدى شهردارى ها به منابع پایدار، مستمر و قابل وصول بدهد، نکته ای که مدیر کل شهری و شورای استانداری گلستان نیز به آن تاکید دارد.

10 درصد از درآمد شهرداری های گلستان از منابع پایدار است

عبدالرضا چراغعلی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این نکته که بحث تامین و پیش بینی درآمدهای شهرداری و شوراها یک ضرورت است، افزود: به این ضرورت هم در قانون تاکید شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز با بررسی های صورت گرفته شاهد این هستیم که در استان حداکثر ۱۰درصد از بودجه شهرداری ها از طریق منابع درآمد پایدار و قابل اعتماد وصول می شود که این رقم اصلا کافی نیست.

در گلستان حداکثر ۱۰درصد از بودجه شهرداری ها از طریق منابع درآمد پایدار و قابل اعتماد وصول می شود که این رقم اصلا کافی نیست.

این مسئول گلستانی تصریح کرد: پیش بینی ما این است که به توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته بتوانیم ۱۰درصد درآمد پایدار را در سال جاری به دو برابر افزایش دهیم.

چراغعلی با بیان این مطلب که این اقدام منوط به اراده جدی شهرداران و همکاری و مساعدت اعضای شورا در شهرها است، افزود: با همکاری شهرداری و شورا می توان منابع مالی موقت و وابستگی آنها به بودجه دولتی و عوارض خدماتی مردم را کاهش داده و به سمت درآمد پایدار برویم.

وی آموزش را برای راهنمایی شهرداران و اعضای شورا موثر دانست و گفت: ۴۰۰ ساعت کلاس های آموزشی برنامه ریزی شده؛ با این شرایط فکر می کنم سالی پررونق در بودجه شهرداری های استان داشته باشیم.

مدیر کل شهری و شورای استانداری گلستان از برنامه ریزی سفر شهرداران استان به تهران برای کسب تجربه در بحث درآمد پایدار خبر داد و گفت: با سفر شهرداران به تهران می توان از توفیقات کسب شده در این کلانشهر استفاده کرده و برای شهرهای استان این سیاست ها را با توجه به ظرفیت شهرها ، به کار بست.

امروزه کمتر کسی است که به نقش شوراها، مدیریت محلی، بهبود امور و سرعت بخشیدن این گروه از جامعه معتقد نباشد از این رو توجه به بحث درآمد پایدار و مولد بسیار حائز اهمیت است زیرا چنانچه منابعی که در اختیار شوراها و شهرداری‌ها قرار می ‌گیرد، در مسیر تعیین شده هزینه نشود، این تصور پیش می‌آید که منابعی که در اختیار شهرداری ‌ها قرار می‌گیرد در مسیر درست هزینه نمی ‌شود که این روند در نهایت می تواند باعث سلب اعتماد عمومی مردم شود.

 

الهام رئوفی فر/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار