علی بیرانوند در نوشتاری به برخی از ارکان و شاخص‌هایی که ارتباط مستقیم با حفظ نظام و کیان انقلاب اسلامی از دیدگاه قرآنی می پردازد.

سه گام قرآنی برای حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، علی بیرانوند کارشناس امور مذهبی در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است به تبیین سه گام قرآنی برای حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی پرداخته که در ادامه در زیر می‌خوانیم:

بر اهل تحقیق پوشیده نیست برای اینکه نهضت انقلاب اسلامی به نتیجه و پیروزی برسد، امام خمینی (ره) و یاران باوفایش چه سختی و مرارت‌های سنگینی را تحمل کردند. چه بسیار خون‌های پاک شهدای مظلومی که غریبانه پای نهال انقلاب ریخته شد و چه اسارت‌ها و تبعیدهای وحشتناکی که گریبان‌گیر انقلابیون شد. تا اینکه بعد از سال‌ها جهاد و شهادت و ازخودگذشتگی در سال ۱۳۵۷، جامعه اسلامی ایران طعم شیرین پیروزی را چشید. هرچند برای به ثمر نشستن این انقلاب الهی، آن‌همه سختی بر انقلابیون تحمیل شد؛ ولی نباید از یاد برد که حفظ و نگه‌داری انقلاب اسلامی بسی سخت‌تر از اصل شکل‌گیری انقلاب است، ازاین‌رو در این نوشتار تلاش داریم به برخی از ارکان و شاخص‌هایی که ارتباط مستقیم با حفظ نظام و کیان انقلاب اسلامی دارد، اشاره نمائیم.

راهکارهای قرآنی برای حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی

۱- حمایت و پشتیبانی از ولایت فقیه

بر اساس آموزه‌های دینی و اسلامی همواره مدیریت یک رهبر فرزانه و مقتدر برای دستیابی به اهداف دینی و اجتماعی لازم و ضروری است بخصوص در ایامی که آن جامعه تحت شدیدترین هجمه‌های براندازی و نظامی قرار دارد. آیات روشنی از قرآن کریم به‌خوبی جایگاه و اهمیت یک رهبر برای دستیابی به پیروزی را مشخص کرده است. برای نمونه خدای متعال در سوره مبارکه نساء سخن از گروه و جامعه‌ای به میان آورده که مورد هجمه و جنگ قرار گرفته‌اند. در این میان مردم برای مقابله و ایستادگی در برابر دژخیمان از خدای متعال طلب «سرپرست» می‌نمایند. «وَ ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ نَصیراً ؛[۱] چرا در راه خدا، و (در راه) مردان و زنان و کودکانی که (به دست ستمگران) تضعیف شده‌‌اند، پیکار نمی‌‌کنید؟! همان افراد (ستمدیده‌‌ای) که می‌‌گویند: «پروردگارا! ما را از این شهر (مکه)، که اهلش ستمگرند، بیرون ببر! و از طرف خود، برای ما سرپرستی قرار ده! و از جانب خود، یار و یاوری برای ما تعیین فرما!»

علاوه بر مطالب یاد شده باید به این مطلب توجه داشت که یکی از ارکان اصلی که پیش از انقلاب زمینه‌ساز پیروزی و به ثمر نشستن انقلاب اسلامی شد، وجود رهبر فرزانه انقلاب حضرت امام خمینی (ره) بود. اگر در آن دوران این رهبر فرزانه با مدیریت حکیمانه خود در صحنه حضور نداشت، و اگر مردم مجاهد ایران اسلامی به ندای هل من ناصر او لبیک نمی‌گفتند و از او حمایت نمی‌کردند هیچ‌گاه این انقلاب به ثمر نمی‌نشست. در زمان کنونی نیز با توجه به موقعیت استراتژیک ایران اسلامی و با توجه به هجمه‌های بی‌امان جهان سرمایه‌داری و استکباری، باید همچون پیش از انقلاب ولایت‌مداری خود را ثابت کنیم تا اینکه دستیابی به اهداف الهی در جامعه اسلامی قابل تحقق باشد. حمایت و پشتیبانی از ولایت فقیه به این معنا است که اوامر و دستورات ایشان را در زمینه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، علمی، نظامی، اقتصادی نصب‌العین خود قرار داده و با ساده انگاری از کنار آنها عبور نکنیم.

۲- حفظ وحدت و پرهیز از هرگونه اختلاف

یکی از مهم‌ترین اسرار و رموز پیروزی انقلاب اسلامی، حفظ وحدت و یکپارچگی میان تمام آحاد جامعه اسلامی بوده است. به طور قطع و یقین می‌توان این چنین ادعا کرد که اگر مردم آن تاریخ به وحدت و یکپارچگی بی‌اعتنا بودند و خود را گرفتار سلایق و اختلاف‌های گروهی و درون حزبی می‌کردند هیچ گاه جامعه اسلامی رنگ و بوی پیروزی را به خود نمی‌دید و از اسارت حکومت ستم شاهی رهانیده نمی‌شد. وحدت و یکپارچگی آثار و برکات شگفت انگیزی دارد که شرح و تفصیل آن خود یادداشت و مقاله‌ای مجزا می‌طلبد، ولی در اهمیت و ارزش آن در تحقق آرمان‌های پاک و ناامید کردن جبهه دشمن همین بس که خدای متعال این‌چنین به همگان پیام می‌دهد: «وَأَطیعُوا اللَّهَ وَرَسولَهُ وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ریحُکُم [۲]و (فرمان) خدا و پیامبرش را اطاعت نمائید! و نزاع (و کشمکش) نکنید، تا سست نشوید، و قدرت (و شوکت) شما از میان نرود!». وجود هرگونه اختلاف و چنددستگی، طمع و نفوذ جبهه استکباری را علیه کیان اسلامی برمی‌انگیزد و فروپاشی نرم جمهوری اسلامی را به دنبال دارد.

۳- گام برداشتن در مسیر قوت و اقتدار

اگر انقلاب اسلامی از لحاظ نظامی در جایگاهی نباشد که از کیان و سرزمین خود دفاع نماید، هر آن باید منتظر فروپاشی و ازهم‌گسیختگی و طمع کشورهای استکباری باشد که با تمام قدرت در کمین‌اند که از کشورهای ضعیف باج بگیرند. جامعه‌ای که از لحاظ اقتصادی قوی نیست و توان تولید نیازهای اولیه خود را ندارد، در معادلات سیاسی و بین‌المللی نیز نمی‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد. باری به هر جهت این فرمان خدای متعال است که همه آحاد جامعه اسلامی را مورد خطاب قرار داده و برای تقویت نظام اسلامی آنها را دعوت به قوی شدن می‌نماید. «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم وَآخَرینَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ اللَّهُ یَعلَمُهُم ۚ وَما تُنفِقوا مِن شَیءٍ فی سَبیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیکُمیکُم وَأَنتُم لا تُظلَمونَ ؛[۳] هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [دشمنان]، آماده سازید! و (همچنین) اسب‌های ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و (همچنین) گروه دیگری غیر از اینها را، که شما نمی‌شناسید و خدا آنها را می‌شناسد! و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام) انفاق کنید، طور کامل به شما بازگردانده می‌شود، و به شما ستم نخواهد شد!»

هرچند اقتضای محدود فضای یادداشت ما را از پرداختن به موارد دیگر بازداشت، ولی بااین‌حال سه عنصر اساسی که در این مقاله به آن پرداخته شد از چنان جایگاه و اهمیتی برخوردارند که هرگونه ساده‌انگاری و بی‌توجهی به آنها می‌تواند وجود سایر عناصر را نیز تحت تأثیر قرار داده و مانع اثربخشی آنها در حفظ دست آوردهای انقلاب اسلامی باشد.

پی‌نوشت ها:

[۱]. سوره مبارکه نساء، آیه ۷۵.

[۲]. سوره مبارکه الأنفال آیه ۴۶.

[۳]. سوره مبارکه الأنفال آیه ۶۰.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار