مشکل و کمبود در تأمین آب شرب شهرها و بسیاری از روستاها این روزها به یک نگرانی جدی تبدیل شده و حتی کار را به مرز بحران رسانده است؛ در گرگان اما اوضاع وخیم‌تر است و مردم با قطعی‌های چندین ساعته آب مواجه هستند.

روایت روزهای داغ تابستان و قطعی چندین ساعته آب در گرگان/ امید مردم به حفر چاه‌های جدید است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، آثار کاهش بارش‌ها و خشکسالی شدید که در نیم قرن اخیر تقریبا بی‌سابقه است در گرمای این روزهای تابستان بیشتر از همیشه خود را نشان می‌دهد. مشکل و کمبود در تأمین آب شرب شهرها و بسیاری از روستاها این روزها به یک نگرانی جدی تبدیل شده و حتی کار را به مرز بحران رسانده است.

در گرگان اما اوضاع وخیم‌تر است، هرچند مردم تقریبا به افت فشار و قطعی شبانه آب عادت کرده‌اند اما در مناطق مختلف و در طول روز هم شهروندان ساعت‌های زیادی را با قطعی آب مواجه هستند.

آب و فاضلاب هم با این ادعا که " فقط توزیع کننده آب هستیم" مشکل را به زمین آب منطقه‌ای پاس می‌دهد. این در حالی است که مسئولان آبفای استان هم به خوبی می‌دانند اگر در این سال‌ها پرتی و هدررفت آب در شبکه را کاهش می‌دادند و مخازن ذخیره را هم به اندازه کافی ایجاد می‌کردند، می‌توانستند بخشی از مشکلات را کاهش دهند.

در عین حال شرکت آب منطقه‌ای گلستان هم به عنوان متولی اصلی تأمین و آبرسانی به گرگان باید پیش از اینکه اوضاع آب شرب مردم در مرکز استان بحرانی شود، چاره‌ای برای این روزها می‌اندیشید. اگر قرار بر حفر چاه یا تجهیز آن بود باید پیش از رسیدن به گرمای داغ تابستان فکری برای آن می‌شد. حالا  هم که مردم از بی آبی، کارد به استخوان‌شان رسیده، همه باید کمک کنند تا مشکل آب شرب دست‌کم کاهش پیدا کند.

آن طور که مسئولان آب و فاضلاب استان آمار می‌دهند سالانه چیزی حدود 1000 میلیون مترمکعب آب در استان استحصال می‌شود که فقط 150 میلیون مترمکعب آن به مصرف شرب می‌رسد و بقیه در سایر بخش‌ها به ویژه کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در شرایط بحران کم آبی، علاوه براینکه مسئولان و متولیان آب باید با اجرای طرح‌های مختلف مشکلات مردم را کاهش دهند، سایر بخش‌های مصرف کننده آب هم باید خود را با شرایط خشکسالی شدید تطبیق دهند.

هرچند تا کنون آمار دقیقی از میزان مصرف آب در بخش کشاورزی استان ارائه نشده و هر دستگاهی، عددی را اعلام می‌کند. برفرض درست بودن همان آمارها بین 80 تا 90 درصد آب استحصال شده در استان به مصرف کشاورزی می‌رسد و در زمان بحران، جهادکشاورزی هم باید بهره برداران را به سمت و سوی کشت‌هایی که نیاز آبی کمتری دارند هدایت کرده و کشاورزان هم باید برای عبور از این بحران همراهی لازم را داشته باشند.

حتی در برخی سال‌ها مانند امسال برای جلوگیری از خسارت‌های بیشتر، بسیاری از کشاورزان باید قید کشت دوم را هم بزنند؛ همان چیزی که مدیرعامل آب منطقه‌ای استان از کشاورزان درخواست کرد و گفت: کشت دوم در استان باید دست کم 30 درصد کمتر از سال‌های گذشته باشد؛ضمن اینکه کشت شالی باید فقط به اراضی نسق محدود شود.

اگر همه تمهیدات لازم در کنار رعایت الگوی مصرف اندیشیده می‌شد، شاید آب، آنقدر هم اوضاعش بحرانی نمی‌شد.

در این گرمای طاقت فرسا که مردم با قطعی گاه و بیگاه آب و برق مواجه هستند، مسئولان باید اقدامات کوتاه مدت و ضربتی را هم در دستور کار قرار دهند و چاه‌های بیشتری را وارد مدار کنند، از ظرفیت چاه‌های بخش خصوصی کمک بگیرند و مردم هم تا حد امکان، صرفه جویی کنند.

داود احمدی نصرآبادی، معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای گلستان درباره این اقدامات گفته با پیگیری‌های مجمع نمایندگان 29 مهرماه پارسال در جلسه‌ای که با هیئت رئیسه مجلس و با حضور وزیر نیرو برگزار شد، حفر فوری و اضطراری 20 حلقه چاه برای عبور از بحران 1400 به تصویب رسید که از این تعداد  10 حلقه چاه برای گرگان بود.

وی افزود: طبق همان مصوبه قرار شد50 میلیارد تومان به این کار اختصاص داده شود که 30 میلیارد تومان آن را وزارت نیرو تعهد کرده و 20 میلیارد تومان دیگر هم در تعهد استان بود. اما در 18 بهمن ماه فقط 500 میلیون تومان اعتبار نقدی اختصاص دادند و 28 خرداد امسال هم 20 میلیارد تومان اعتبار دیگر ابلاغ شد.

احمدی نصرآبادی ادامه داد: با وجود اینکه اعتبار کافی وجود نداشت، برای گرگان 6 حلقه چاه جانمایی کردیم و با آن 500 میلیون تومان 2 حلقه چاه را در حال حفر و تجهیز داریم.

وی بار دیگر دیگر توپ را به زمین آب منطقه‌ای انداخت و گفت: تأمین آب برعهده آب و فاضلاب نیست و ما توزیع کننده هستیم. طرح آبرسانی به گرگان، اعتبارات و موافقت نامه‌ها مربوط به آب منطقه‌ای است.

معاون بهره برداری و توسعه آبفای استان درباره میزان کمبود آب در گرگان بیان داشت: پیش بینی مصرف برای سال 1400 در گرگان یکهزار و 750 لیتر بر ثانیه بود اما توان تولید ما با ظرفیت 99.3 درصدی یکهزار و 280 لیتر است و 470 لیتر کمبود داریم.

وی از افت سطح چاه‌های آب در مدار هم ابراز نگرانی کرد و گفت: با توجه به خشکسالی شدید و روشن بودن چاه‌های کشاورزی، در روزها و ماه‌های آینده انتظار داریم برخی چاه‌ها از مدار خارج شوند یا با افت سطح آب مواجه شویم.

رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مدیران باید در شرایط سخت و بحرانی تصمیم گیری کنند، اظهار داشت: یکسال است که داد میزنیم که آب شرب گرگان با مشکل مواجه است و اوضاع در تابستان بحرانی می‌شود؛ مدیران اگر بودجه هم نداشتند باید از اعتبار خودشان هزینه می‌کردند تا پیمانکاران حفر چاه‌ها را آغاز کنند و بعد از آن از وزارتخانه پیگیر بودجه می‌شدند.

وی با بیان اینکه بودجه بخش آب و فاضلاب در سال‌های اخیر بی سابقه بوده است، گفت: اخیرا هم 80 میلیارد تومان اعتبار به استان اختصاص پیدا کرده که 60 میلیارد تومان به آب منطقه‌ای و 20 میلیارد تومان به آبفا ابلاغ شده است.

نماینده مردم گرگان و آق قلا همچنین گفت: مطلع هستم که 7 تا 8 حلقه چاه در گرگان و اطراف آن وجود دارد که تجهیز هرکدام آن حدود یک میلیارد تومان هزینه می‌خواهد. آب منطقه‌ای می توانست چاه‌های حفر شده را تجهیز و وارد مدار کند.

محمد حمیدی، فرماندار گرگان و رئیس ستاد مدیریت بحران این شهرستان هم از استفاده چاه‌های آب بخش خصوصی برای حل مشکل کمبود و قطعی آب گرگان خبر داده و گفته از امروز (سیزدهم تیرماه) 2 حلقه چاه متعلق به بخش خصوصی به شبکه آب شرب گرگان متصل می‌شود.

سیدمحسن حسینی، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان هم با اشاره به اقدامات اضطراری برای تامین آب شرب شهرستان گرگان گفته 6 حلقه چاه برای تامین آب شرب گرگان در راستای اقدامات اضطراری حفر شده است. یک ایستگاه پمپاژ و دو مخزن برای آبرسانی به گرگان اجرا شده است که کارهای تکمیلی در حال انجام است و امیدواریم بخشی از آن تا 5 روز آینده و برخی تا اوایل مرداد به بهره برداری برسد و در مجموع 100 لیتر بر ثانیه به آب گرگان تا اوایل مرداد اضافه شود.

وی یادآور شد: از مرداد سال گذشته که مسئولیت شرکت آب منطقه‌ای را بر عهده گرفتم بررسی‌های متعددی برای وضعیت آبرسانی به گرگان انجام دادیم و مشخص شد برای آب شرب گرگان حدود 450 لیتر بر ثانیه در پیک مصرف، کمبود داریم که اگر بخواهد فقط با تامین آب چاه، مدیریت شود و با شبکه و مخزن و پرت آب کاری نداشته باشیم، حدود 30 حلقه چاه برای گرگان نیاز است.

حسینی گفت: در این راستا، رایزنی‌ها و پیگیری‌های متعددی با وزارت نیرو، نمایندگان، استاندار و سازمان برنامه و بودجه انجام شد که در خرداد ماه امسال 60 میلیارد تومان برای تامین شرب گرگان ابلاغ کردند که البته امیدواریم تخصیص هم داده شود. در مجموع طی 4 سال گذشته فقط 26 میلیارد تومان برای شرب گرگان تخصیص داشتیم  که اعتبار ناچیزی است و اعتبار ابلاغی سال جاری حدود 4 برابر اعتبار سال‌های گذشته بوده است.

وی درباره مصوبه حفر 10 حلقه چاه اضطراری برای گرگان هم ادامه داد: در مهر ماه سال گذشته در زمینه شرب گرگان، با وزیر نیرو در مجلس جلسه‌ای برگزار شد که مقرر شد شرکت آب و فاضلاب 10 حلقه چاه برای شرب گرگان احداث کند اما تاکنون شرکت آب و فاضلاب مجوز 7 حلقه را گرفته و دو حلقه نیز در حال حفاری است.

حسینی گفت: برخی بهره برداران کشاورزی و ادارات دولتی را نیز قانع کردیم که آب چاه خود را اضطراری به آب و فاضلاب تحویل دهند که با مجموعه اقدامات اضطراری آب تزریقی به شبکه شرب گرگان در حال اضافه شدن است و امیدواریم بتوانیم بخشی از مشکل آب شرب مردم را برطرف کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار