گرمای طاقت فرسا و دمای بیش از ۵۰ درجه روزهای اخیر و آینده گلستان علاوه بر احتمال وقوع آتش‌سوزی در زیستگاه‌های جنگلی و مرتعی، پستانداران و گونه‌های جانوری حیات وحش این استان را به دلیل کاهش شدید منابع آبی مورد نیاز در خطر جدی مرگ و نابودی قرار داده است.

تهدید زیستمندان گلستان در گرمای ۵۰ درجه، کم‌آبی و آتش‌سوزی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، خشکسالی و افزایش دما به ‌جز آسیب هایی که برای زندگی بشری و جوامع مسکونی دارد، به دلیل احتمال بروز آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها و همچنین کاهش منابع آبی، به عنوان زنگ خطری جدی برای سایر زیستمندان تبدیل شده است.

گرمای شدید هوا و کاهش نزولات آسمانی به همراه خشک شدن بخشی از چشمه سارها و آبشخورهای حیات وحش در مناطق کوهستانی و کم شدن منابع آبی در دشت های شمالی گلستان ، تامین آب شرب حیات وحش را با چالش جدی روبرو و طرفداران حیات وحش را نگران کرده است.

چندی پیش رییس پارک ملی گلستان از خشک شدن ۱۵ درصد چشمه های این زیست کره خبر داد و گفت که از مجموع ۱۳۰ چشمه حدود۲۰ رشته آن خشک شده است.

علاوه بر پارک ملی گلستان، خشک شدن چندین رشته در منطقه حفاظت شده جهان نمای کردکوی نیز بر زبان ها افتاده است.

خشک سالی سبب شده تا دبی منابع آبی موجود در زیستگاه های حیات وحش گلستان در مقایسه با سال‌های پرباران به کمتر از نصف کاهش یابد که ادامه این روند بدون تردید برجمعیت گونه‌های جانوری و گیاهی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

طی روزهای پیش‌رو با شدت گرفتن گرما، جانوران و طیور و پرندگان وحشی برای سیرآب شدن به پایین کوه و اطراف روستاها و مزارع و مناطق مسکونی پناه می آورند که در بسیاری از مواقع نه تنها آبی پیدا نمی کنند بلکه توسط بعضی سودجویان شکار شده و یا دچار آسیب می شوند .

به دلیل پیشروی و توسعه سکونتگاه‌ ها در مناطق همجوار با زیستگاه ‌های حیات وحش و همچنین تغییر کاربری باغات، تعارض بین حیات وحش و انسان افزایش یافته و سبب می شود تا آسیب پذیری حیات وحش در زمان رخدادهای طبیعی مانند برف و کولاک شدید و یا خشکسالی و گرمای مفرط افزایش یابد.

تغییر در برخی شاخص‌های مهاجرت چون زمان، مکان و طول سفر از جمله تاثیرات خشکسالی و گرمای شدید بر رفتار حیات وحش است .

گونه‌های علفخوار قوچ و میش، کل و بز، آهو، مرال و شوکا که اغلب در مناطق کوهستانی و جنگل های بالادست زندگی می کنند در اواسط بهار زایمان  کرده و در تابستان دارای بره چند ماهه هستند که همراهی با گله برای یافتن منابع آبی برای آنها دشوار و خطرناک است و بیشترین آسیب از گرما طی روزهای آینده نصیب این جانداران کوچک خواهد شد. 

کم آبی و شدت خشکسالی به گونه ای است که به گفته کارشناسان هواشناسی و مسوولان امر طی ۳۰ سال گذشته بی سابقه بوده و حیات وحوش و جانوران منطقه را بیش از هر زمان دیگری تهدید می کند که یکی دیگر از این تهدیدات وقوع حریق در زیستگاه های حیات وحش است.

در روزهای گرم سال برای جلوگیری از هر گونه مشکلی باید از روشن کردن آتش در زیستگاه های حیات وحش، جنگل ها و مراتع اجتناب کرده و ضمن اطمینان کامل از مهار آتش قبل از ترک منطقه از رها سازی مواد شیشه ای و اشیاء مشابه در مراتع و گردشگاه های طبیعی خودداری کرد.

این گونه مواد همانند عدسی ذره بین عمل کرده و موجب آتش گرفتن علوفه خشک و مواد قابل اشتعال در مراتع شده و کانون های آتش در مناطق ایجاد می کنند.

همچنین خودداری از پرت کردن ته سیگار یا چوب کبریت استفاده شده در طبیعت و مکان های مستعد آتش سوزی، خودداری از سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در مزارع، پاکسازی اطراف منطقه آتش سوزی از تمام مواد سوختنی، جلوگیری از بازی کردن کودکان با آتش بویژه در مناطق مرتعی و اراضی مستعد آتش سوزی از دیگر مواردی است که باید رعایت شود.

استان گلستان به سبب برخورداری از ویژگی های جغرافیایی متعدد از زیستگاه های مختلفی برخوردار است که از آن جمله می توان به پارک ملی گلستان و منطقه حفاظت شده  جهان نما اشاره کرد .

در این زیستگاه های گونه‌های جانوری ارزشمندی شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی زندگی می کند .

هواشناسی گلستان با صدور اخطاریه در روز های گذشته با اشاره به توسعه فعالیت امواج سامانه کم فشار تابستانه، از  دمای هوا در این استان طی روزهای آینده به ۵۰ درجه خبر داده بود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار