مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری گلستان گفت: حدنگاری ۴۴۷ هزار هکتار از جنگل هیرکانی در محدوده این استان برای جلوگیری از تصرف سودجویان به پایان رسیده و پنج هزار هکتار باقیمانده به زودی نقشه‌برداری خواهد شد.

حدنگاری ۴۴۷ هزار هکتار از جنگل هیرکانی در گلستان به پایان رسید

به گزارش گلستان ۲۴؛ عبدالرحیم لطفی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: علاوه بر جنگل‌های هیرکانی، حدنگاری یک میلیون و ۱۸۰ هزار هکتار از مجموع یک میلیون و ۳۹۷ هزار هکتار اراضی ملی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری گلستان شامل جنگل، مرتع، ساحل و مستثنیات به پایان رسیده و یا در حال انجام است.

وی بیان کرد: اجرای طرح حدنگاری اراضی ملی گلستان از سال ۹۴ آغاز شد اما طی یکسال اخیر انجام آن شدت گرفته و در حال اتمام است.

وی حدنگاری و تثبیت مالکیت دولت در اراضی جنگلی ومرتعی را مولفه مهم حفاظت از عرصه های جنگلی گلستان دانست و گفت: این طرح در راستای حفاظت از جنگلهای هیرکانی به عنوان یک میراث ارزشمند طبیعی در حال انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: واگذاری بی سیم‌های دیجیتال مجهز به سیستم ردیابی ماهواره‌ای به نیروهایی حفاظتی و ارائه تجهیزات انفرادی مورد نیاز و امکانات دفاع شخصی، یکی دیگر از اقدامات انجام شده در راستای حفاظت از جنگل های هیرکانی استان است.

لطفی به نصب دوربین های پایش آتش در جنگل های گلستان اشاره کرد و افزود: تاکنون سه دستگاه از این دوربین‌ها در مناطق جنگلی درازنو کردکوی، ارتفاعات آزاد شهر و جنگل‌های عرب‌داغ کلاله به بهره برداری رسید.

وی همچنین ابتلای بخشی از عرصه های جنگلی گلستان به آفات و بیماری را تهدیدی مهم برای این عرصه ها دانست و گفت: تغییر اقلیم، ورود غیرمسوولانه انسان به طبیعت همراه با برداشت بیش از حد و حذف گونه‌های بومی و کاشت گونه‌های غیربومی باعث بهم ریختگی تعادل طبیعت شده و به بروز برخی بیماری و آفات منجر گردید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: این اداره کل برای مبارزه با آفت و بیماری در این عرصه ها هر ساله اقداماتی چون محلول پاشی، اقدامات مدیریتی و عملیات بهداشتی انجام داده و در کنار آن، از پایه های سالم شمشاد برای قلمه گیری و تولید نهال استفاده می کند تا ذخیره ژنتیکی این گونه به غنای کامل برسد.

گلستان با داشتن ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی بکر در شمال کشور و قرار گرفتن بین دو قطب گردشگری شمال و زیارتی مشهد مقدس و گذر بیش از ۲۰ میلیون نفر عمدتا بوسیله خودروی شخصی طی سال، وجود فرودگاه بین المللی گرگان، از قطب های مهم رونق گردشگری به شمار می رود.

جنگل های هیرکانی تیرماه سال ۱۳۹۸ به عنوان دومین اثر بزرگ طبیعی ایران بعد از کویر لوت، در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو آذربایجان در فهرست جهانی قرار گرفت.

محدوده ثبت شده جنگل هیرکانی شامل پارک ملی گلستان، جنگل ابر، افراتخته و جهان‌نما در گلستان و مناطق  بولای دودانگه و چهاردانگه، جنگل الیمستان هراز در آمل، جنگل واز حوزه کجور نوشهر، چهارباغ چالوس، جنگل خشکه‌داران، جنگل رودخان، سیاه رودبار گیلان، منطقه حفاظت شده لیسار گیلان، مازندران، سمنان و خراسان شمالی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار