مدیرکل امور مالیاتی گلستان گفت: مردم می‌توانند فرار‌های مالیاتی را به سامانه ۱۵۲۶ اطلاع دهند.

فرار‌های مالیاتی را به ۱۵۲۶ اطلاع دهید

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،  علی اصغر هزار جریبی مدیرکل امور مالیاتی گلستان گفت: در استان گلستان سال گذشته ۱۰ تا ۲۰ درصد از مالیات وصول شده از محل فرار‌های مالیاتی بود.

او گفت: مردم می توانند از طریق سامانه ۱۵۲۶ فرار‌های مالیاتی را  اعلام کنند تا پیگیری شود.

هزارجریبی ادامه داد: طی سال‌های اخیر تغییرات زیادی در حوزه مالیات اعمال شده به عنوان مثال رسیدگی از مامور مالیات گرفته شده است و از سال ۹۸ تشخیص قطعی مالیات با توجه به ارقامی است که از طریق شرکت‌ها و اظهارنامه به دست ما می‌رسد.

او افزود: هنوز اطلاعات ما از شرکت‌ها کامل نیست و تبصره ماده ۱۰۰ ازاین بابت اعمال می‌شود.

هزارجریبی گفت: در گذشته اوراق مالیاتی باید با مراجعه افراد به سازمان مالیاتی ابلاغ می‌شد، اما حالا الکترونیکی و به صورت سیستمی ابلاغ می‌شود.

او ادامه داد: مودیان مالی برای برگه تشخیص ۳۰ روز مهلت و برای ارزش افزوده ۲۰ روز فرصت دارند تا مالیات خود را قطعی کنند.

هزارجریبی گفت: افرادی که هنوز اظهارنامه خود را تحویل نداده اند اطلاعات خود را کامل و شفاف در این اظهارنامه‌ها ارائه دهند و این امر موجب میشود در سامانه مالیاتی کشور با توجه به معیار‌هایی که تعیین شده است برای افراد این اظهارنامه مورد بررسی قرارمی گیرد.

او افزود: در سال ۹۸، ۸۵ درصد اظهارنامه‌ها بررسی نشد و بر اساس اطلاعاتی که افراد در اختیار ما گذاشته بودند مالیات آن‌ها قطعی شد.

هزارجریبی با اشاره به بحث سامانه‌های فروشگاهی و دستگاه‌های پزی که باید به سامانه مالیاتی وصل شود، گفت: دریافتی خدماتی این دستگاه‌های پز وقتی در سیستم مالیاتی بنشیند ماهیانه و مثل حقوق کارمندان محاسبه می‌شود.

او ادامه داد: در سیستم مالیاتی صاحبان مشاغل، چون هنوز اطلاعات به صورت کامل در سیستم وارد نشده است متاسفانه در دیتای اطلاعات دچار مشکل هستیم و باید این اتفاقات در سطح کشور بیفتد تا به عدالت مالیاتی برسیم.

هزارجریبی با بیان اینکه مالیات وصول شده در استان به حساب خزانه ریخته می‌شود، افزود: ما استانی کشاورزی هستیم و، چون معافیت‌های مالیاتی زیادی داریم درآمد زیادی از مالیات نداریم.

او ادامه داد: مالیات ۸۳ درصد از درامد عمومی استان را تشکیل می‌دهد، اما در بحث درامد‌های کلی یک پنجم را شامل می‌شود که این ارقام در بحث رفاه اجتماعی، عمران، آموزش و ... صرف می‌شود.

هزارجریبی گفت: عوارض دهیاری‌ها وشهرداری‌ها از استان خارج نمی‌شود و با توجه به ضریب جمعیتی هر شهرستان و بر اساس سرانه مشخص به آن‌ها پرداخت می‌شود.

او گفت: با شیوع کرونا تسهیلات ویژه‌ای را برای مودیان قرار دادیم و یکی از آن‌ها تمدید زمان تسلیم اظهارنامه مالیات صاحبان شرکت‌ها تا ۳۱ مردادماه است.

او افزود: افرادی که بدهی مالیاتی درسال ۹۹ داشتند و مشمول جریمه می‌شدند باید ماهی ۲ و نیم درصد ارزش افزوده و ۲ درصد تاخیر دیرکرد پرداخت می‌کردند، اگر این افراد تا شهریورماه مالیات خود را پرداخت کنند مشمول پرداخت جریمه نخواهند شد.

هزارجریبی ادامه داد: اصناف برای تمدید جواز کسب خود باید از سیستم مالیاتی گواهی دریافت کنند که تا ۳۱ شهریوردیگر  نیازی به این گواهی  نیست.

مدیرکل امور مالیاتی گلستان در رابطه با فرار‌های مالیاتی گفت: وقتی ما از پرونده مالیاتی اطلاعات شفافی داشته باشیم دیگر دچار مشکل نمی‌شویم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار