مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که بیشتر آتش‌سوزی‌های امسال در عرصه‌ها جنگلی این استان بر اثر سرایت آتش از اراضی کشاورزی در مجاورت این عرصه‌ها به وقوع پیوسته است.

خطری بیخ گوش عرصه‌های جنگلی گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ عبدالرحیم لطفی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امسال سال خشکی را سپری می‌کنیم و تعداد روزهای با دمای بالای ۴۰ درجه در گلستان افزایش‌یافته و همین مسئله سبب خشک شدن عرصه‌های جنگل‌ها و مراتع و افزایش پتانسیل آتش‌سوزی در این مناطق شده است.

وی بیان کرد: در استان ۶۸۰۰ کیلومتر مرز بین اراضی کشاورزی و عرصه‌های جنگلی وجود دارد که بخش زیادی از آنها بعد از برداشت گندم و جو مستعد آتش‌سوزی هستند. اکثر آتش‌سوزی‌ها در سال جاری ناشی از سرایت آتش از این اراضی به جنگل‌ها بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: از این میزان مرز بین اراضی کشاورزی و عرصه‌های جنگلی، حدود ۳۰۰۰ کیلومتر با توجه به وجود جنگل‌های سوزنی‌برگ در اولویت ایجاد آتش‌بر قرار دارند.

لطفی گفت: ما با امکانات خودمان تاکنون ۷۰۰ کیلومتر آتش‌بر ایجاد کردیم. انجام آتش‌بر در تمامی این اراضی با توجه به امکانات ما امکان‌پذیر نیست و نیاز است که کشاورزان خودشان همراهی داشته باشند؛ البته برخی از کشاورزان این کار را انجام داده‌اند.

وی در ادامه به آتش‌سوزی اخیر در جنگل‌های گالیکش اشاره کرد و گفت: ظهر روز پنجشنبه حریقی ناشی از آتش گرفتن کاه و کلش زمین کشاورزی به عرصه‌های جنگلی در شهرستان گالیکش سرایت کرد. با توجه به تنک بودن جنگل و زیاد بودن علف‌زار در عرصه‌های جنگلی آن منطقه و وزش باد با سرعت حدود ۲۵ کیلومتر بر ساعت، آتش خیلی زود گسترش یافت. وسعت منطقه حریق حدود ۵۰ هکتار بود که از این میزان حدود ۲۰ تا ۲۵ هکتار جنگل و مابقی صخره بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان تأکید کرد: اگر سرعت عمل همکاران ما و نیروهای محیط زیست، بسیج و نیروهای مردمی نبود، سطح آتش‌سوزی بسیار افزایش پیدا می‌کرد. بالگرد اطفای حریق نیز بعد از درخواست ما در غروب همان روز در محل حضور یافت و در مناطق صعب‌العبور و صخره‌ای که امکان حضور نیروها نبود، به آب پاشی پرداخت.

لطفی بیان کرد: حریق ساعت ۳ بامداد جمعه مهار شد و بعد از آن با تلاش نیروهای منابع طبیعی و استفاده از بالگرد، لکه‌گیری محدوده حریق ساعت ۱۹ به پایان رسید.

وی در خصوص تجهیزات اطفای آتش در استان، گفت: امسال نزدیک به ۷۰۰ قلم تجهیزات مربوط به اطفای حریق دریافت کردیم و در حال حاضر از نظر تجهیزات فردی مشکلی در استان نداریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان خاطرنشان کرد: اگر هر استان دارای بالگرد اطفای حریق باشد، در مهار آتش‌سوزی بسیار اثرگذار است اما در حال حاضر امکان این شرایط مهیا نیست و به همین خاطر دو استان گلستان و مازندران از یک بالگرد استفاده می‌کنند. این بالگرد ۱۵ روز از ماه در فرودگاه گرگان و ۱۵ روز نیز در فرودگاه ساری مستقر است. البته در آتش‌سوزی گالیکش با فاصله کمی بعد از درخواست ما از سازمان جنگل‌ها، بالگرد در محل حضور یافت. در آتش‌سوزی اخیر بالگرد دیگری نیز در کرج در حالت آماده‌باش قرار داشت تا در صورت گسترش یافتن بیشتر حریق، به منطقه اعزام شود.

لطفی بیان کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا افروختن آتش در جنگل کلاً ممنوع است. متأسفانه ما قانونی در این خصوص نداریم و علی‌رغم همه توصیه‌ها شاهد سهل‌انگاری و آسیب به عرصه‌های جنگلی هستیم.

وی تصریح کرد: آتش‌سوزی گالیکش ناشی از روشن کردن آتش از سوی صاحب زمین نبوده و بررسی‌های ما نشان داده که فردی در زیر سایه این زمین در کنار کاه و کلش آتش روشن کرده و حتی بعد از اتمام کار خود بر روی آتش خاک نیز ریخته ولی این کار را کامل انجام نداده و با وزش باد، آتش دوباره شعله‌ور شد و به کاه و کلش زمین سرایت کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به اینکه فرد خاطی شناسایی نشده است، گفت: اگر در این موارد فرد خاطی شناسایی شود، علیه او پرونده تشکیل خواهد شد. سنوات گذشته و امسال چندین موارد داشتیم که به دستگاه فضایی معرفی شدند.

لطفی در ادامه خاطرنشان کرد: در فصل گرما علاوه بر نیروهای حفاظتی منابع طبیعی، ۲۵ نفر را به عنوان دیدبان در نقاط بحرانی استان مستقر کردیم و به صورت شبانه‌روزی مناطق را رصد می‌کنند. این افراد بلافاصله بعد از مشاهده دود مورد را اطلاع‌رسانی می‌کنند تا آتش‌سوزی پیش از گسترش، مهار شود.

وی با بیان اینکه علاوه بر آتش‌سوزی، شرایط اقتصادی باعث افزایش هجمه نسبت به منابع طبیعی شده است، گفت: به منظور فرهنگ‌سازی اقدامات خوبی از جمله مدیریت مشارکتی را در دستور کار قرار داده‌ایم. در حوزه آبخیز اوغان با وسعت ۳۸ هزار هکتار در محدوده شهرستان‌های گالیکش و مینودشت، مدیریت مشارکتی در ۱۸ روستا اجرا شده است. از زمانی که این کار صورت گرفته، در این حوزه آبریز شاهد کاهش بسیار زیاد آتش‌سوزی نسبت به سنوات گذشته هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به اینکه مدیریت مشارکتی در شهرستان آزادشهر نیز اجرا شده است، تصریح کرد: با هزینه بسیار کم آموزش و تسهیل گری می‌توانیم منافعی که مردم در طبیعت دارند را برای آنها تبیین کنیم و از خودشان برای حفاظت از منابع طبیعی کمک بگیریم. اگر این موضوع در کل استان گسترش یابد، قطعاً کمک زیادی به حفظ منابع طبیعی می‌کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار