مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از اجرای ۳۵۰ کیلومتر آتش بُر در نوار مرزی اراضی جنگلی و زمین‌های کشاورزی این استان پس از برداشت محصول خبر داد و گفت که این طرح به تدریج در سطح هزار و ۱۰۰ کیلومتر اجرا می‌شود.

طرح آتش‌بُر در ۳۵۰ کیلومتر از نوار جنگلی گلستان اجرا شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ عبدالرحیم لطفی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: طرح آتش‌بُر به منظور جلوگیری از انتقال آتش‌سوزی مزارع کشاورزی به جنگل‌ها، در نقاط حساس مرز میان زمین‌های کشاورزی و جنگل‌ها که بیشتر درختان دست کاشت و سوزنی و پهن برگ خشک دارد، اجرا می‌شود.

وی افزود: عمده آتش سوزی‌های فصل تابستان در گلستان ناشی از آتش زدن عمدی و یا سهوی اراضی کشاورزی و سرایت آن به جنگل است و در داخل جنگل‌ها معمولا آتش سوزی کمتر و به ندرت رخ می‌دهد.

به گفته لطفی، مرز بین اراضی جنگلی و زمین‌های کشاورزی در گلستان حدود ۶ هزار و ۸۰۰ کیلومتر است که هرساله با شروع فصل برداشت محصولات کشاورزی از جمله گندم و جو  به منظور پیشگیری از سرایت احتمالی حریق‌ ناشی از آتش زدن کاه و کلش و بقایای گیاهی توسط برخی کشاورزان حاشیه عرصه‌های جنگلی و منابع طبیعی، طرح آتش‌بُر در مناطق حساس اجرا می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اضافه کرد: برنامه امسال این اداره کل، اجرای طرح آتش‌بُر به‌طول هزار و ۱۰۰ کیلومتر در مرز بین اراضی جنگلی و زمین‌های کشاورزی در مناطق شرقی و مرکزی استان با همکاری مردم می‌باشد که تاکنون ۳۵۰ کیلومتر انجام شده است.

به گفته وی، بیشترین سطح آتش‌بُر در نوار مرزی اراضی جنگلی و زمین‌های کشاورزی شهرستان‌های کلاله، مراوه‌تپه، آزادشهر، رامیان، مینودشت، گالیکش، علی‌آبادکتول و و گرگان انجام می‌شود. 

آتش‌بُر عملیات شخم زدن بخشی از زمین کشاورزی به عرض هشت تا ۱۰ متر در نوار مرزی حدفاصل بین زمین کشاورزی و عرصه جنگلی است.

عرصه‌های جنگلی گلستان به دلیل شکل گیری جوامع پرتراکم گیاهی ناشی از بارش برف و باران در فصل‌های پاییز و زمستان شاهد آتش سوزی‌های زیادی است به عنوان نمونه می‌توان به سوختن ۲۰۰ هکتار از محدوده جنگل توسکستان گرگان در آبان پارسال اشاره کرد که طبق نظر کارشناسان منابع طبیعی در ۹۹ درصد این آتش سوزی‌ها عوامل انسانی دخیل هستند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار