قیمت پایین خرید تضمینی سیب زمینی و نداشتن سردخانه کافی از جمله عواملی است که باعث ضرر کشاورزان سیب زمینی کار گلستان شده است.


دست خالی کشاورزان گلستانی از کشت امسال سیب زمینی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، دیگر از کاشت سیب زمینی خسته شده ام، جز ضرر چیزی برایم ندارد، این همه زحمت بکش و هزینه کن آخرش هم هیچ، سیب زمینی توی زمین مانده و خریدار ندارد، اینطوری به کشت دوم هم نمی رسم، مانده ام چکار کنم.

این‌ها صحبت های یک کشاورز سیب زمینی کار گلستانی است که خستگی کشت و مراقبت چند ماهه اش از محصول، نه تنها از تنش بیرون نرفته بلکه مضاعف هم شده است.

صادر نکردن، نبود صنایع تبدیلی، اشباع بودن بازار تازه خوری کشور، عقب بودن تاریخ برداشت سیب زمینی گلستان به دلیل سرمازدگی‌های مکرر در سال ۹۹ و گرمازدگی در بهار ۱۴۰۰ باعث شد برداشت سیب زمینی گلستان ۱۵ روز نسبت به زمان همیشگی عقب بیفتد و این تاخیر باعث همزمانی برداشت سیب زمینی گلستان با اصفهان، خرم آباد، طارم و سایر استان‌ها شد.

پایین بودن قیمت خرید تضمینی و ظرفیت نداشتن سردخانه‌های استان هم از دیگر مشکلات این بخش است.

 

رمضان مقصودلو رئیس انجمن سیب زمینی کاران گلستان گفت: بحث خرید تضمینی سیب زمینی به دلیل پایین بودن بیش از حد قیمت (۸۱۹ تومان در سال اخیر) که قیمت غیرمنطقی و غیر کارشناسی بود، منتفی شد.

او ادامه داد: طی درخواست‌ها و نامه‌های مکرری که از سازمان جهاد کشاورزی و شورای اقتصاد داشتیم در اوایل سال جاری، به خرید توافقی و حمایتی رسیدیم که در سفر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ۴ تیر ماه و با هماهنگی سنگدوینی و منتظری نمایندگان مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس و حق شناس استاندار، حدود ۱۰ میلیارد تومان یارانه بلاعوض برای خرید حمایتی اختصاص یافت.

 

بخشی از سیب زمینی های گلستان روی زمین ماند

مقصودلو گفت: متاسفانه با کندی روند خرید، ۱۰ درصد از سیب زمینی استان روی زمین ماند.

 

او افزود: ما به متولیان امر هشدار دادیم و گفتیم به دلیل اشباع بودن بازار کشور و صادر نکردن و هم چنین به دلیل مسائل اقلیمی که باعث پایین بودن کمیت و کیفیت سیب زمینی شده است، در استان دچار مشکل خواهیم شد، اما این هشدار‌ها و صورت جلسات نتیجه‌ای نداشت، حتی از مرکز تحقیقات نیامدند که علت آسیب دیدن فیزیولوژی گیاه را بررسی و خسارتی تعیین کنند.

رئیس انجمن سیب زمینی کاران گلستان گفت: تا یک ماه پیش معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گفت از سطح ۶۵۰ هکتار، ۱۸۰ هزار تن برداشت داریم، اما الان آمار تولید استان کمتر از این مقدار برداشت را نشان می‌دهد.

مقصودلو ادامه داد: اعضای تعاونی معتقدند از پنجم تیر ماه تا کنون حدود ۵ هزار تن خرید انجام شده، اما باز هم حدود هزار تن در مزارع باقی مانده است که به علت نوبت‌های طولانی تعاونی برای خرید، بیشتر این سیب زمینی‌ها در مزارع فاسد شده اند.

او افزود: مدیرکل تعاون روستایی استان طبق تصمیمات اداره تابعه، به دنبال سردخانه بود که استان سردخانه خالی نداشت و باید به استان‌های مجاور مراجعه می‌کردیم که به گفته عوامل تعاون روستایی گلستان، استان‌های مجاور با قیمت موجود حاضر نبودند قرارداد ببندند.

مقصودلو گفت: دستور سریع نوبخت معاون رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی این بود که سیب زمینی را بخرید، اینکه سیب زمینی کجا باید نگهداری شود ارتباطی به کشاورز ندارد.

 

سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس گفت: از ظرفیت سردخانه‌های خصوصی استفاده می‌کنیم و خود سازمان تعاون روستایی استان هم مجوز یک سردخانه را گرفته است که ساخت آن در سال جاری آغاز خواهد شد.

 

الگوی کشت و صنایع تبدیلی ۲ ضرورت برای گلستان

حسن پور مدیر تنظیم بازار و جانشین رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه حدود ۳۵ درصد سیب زمینی در حال برداشت استان کیفیت لازم برای ذخیره سازی ندارد، گفت: صنایع تبدیلی یکی از ضرورت‌های استان است.

او در خصوص ضرورت وجود الگوی کشت گفت: پیشنهاد ما این است که خود انجمن این موضوع را پیگیری کند چرا که کشاورزان می‌بینند یک سال قیمت خوب است و سیب زمینی بیشتری می کارند و به این شکل سطح زیر کشت بیشتر و قیمت کمتر می شود.

سیب زمینی تنها یکی از محصولاتی است که در گلستان و در زمان برداشت با مشکل فروش و قیمت گذاری مواجه می‌شود و این قصه پر غصه هر سال برای محصولاتی نظیر گوجه فرنگی هم تکرار می‌شود.

موضوع نبود الگوی کشت نه تنها به کشاورزان گلستانی بلکه سایر کشاورزان در دیگر نقاط کشور هم آسیب رسانده است، مثل پیازکاران در کرمان.

تدوین الگوی کشت و اجرای آن در سطح کشور می‌تواند علاجِ بخشی از این مشکلات باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار