گذر بیماران کرونایی بستری و قرنطینه گلستان از مرز ۲ هزار نفر، رشد روزانه مبتلایان، هشدار مسوولان در مورد کمبود تجهیزات بیمارستانی و همچنین کم‌توجهی مردم به رعایت شیوه‌نامه‌ها، این استان شمالی را در معرض ورود به سیاهچاله ویروس کرونا قرار داده و مسوولان را نگران عواقب آن کرده است.

گلستان در آستانه ورود به سیاهچاله کرونا

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، کاهش میزان رعایت شیوه نامه ها به کمتر از ۴۰ درصد، اصرار بر برگزاری دورهمی خانوادگی، انجام سفرهای درون و برون شهری و حضور در تفرج‌گاه‌ها، نشانه ها و عوامل افزایش روزانه تعداد مبتلایان جدید است که این شرایط به گفته هادی حق شناس استاندار گلستان موجب شده وضعیت شیوع کرونا در این استان به مراتب بدتر و وخیم‌تر از تهران باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم از هفته گذشته و با شدت گرفتن ابتلا به کرونا در استان بارها اعلام کرد که در صورت استمرار روند بالای ابتلا ممکن است با کمبود تخت بیمارستانی مواجه شویم.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: برای بستری ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به کرونا تخت بیمارستانی پیش بینی کرده ایم اما در صورتی که آمار بستری‌ها در روزهای آینده افزایشی باشد با کمبود تخت و دستگاه اکسیژن روبرو خواهیم شد.

تعطیلی چند روزه هفته قبل تهران به دلیل شیوع کرونا، پایتخت نشینان را برای گذران آسان و بی دغدغه این چند روز، راهی مناطق گردشگرپذیر کشور از جمله گلستان کرد و به دلیل ممانعت نکردن از ورود خودروهای غیربومی، مراکز تفریحی این استان مملو از مسافران شد؛ موضوعی که استاندار گلستان در جلسه اخیر ستاد استانی مقابله با کرونا به آن انتقاد کرد و علاوه بر درخواست از مردم برای چشم پوشی از سفرهای تفریحی، گفت که نیروی انتظامی برای کنترل ورودی غربی استان عملکرد مورد انتظاری نداشت و از سوی دیگر برای پلمب اصناف و واحدهای متخلف دچار غفلت شدیم.

وی نیروی انتظامی را مکلف کرد خودروهایی با پلاک غیربومی را به محض ورود به هر شهرستان و خودروهای بومی گرگان را پس از ورود به ناهارخوران جریمه کند.

از طرف دیگر رییس پلیس‌ راه گلستان از بازگشت دادن هزار و ۲۷۱ دستگاه خودرو با پلاک غیربومی در ورودی‌های استان طی تعطیلات اخیر خبر داد و گفت: در راستای عمل به مصوبات ستاد مقابله با کرونا و پیشگیری از شیوع ویروس، طرح تشدید محدودیت‌های ترافیکی از ۲۹ تیرماه تا سوم مرداد در پنج نقطه از محورهای ورودی استان اجرا شد.

سرهنگ علی عبدی اظهار داشت: در این طرح به رانندگان هزار و ۶۰۵ خودرو برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تذکر داده شد.

وی همچنین گفت که در همین بازه زمانی هزار و ۳۳۳ دستگاه خودرو به دلیل عدم رعایت ممنوعیت تردد در نقاط قرمز و نارنجی جریمه شدند.

با این حال، مشاهدات خبرنگار ایرنا نشان می دهد خودروهای با پلاک غیربومی برای ورود به گلستان مشکلی ندارند و بدون مانع از پلیس راه بندرگز به عنوان ورودی غربی استان عبور می کنند.

رانندگان برخی خودروهای غیربومی در هراس از احتمال جریمه شدن ناشی از تردد به گلستان از ورودی غربی، مسیر مشهور به " بالاجاده" را از انتهای شهرستان گلوگاه مازندران طی کرده و با گذر از این جاده فرعی و رد شدن از محدوده پلیس راه بندرگز، وارد جاده سراسری می شوند.

در حال تکمیل بودن گنجایش مراکز درمانی و بیمارستان های گلستان روزهای سختی را برای بیماران جدید کرونایی رقم زده و بیماران بدحال باید چشم انتظار بهبودی بیماران مراقبت های ویژه و یا جان باختن بیمار دیگر برای رسیدن به  یک تخت باشند .

نماینده مردم رامیان و آزادشهرهم با اعلام این کمبودها و مشکلات گفت که به دلیل کاهش ظرفیت پذیرش بیمارستان‌ها، بسیاری از بیماران کرونایی گلستان کف زمین بیمارستان‌ها خوابیده‌اند.

غلامعلی کوهساری روز گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تذکرات جدی به وزارت بهداشت داده‌ایم اما پاسخگو نیستند و کنترل نکردن ورود و خروج به گلستان در افزایش تعداد بیماران کرونایی گلستان تاثیرگذار بوده است.

یکی دیگر از دلایل افزایش تعداد بیماران کرونایی گلستان طی روزهای اخیر، برگزاری جشن های عید قربان در مناطق ترکمن نشین با سطح حداقلی رعایت شیوه نامه ها بود.

با وجود همراهی بسیاری از ترکمن ها با مصوبات ستاد استانی مقابله با کرونا، ساکنان برخی مناطق نتوانستند از رسوم و سنت‌های عیدانه خود در روزهای سخت شیوع این ویروس چشم پوشی کنند و با تساهل خود گلستان را در آستانه روزهای سخت و دشوارتری قرار دادند.

تغییر علائم ابتلا به کرونا به ویژه سویه دلتا سبب شده تا تعداد زیادی از مردم ابتلای خود به کرونا را با سرماخوردگی ساده اشتباه گرفته و از پیگیری و مداوای خود خودداری کنند .

بی تفاوتی به علائم کرونا، رویه بستری به این ویروس را در قالب ابتلای خانوادگی تغییر داده و در این شرایط ابتلای یک فرد همه افراد ساکن خانه را به کرونا مبتلا خواهد کرد.

کمبود تخت برای پذیرش بیماران سبب شده تا مبتلایان گلستانی کرونا برای گذراندن مراحل درمان به قرنطینه خانگی هدایت شوند و نبود نظارت لازم و ساده انگاری برخی بیماران در اتمام خودسرانه دوره بستری، گلستان را به سوی روزهای سخت کرونا سوق خواهد داد.

پارک‌های جنگلی گلستان مملو از بومیان و مسافران غیر بومی است و مصوبه بستن تفرجگاه ها رعایت نمی‌شود.

 به عنوان مثال چند روز قبل و با وجود وضعیت بحرانی شیوع کرونا در رامیان، این شهر میزبان فیستوال پاراگلایدر سوارها از سراسر کشور بود و این رویداد بدون هیچ مانعی برگزار شد.

در روزهای اخیر به سبب قطع برق و یا کاهش سهمیه آرد، ساعات کار نانوایی های گلستان کاهش یافته و این عوامل موجب تشکیل صف طولانی برای خرید نان شده که در این شرایط رعایت شیوه نامه و به ویژه فاصله گذاری اجتماعی فراموش شده و یا به حداقل می رسد.

طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان، در حال حاضر هزار و ۳۰۲ بیمار کرونایی در مراکز درمانی گلستان بستاری هستند که حال ۵۳ نفر آنان وخیم است.

 همچنین روز گذشته ۱۲ بیمار کرونایی گلستان جان خود را از دست دادند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار