معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان این که بارشی برای ذخیره سازی در سدهای گلستان نداشتیم، گفت: آب سدهای گلستان به کشت تابستانه نرسید.

آب سدهای گلستان به کشت تابستانه نرسید

به گزارش گلستان ۲۴؛ جواد تیموری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: عمده دلایل کاهش آب سدهای استان کاهش ورودی به مخازن آنها است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۶ درصد و نسبت به دوره درازمدت حدود ۳۰ درصد کاهش بارندگی داشتیم که رقم قابل توجهی است.

وی بیان کرد: این کاهش بارندگی تاثیر زیادی بر روی رواناب رودخانه‌ها داشت به گونه که بیش از ۸۰ درصد از رواناب ها را در سر شاخه ها کاهش داده است.

تیموری اضافه کرد: بخش قابل ملاحظه ای از ۲۰ درصد رواناب موجود هم به دلیل وجود بهره برداران مختلف به سدها نمی‌رسد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: از طرف دیگر هم بر اساس اطلاعات هواشناسی دمای هوا به طور میانگین ۱.۵ درجه سانتیگراد در استان افزایش داشته که باعث تبخیر هرچند ناچیز شده است که بر روی آب سدها تاثیر می‌گذارد.

وی متذکر شد: ولی مسئله اصلی کاهش ورودی ها است که نتوانستیم ذخیره ای در داخل سدها داشته باشیم.

تیموری افزود: هم اکنون ذخیره آب سدها کمتر از ۲۰ درصد بوده که ۵۰ میلیون متر مکعب آب را تشکیل می‌دهد در صورتی که در مدت مشابه سال قبل بیش از ۵۰ درصد ظرفیت مخازن سدها دارای آب بود.

وی توضیح داد: در حال حاضر عمده آب موجود در سدهای در ناحیه شمالی استان بوده و به‌خاطر سیلاب هفته های گذشته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان بیان کرد: مصارف آب ما امسال به کشت تابستان نرسید زیرا در ماه های اسفند، فروردین و اردیبهشت با تصمیم کمیته برنامه‌ریزی و رهاسازی آب سدها برای آبیاری غلات و کاهش خسارت به این بخش مورد استفاده قرار گرفت.

تیموری در خصوص آبیاری های نوین هم گفت: کانال های سدهای استان مدرن بوده اما آبیاری زمین های کشاورزی نوین نیست و باید برای افزایش راندمان، جهاد کشاورزی در این زمینه برنامه ریزی داشته باشد.

وی در خصوص احداث سدها هم اضافه کرد: از لحاظ وضعیت اقلیمی بارش‌های استان در فصل پاییز و زمستان و دو ماه اول فصل بهار اتفاق می‌افتد از طرف دیگر نیاز کشاورزان به آب از اواخر خرداد تا شهریور ماه است که کمترین میزان بارش ها را داریم لذا برای استفاده کشاورزان باید آب موجود را در سدها ذخیره کرده کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار