تالاب گمیشان سال‌ها پیش خشک شده است/ افزایش ریزگردها

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدرضا کنعانی در گفتگو با تازه ترین ها به نقل از مهر اظهار کرد: کار مطالعه حد بستر و حریم تالاب‌های آلاگل و آلماگل و مطالعات تفکیک عرصه و حق آبه زیست محیطی انجام گرفته و به وزارت نیرو ارسال شده است.

وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده در این تالاب‌ها در ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ «ستاد ملی هماهنگی مدیریت تالاب‌های کشور» مصوبه‌ای صادر کرد که بر اساس آن وزارت نیرو ملزم به تأمین حق آبه این تالاب شد.

مدیرکل محیط زیست گلستان ادامه داد: بحث تعیین و تفکیک حد بستر و حریم تالاب‌ها یکی از موضوعاتی است که باید مورد پیگیری قرار گیرد، بر اساس قانون، شرکت آب منطقه‌ای مکلف است تا که حد بستر و حریم تالاب‌ها را مطالعه و مشخص کند، این موضوع کمک زیادی به تصرفات، تغییر کاربری‌ها و دست اندازی ها به تالاب می‌کند.

وی در ارتباط با بحث تعیین و تأمین حق آبه محیط زیستی تصریح کرد: بر اساس قانون تالاب‌ها سازمان محیط زیست وظیفه دارد تا این حق آبه را مطالعه کند و وزارت نیرو نیز باید آن را به تالاب‌ها اختصاص دهد.

کنعانی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه تکلیف شد تا برای تالاب‌هایی که با شرایط بحرانی روبرو هستند برنامه احیا تدوین شود، افزود: در حال حاضر بحث مدیریت زیست بومی تالاب با مشارکت جوامع محلی و زی نفعان مطرح شده است که باید آن را مدیریت کنیم.

بررسی مجدد مطالعات حد بستر و حریم خلیج گرگان

وی در ارتباط با مطالعات حد بستر و حریم خلیج گرگان و تالاب میانکاله گفت: کار مطالعات حد بستر و حریم این تالاب‌ها را شرکت آب منطقه‌ای مازندران انجام داد، ولی وقتی این مطالعه به استان ارائه شد، متوجه شدیم که این حد بستر و حریم با سکونت گاه‌های شهری و روستایی تداخلاتی دارد.

مدیر کل محیط زیست گلستان گفت: در نهایت در جلسه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰، «ستاد ملی هماهنگی و مدیریت ملی تالاب‌های کشور» مقرر شد تا وزارت نیرو با استعلام از وزارت کشور، راه و شهرسازی و استانداری‌ها حد بستر و حریم این تالاب را اصلاح کند.

وی ادامه داد: در جلسه آینده نیز ستاد ملی تالاب‌ها باید کار مطالعات حد بستر و حریم را ارائه کند و اگر تفکیک انجام شود، شاهد خواهیم بود که از تصرفات جلوگیری می‌شود.

حق آبه محیط زیستی یکی از موضوعات مهم در خلیج گرگان است

کنعانی با بیان اینکه بحث حق آبه محیط زیستی یکی از موضوعات مهم در خلیج گرگان است، ابراز کرد: بخش مهمی از حق آبه محیط زیستی خلیج گرگان از دریا تأمین می‌شود و بخشی دیگر را از رودخانه قره سو می‌گیریم.

وی در ارتباط با تبادل آب بین خلیج گرگان و دریای خزر ابراز کرد: مرکز ملی اقیانوس شناسی استان بحث لایروبی کانال‌های بین خلیج گرگان و دریای خزر را انجام داد که در نهایت سناریوهای تسهیل ارتباط آب، بین دریای خزر و خلیج با اولویت کانال‌های چاپقلی و آشوراده را ارائه کرد.

مدیر کل محیط زیست گلستان ادامه داد: در جلسه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ «ستاد ملی هماهنگی مدیریت تالاب‌های کشور» این طرح مصوب به سازمان بنادر ابلاغ شد و سازمان نیز قرار شد تا از محل اعتبارات مدیریت بحران بحث تبادل آب را انجام دهد.

وزارت نیرو حق آبه تالاب قره سو را تأمین کند

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست کار مطالعات حق آبه قره سو را انجام داده است، بیان کرد: این سازمان مطالعات انجام شده را به وزارت نیرو تحویل داده و وزارت نیرو باید این حق آبه را تأمین و به تالاب اختصاص دهد.

کنعانی افزود: متأسفانه وزارت نیرو توانایی تأمین میزان آبی که سازمان محیط زیست مشخص کرده را ندارد، ولی قرار شد تا در طی جلسه‌ای مشترک میزان حق آبه زیست محیطی قره سو دوباره مشخص شود.

وی اضافه کرد: در خلیج گرگان بحث حق آبه بیشتر متأثر از دریای خزر است، اما در قره سو برای تبادل «اکولوژیکی» موضوع حق آبه باید مورد بررسی بیشتری قرار گیرد، چرا که آب شیرین همراه با آب شور برای حفظ اکوسیستم لازم است.

وی گفت: سال گذشته حدود ۱۰ کیلومتر لایروبی در تالاب‌های آلاگل و آجی گل انجام شد و چون حوزه اترک، سیلابی است آبگیری خوبی انجام شده و نسبت به بقیه تالاب‌ها وضعیت خوبی دارند.

مدیر کل محیط زیست گلستان بیان کرد: امسال حدود یک کیلومتر فیوز غربی از خروجی تالاب آلاگل انجام دادیم و بخش شمالی تالاب گمیشان برای اولین بار در این سال‌ها آبگیری شد.

وی با بیان اینکه تالاب خلیج گرگان و گمیشان از جمله تالاب‌های ساحلی هستند، تصریح کرد: این تالاب‌ها متأثر از آب دریای خزر هستند که بخش زیادی از آنها از آب دریای خزر تأمین می‌شود، ولی تالاب‌های آلماگل، آجی گل و آلاگل از حوزه آبریز اترک تأمین می‌شود، بنابراین آب آنها شیرین است.

کنعانی با بیان اینکه تالاب گمیشان سال‌ها است که خشک است، ابراز کرد: بعد از سال‌ها خشکی تالاب گمیشان، امسال با تلاش‌هایی که صورت گرفت، حدود ۱۰ هزار هکتار از قسمت شمالی تالاب گمیشان دوباره آبگیری شد.

وی افزود: در حال حاضر نیز اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان برای ساماندهی کانال خزر در نظر گرفته‌ایم که پیمان کار نیز مشغول به کار است.

مدیر کل محیط زیست گلستان گفت: تالاب‌ها اگر خشک شوند، منشأ ریز گرد هستند، در حال حاضر تمامی اقداماتی که در استان بر روی تالاب‌ها انجام می‌شود برای مقابله با ریز گردهاست.

احیای تالاب‌ها جلوی پدیده ریز گردها را می‌گیرد

وی افزود: مطالعات پدیده ریز گردها در استان انجام شده و پهنه‌هایی که مستعد گرد و غبار هستند مورد شناسایی قرار گرفته است، در حال حاضر جلسات استانی متعدد برای مقابله با این پدیده تشکیل می‌شود و امیدواریم با احیای تالاب‌ها جلوی پدیده ریز گردها را بگیریم.

کنعانی با بیان اقدامات سازمان‌ها در برابر ریز گردها ابراز کرد: منابع طبیعی اقداماتی از جمله بوته کاری و کارهای مختلف دیگر را برای جلوگیری از ریز گردها باید انجام دهد و محیط زیست توانسته در کنار تالاب آلاگل حدود ۷۰ هزار هکتار بوته کاری انجام دهد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار