مدیر امور آب و فاضلاب کلاله شرق گلستان:

مدیر امور آب و فاضلاب کلاله درشرق استان گلستان استفاده از آب شرب برای مصارف دامی را از چالش‌های این حوزه در شهرستان دانست و گفت که ۵۰ درصد آب آشامیدنی مناطق روستایی برای سیراب کردن دام‌ها مصرف می‌شود.

نصف آب آشامیدنی روستاییان کلاله به مصرف دام‌ها می‌رسد

به گزارش خبرنگار گلستان24، مجتبی مصطفی‌لو اظهار کرد که بسیاری از عشایر و روستاییان کلاله با گرم شدن هوا و خشک شدن چشمه‌های فصلی دام‌های خود را به مناطق روستایی از جمله ۲ روستای "یلی بدراق" و "تمر قره قوزی" در بخش مرکزی این شهرستان می‌آوردند و بخش زیادی از آب شرب روستاها را به مصرف دام‌ها می‌رسانند.

وی آب مورد نیاز مناطق روستایی کلاله را حدود ۲۰۰ لیتر بر ثانیه اعلام کرد و افزود: میانگین مصرف آب شرب هر فرد روستایی این شهرستان ۲۲۰ لیتر در شبانه روز است که به سبب مصارف غیرشرب از جمله مصارف دامی این رقم برای هر فرد به ۴۴۰ لیتر معادل ۲ برابر استاندارد مورد نظر رسیده است.

مصطفی لو با بیان اینکه آب شرب ۱۱۲ روستای کلاله با ۱۸ هزار مشترک از طریق هفت مجتمع آبرسانی تامین می‌شود، اضافه کرد: با توجه به خشک شدن چشمه‌ها و کاهش حجم ذخیره برخی از مجتمع‌های آبرسانی این شهرستان از جمله توحید، حفر یک حلقه چاه نیمه عمیق با اعتبار ۲ میلیارد ریال در روستای خوجه‌لر با دبی استحصالی پنج لیتر برثانیه برای جبران کمبود آب شرب مردم این روستا طی روزهای گذشته آغاز شده و تا پایان مردادماه جاری وارد مدار می‌شود.

وی خواستار برنامه‌ریزی مدیران شرکت آب منطقه‌ای و جهادکشاورزی برای تامین آب مورد نیاز دام‌ها شد که به گفته مدیر جهادکشاورزی کلاله هم اکنون حدود ۲۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در این شهرستان وجود دارد.

مدیر امور آب و فاضلاب کلاله همچنین مجتمع زاو را بزرگترین مجتمع آبرسانی این شهرستان با پوشش دهی ۴۷ روستا و شهر فراغی دانست و گفت: منبع اصلی تامین آب این مجتمع، چشمه‌ای به همین نام و تعدادی چاه در مسیر خط انتقال است.

مصطفی‌لو افزود: هم اکنون به سبب خشکسالی شدید و افت ۷۰ درصدی دبی استحصالی چشمه زاو، تامین آب روستاهای زیر پوشش این مجتمع با مشکل مواجه شده است.

وی ادامه داد: مجوز حفر ۲ حلقه چاه عمیق هر کدام با ۲۰ میلیارد ریال اعتبار در مسیر مجتمع زاو به شهر فراغی از اداره امور منابع آب شهرستان اخذ شده و با تخصیص بودجه استانی در ماه جاری عملیات حفر آنها آغاز و در مدت سه تا ۶ ماهه تکمیل و برای اتصال به شبکه آب این مجتمع وارد مدار خواهند شد.

مدیر امور آب و فاضلاب کلاله ادامه داد: با وارد مدار شدن این ۲ حلقه چاه حدود ۳۰ لیتر بر ثانیه به دبی استحصالی مجتمع زاو افزوده می‌شود و بخش زیادی از مشکل کمبود آب شرب مردم ساکن در مناطق روستایی این شهرستان برطرف خواهد شد.

وی یادآور شد: هفته گذشته یک حلقه چاه جدید نیمه عمیق با دبی استحصالی هفت لیتر بر ثانیه در روستای دهنه کلاله به بهره‌برداری رسید.

به گفته مصطفی لو، در ۹ روستای کلاله که در مناطق کوهستانی واقع هستند به دلیل نبود تاسیسات آبی، آب شرب مورد نیاز مردم این روستاها به صورت سیار با پنج دستگاه تانکر تامین می‌شود.

مدیر امور آب و فاضلاب کلاله مجموع نیاز آب شُرب مردم مناطق شهری و روستایی این شهرستان در پیک مصرف را ۳۸۰ لیتر بر ثانیه اعلام کرد و افزود: دبی استحصالی از منابع آبی این شهرستان هم اینک حدود ۳۵۰ لیتر بر ثانیه است.

شهرستان کلاله ۱۳۰ هزار نفر جمعیت دارد که در ۲ نقطه شهری و ۱۲۰ روستا سکونت دارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار