مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان و دامداران توصیه می‌شود که هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.


هشدارهای هواشناسی به کشاورزان و دامداران؛ پاییز کم بارشی پیش رو است

به گزارش گلستان ۲۴؛ مسعود حقیقت مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، از رگبار و رعد و برق در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: تا بعدازظهر روز دوشنبه در مناطقی از استان‌های شمالی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، کرمانشاه، قزوین، دامنه‌های البرز، گیلان، مازندران، گلستان و شمال شرق کشور رگبار و رعد و برق همراه با وزش باد شدید انتظار می‌رود.

او افزود: طی ۲ تا ۳ روز آینده دما در نیمه شمالی کشور بین ۸ تا ۱۲ درجه افزایش می‌یابد.

حقیقت از استمرار رگبار و رعد و برق در برخی نقاط خبر داد و گفت: در جنوب شرق کشور، استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، قسمت‌هایی از فارس و همچنین قسمت‌هایی از استان کرمان رگبار، رعد و برق و وزش باد به ویژه در ساعات بعدازظهر پیش بینی می‌شود.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی با اشاره به اینکه در مناطق مرکزی جز ماندگاری هوای گرم پدیده خاص دیگری نداریم، بیان کرد: بنابر نقشه‌های هواشناسی از روز دوشنبه به بعد در قسمت‌هایی از آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و قسمت‌هایی از شمال غرب کشور رگبار پراکنده پیش بینی می‌شود.

این مقام مسئول در توصیه‌ای به دامداران بیان کرد: با توجه به شرایط جوی به دامداران مناطق شمالی و شرقی در هنگام گذر از ارتفاعات و حرکت از مسیرها و رودخانه‌ها توصیه می‌شود که به دلیل احتمال برخورد صاعقه مراقبت‌های لازم را به عمل آورند.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: با توجه به گرمای هوا در مناطقی از مرکز، غرب و جنوب غرب کشور کنه تارتن در مزارع بادمجان می‌تواند مشکل ساز باشد، از این رو به کشاورزان توصیه می‌شود که در ساعات خنک روز، پایش را انجام دهند.

او در توصیه دیگری به گلخانه داران گفت: با توجه به وزش باد شدید به گلخانه داران مناطق شرقی توصیه می‌شود که مراقب سازه‌های گلخانه‌ای خود باشند.

به گفته حقیقت، با توجه به شرایط جوی در مناطق شمالی کشور به کشاورزان توصیه می‌شود که طی ۲ تا ۳ روز آینده هیچ گونه محلول پاشی و سم‌پاشی در باغات و مزارع خود انجام ندهند.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی درباره آخرین وضعیت بارش باران بیان کرد: بنابر آخرین‌ آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی ۱۳۸.۷ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۱.۱ درصد و نسبت به دوره بلندمدت حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است.

بارش های پاییز با تاخیر آغاز می شود

او با اشاره به انواع و اقسام‌ خشکسالی در کشور گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و بارش، در نقاط مختلف کشور انواع و اقسام‌ خشکسالی از ضعیف تا متوسط و بسیار شدید وجود دارد.

حقیقت در پایان با اشاره به تاخیر در آغاز بارش‌های فصل پاییز تصریح کرد: مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهد که بارش در نیمه نخست فصل پاییز با تاخیر آغاز می‌شود، همچنین برآوردها حاکی از آن است که پاییز کم بارشی پیش رو است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار