مدیر یکی از هیئت های مذهبی گلستان این هیئت ها را نهادی موثر در جامعه می داند که با فعالیت های خود هم در زمینه اجتماعی به مردم کمک می کنند و هم اشتغال جوانان را حمایت کرده اند.

هیئت های مذهبی گلستان مرکز توسعه فرهنگی و حمایت از اشتغال جوانان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، هیئت‌های مذهبی به بزرگترین نهاد مردمی بدل شده اند که علاوه بر فعالیت‌های مذهبی، بنا بر نیاز جامعه انواع فعالیت‌های آموزشی و اجتماعی مثل کمک به اشتغال جوانان، آموزش سبک زندگی و قرآن به خانواده‌ها و کمک به نیازمندان را هم انجام می‌دهند.

به منظور آشنایی بیشتر با فعالیت هیئت‌های مذهبی گفتگویی صمیمانه با زهرا سادات مسلمی، مسئول هیئت مهدیه شهرستان کردکوی داشتیم.

* لطفاً خود را معرفی کنید و بگویید فعالیت در هیئت‌های مذهبی را چطور آغاز کردید؟

زهرا سادات مسلمی، متولد ۱۳۴۹ در شهرستان کردکوی هستم. پدرم فرهنگی و مادر و مادربزرگم از مبلغین سنتی بودند و به واسطه محیطی که بزرگ شده بودم از همان دوران کودکی علاقه به فعالیت‌های گروهی و مذهبی در من وجود داشت. از سن ۸ سالگی که انقلاب پیروز شد عضو حزب جمهوری اسلامی شاخه دانش آموزان و انجمن اسلامی شهرستان شدم و از اجرای شعر و سرود در مدرسه و مراسم قبل نماز جمعه شروع کردم و فعالیت‌هایم را به مرور زیاد کردم.

* در حال حاضر کجا و در چه سمتی فعالیت دارید؟

بعد از ازدواج برای زندگی به روستای چهارده رفتم و در همین روستا کلاس قرآنی را تشکیل دادم. به مرور که جمعیت کلاس زیاد شد به تشویق دوستان در سال ۷۹ هیئت مهدیه شهرستان کردکوی را ثبت کردم.

نیروهای جوان و نوجوان هیئت مهدیه زیاد بود به همین دلیل از سازمان ملی جوانان تماس گرفتند و پیشنهاد ثبت سمن را دادند و به این ترتیب کانون حجاب و عفاف را هم تأسیس کردم و یکی یکی فعالیت‌ها اضافه شد، در سال ۸۴ فرمانده پایگاه بسیج شدم و سال ۹۷ کانون هلال روستا را هم تأسیس کردم.

در حال حاضر مدیر و مؤسس هیأت مهدیه، فرمانده پایگاه ام البنین (س)، مدیر و مؤسس کانون حجاب و عفاف، مدیر و مؤسس خانه قران مائده، مدیر و مؤسس صندوق‌های قرض الحسنه معین الضعفاء، مسئول مرکز نیکوکاری حضرت ام البنین (س)، مسئول خانه داوطلبان هلال احمر روستا، از سال ۹۵ تا ۹۹ مسئول کانون بسیج ناحیه مقاومت سپاه کردکوی، سه دوره چهار ساله عضو کانون مداحان و یک دوره چهار ساله عضو شورای هیئات مذهبی تبلیغات اسلامی کردکوی و فعالیت‌های ریز و درشت دیگر که درحوصله گزارش نیست.

* قبول این همه مسئولیت با هم کار را سخت نمی‌کند؟

همه فعالیت‌های ما در همان مکان پایگاه بسیج انجام می‌شود و اینکه مسئولیت‌های مختلف را شخصاً قبول کرده‌ام باعث شده است راحت تر بتوانم از تمام اختیاراتم در خدمت به مردم استفاده کنم.

* آیا مسئولان حمایت مادی و معنوی از هیئت‌های مذهبی دارند؟

هیئت‌های مذهبی در واقع یک نهاد کاملاً مردمی است که تماماً به وسیله نذورات مردم اداره می‌شود و کسی که وارد این جریان می‌شود می‌داند که هیچ ردیف بودجه خاصی هیئت‌ها ندارند و فقط یک مسئول فرهنگی باید هیئت را اداره کند.

در مورد حمایت‌های معنوی مثلاً اگر مربی قرآن و یا مداح از سازمان تبلیغات درخواست بدهیم در اختیار می‌گذارند ولی من از همان روز اولی که کار فرهنگی را شروع کردم کار را از سر منشأ شروع کردم، مثلاً به جای درخواست مربی خودم آموزش‌های لازم را دیدم و مجوز تدریس را گرفتم و بقیه فعالیت‌ها هم به همین صورت خودم وارد شدم و کار را دست گرفتم.

* چند نمونه از فعالیت‌هایی که در هیئت مذهبی انجام شده است برای ما نام ببرید؟

کمک به ساخت خانه محروم و تکمیل حمام و هر جا که مردم کمک بخواهند، کمک به ادامه درمان افراد نیازمند، کلاس‌های آموزشی قرآن و کمک به اشتغال جوانان که در همین راستا با کمک بسیج سازندگی و کمیته امداد کارگاه خیاطی برای زنان سرپرست خانوار در همین مکان پایگاه بسیج و هیئت راه اندازی کردیم.

در خانه هلال ما با فراخوانی که دادیم مردم وسایلی مثل ویلچر، تخت بیمار و امثال این وسایل را که نیازی ندارند را هدیه کردند و ما نگهداری می‌کنیم تا در صورت نیاز به بیماران اهدا شود و همچنین با کمک خیرین برای چندیدن زوج نیازمند جهیزیه تهیه کردیم.

در کنار این فعالیت‌ها صندوق قرض الحسنه معین الضعفا را تأسیس کردیم تا علاوه بر دادن وام قرض الحسنه به اعضا، در صورت نیاز از محل صندوق کمک بگیریم.

با کمک‌های مردمی در ماجرای سیل و کرونا حداقل ۲۰ دفعه و هر دفعه ۳۰ تا ۴۰ بسته حمایتی به ارزش ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان بین نیازمندان توزیع کردیم

در کنار این فعالیت‌ها آنچه که وظیفه ذاتی هیئت‌ها است، برگزاری مراسم و مداحی و تبلیغ سنتی احکام اسلامی است که سعی می‌کنیم در حد توان به بهترین صورت و در جهت روشنگری افکار عمومی انجام دهیم.

حرف آخر؟

خداوند را شکرگزاریم که این راه پر خیر و برکت را سر راه ما قرار داد و خیلی دوست داریم کارهای بزرگی به ثمر برسانیم ولی متأسفانه دستمان به لحاظ مال بسته است،

کارگاه ما باهدف فعال سازی مشاغل خانگی وتقویت صنایع دستی قرار است چندین کارگاه رو راه اندازی کند، مثل حصیربافی، پارچه بافی سنتی یا کارچاله، گلیم بافی، چرم دوزی، لحاف دوزی و غیره ولی چون بودجه کافی نداریم فعلاً فقط همان کارگاه خیاطی راه افتاده است.

و برای کارهای فرهنگی نیاز به لپ تاپ و دستگاه فتوکپی داریم و مهم تر از همه برای رفاه حال خانواده‌ها نیاز به یک دستگاه کولر داریم که اگر مسئولین حمایت کنند و یا وام کم درصد در اختیار پایگاه قرار بدهند می‌توانیم قدمهای بیشتری برداریم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار