کمبود دارو و سرم در زمانی که مردم با مشکلات مختلف مواجه هستند آستانه تحمل آنها را به شدت پایین آورده و نارضایتی‎‌های بیشماری را ایجاد کرده است.

گلستان در محاصره کرونا/ کمبود دارو و سرم و وضعیت سیاه گلستان در پیک پنجم کرونا

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، پیک پنجم کرونا با سویه دلتا هم چنان در گلستان می‎تازد و هر رور بر مشکلات موجود در خصوص مدیریت و مهار کرونا افزوده می‎شود،آمار مبتلایان به کرونا هر روز بیش از روز  قبل اعلام می‎شود،تعداد فوتی دو رقمی شده و این روزها گلستان در محاصره کرونا دلتا در وضعیت سیاهی به سر می‎برد.

افزایش مبتلایان به کرونا چالش‎های جدید و بیشتری را در حوزه درمان ایجاد کرده است کمبود تخت،خستگی کادر درمان، کند بودن واکسیناسیون و این روزها کمبود دارو و سرم بر مشکلات موجود اضافه کرده است.

بیماران کرونایی در گلستان نیازمند سرم و دارو هستند و این روزها خانواده‎های بیماران کرونایی  باید ساعت‎ها در داروخانه‎های مختلف برای پیدا کردن دارو و سرم سرگردان باشند،کمبود دارو و سرم در زمانی که مردم با مشکلات مختلف مواجه هستند آستانه تحمل آن‎ها را به شدت پایین آورده و نارضایتی‎های بیشماری را ایجاد کرده است.

*کمبود دارو و سرم آستانه تحمل مردم را به شدت پایین آورده است/ مردم از وضعیت موجود خسته و ناراضی هستند

در همین رابطه یک شهروند گلستانی با ابراز نارضایتی از وضعیت کمبود سرم و دارو در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: متأسفانه یکی از اعضای خانواده من مبتلا به کرونا شده است و پزشک‌معالج داروی «فاویپیراویر» که یک داروی ضد ویروسی برای بیماران کرونایی است تجویز کردند.

آقای سعیدی تصریح کرد: بعد از مراجعه به چندین داروخانه در گرگان نتوانستم داروی مورد نظر و حتی سرم تهیه کنم از این‎رو با راهنمایی یکی از آشنایان به یکی از شهرهای نزدیک گرگان رفتم و دارو را دریافت کردم.

وی بیان کرد: سرم و داروهای ضدویروسی برای مبتلایان به کرونا لازم و ضروری است کمبود این نوع داروها نگرانی خانواده‎های مبتلایان به کرونا را بیش از گذشته می‎کند.

شهروند گلستانی با بیان اینکه در شرایط کنونی فشار زیادی روی دوش کادر درمان است، افزود: کادر درمان خسته است و بابت تمام زحمات این بزرگواران از آنها تشکر می‎کنیم اما مردم هم خسته هستند.

سعیدی گفت: مشکلات اقتصادی و از سویی روند کند واکسیناسیون و کمبود دارو و سرم آستانه تحمل مردم را به شدت پایین آورده است،در شهر که راه می‌روی همه مردم عصبی و ناراضی هستند.

وی گفت: هر چند عدم رعایت شیوه‌نامه‎های بهداشتی از سوی مردم موجب خیز پیک پنجم کرونا شده است اما مدیران و مسوولان حوزه بهداشت و درمان هم باید دارو و سرم به اندازه کافی در داروخانه‎ها توزیع کنند تا مردم حداقل از بابت تأمین دارو در مضیقه قرار نگیرند.

*افزایش ۶ برابری مصرف سرم در پیک پنجم کرونا/ تلاش برای افزایش ظرفیت تولید سرم و داروی کرونا

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان کمبود سرم در داروخانه‎های استان را مربوط به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا عنوان کرد و گفت: افزایش بسیار زیاد تعداد بیماران کرونایی چه در بحث بستری و سرپایی که قطعأ محدود به استان نبوده و در کل کشور مطرح است، مصرف در باب سرم بیماران کرونایی را حداقل به پنج برابر تا ۶ برابر رسانده است.

پانیذ صدرایی  با بیان اینکه در حال حاضر حجم سرمی که توزیع می‎شود در درجه اول برای بخش بستری بیمارستان‎ها در نظر گرفته شده است، افزود: در بخش بستری در خصوص داروهای کرونایی و توزیع سرم مشکلی نداریم اما در بخش سرپایی توزیع‎ها محدودتر است و سعی می‎کنیم در داروخانه‎ها سری به سری توزیع سرم را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: برای رفاه حال بیماران حداقل دو تا پنج داروخانه کشیک در شهرهای استان خارج از ساعت کاری خودشان به مردم ارائه خدمت می‎کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پز شکی گلستان وضعیت شیوع کرونا  در گلستان را بحرانی عنوان کرد و گفت: اگر شیب بیماری به همین سرعت بالا رود و بی‎توجهی به شیوه‌نامه‎ها و ساده‌انگاری را داشته باشیم در بحث تخت بستری، ویزیت بیماران و تأمین داروها و ملزومات مثل اکسیژن نیز دچار مشکل خواهیم شد با این وجود تلاش بر این است تا ظرفیت تولید سرم و داروهای کرونا افزایش پیدا کند.

*  در گلستان وضعیت مصرف سرم چندان حاد نیست توزیع سرم در کل داروخانه‌‎های استان وجود دارد

صدرایی بیان کرد: تولید سرم در شرایط فعلی کشور پاسخگوی نیاز جامعه نیست مصرف سرم در کشور حداقل ۶ برابر افزایش داشته است در واقع وضعیت سرم در کل کشور مشکل دارد و در گلستان وضعیت چندان حاد نیست توزیع سرم در کل داروخانه‎های استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه تولید سرم افزایش یافته است، افزود: دو هفته بعد از تولید هر کارخانه‎ای سازمان زمان لازم دارد تا آن فرآورده را آزمایش و بازسازی کند از هفته آینده نیز یک خط تولید سرم که مدت‌ها فعال نبود دوباره وارد خط تولید شده است و آزادسازی فرآورده را خواهیم داشت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار