رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: یکی از مهمترین سلاح‌ها برای کنترل همه‌گیری بیماری کرونا در کنار رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی تزریق واکسن است که زنجیره انتقال ویروس را متوقف می‌نماید.

سلاح مبارزه با بیماری کرونا چیست؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت نیوز، دکتر سهیل افرازی بیان کرد: ایمنی زایی واکسن‌ها حدود ۲ تا ۳ هفته بعد از تزریق نوبت دوم واکسن کامل می‌گردد و لازم است تا آن زمان فرد به صورت دقیق پروتکل‌های بهداشت فردی را رعایت نماید.

وی افزود: واکسینه شدن کامل فرد باعث کاهش چشمگیر ریسک ابتلا به فرم شدید کووید -۱۹ و همین طور مرگ‌ومیر و آسیب‌های ناشی از آن می‌گردد ولی ازآنجاکه فرد واکسینه شده می‌تواند به شکل خفیف آن مبتلا گردد و یا ناقل بدون علامت باشد لازم است تا زمانی که اکثریت قریب به اتفاق جامعه واکسینه نشده‌اند رعایت دقیق پروتکل‌ها را در دستور کار خود قرار دهد.

وی افزود: واکسن‌های موجود در ایران که تحت نظارت سازمان غذا و دارو مجوز واردات دریافت نموده‌اند شامل واکسن‌های اسپوتنیک ۵ (تولید روسیه)، استرازنکا (تولید کره جنوبی)، سینوفارم (تولید چین)، کووکسین بهارات (هند) است.

دکتر افرازی ادامه داد: انواع واکسن‌های تجاری کووید -۱۹ غیرقابل تعویض است و فرد بعد از دریافت نوبت اول واکسن حتماً باید از همان نوع واکسن در نوبت دوم استفاده نماید. فاصله دوز اول و دوم واکسن در برندهای مختلف متفاوت است که در مورد واکسن‌های اسپوتنیک (فاصله بین دو نوبت ۲۸ روز است که در شرایط خاص امکان فاصله‌گذاری بین ۲۱ تا ۹۰ روز هم امکان‌پذیر است.)، کووکسین و سینوفارم ۲۸ روز و برای واکسن آسترازنکا ۱۲ هفته است.

رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو عنوان کرد: عوارض شایع بعد از تزریق واکسن کووید -۱۹ شامل: قرمزی، خارش، درد، سفتی، تورم و احساس گرما در محل تزریق است، همین طور احتمال بروز عوارض سیتماتیک نظیر ضعف، خستگی، تب و لرز، درد عضلانی، تهوع و استفراغ است که خطری برای فرد ندارد و ممکن است تا هفت روز ادامه یابد اما چنانچه عوارض فوق بیشتر از یک هفته ادامه یابند فرد باید حتماً به پزشک مراجعه کند.

وی افزود: برای کنترل عوارض شایع بعد از تزریق واکسن می‌توان با نظر پزشک و یا داروساز از داروهای ضد تب نظیر استامینوفن آنتی‌هیستامین‌ها و داروهای ضد التهاب غیر کورتیکواسترئیدی استفاده نمود ولی نباید قبل از تزریق واکسن به صورت پروفیل اکسی (یا پیشگیرانه) از این داروها استفاده کرد.

رئیس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: عوارض خطرناک ناشی از واکسن‌ها بسیار نادر می‌باشند و مانعی جهت انجام واکسیناسیون نمی‌باشند. از جمله این عوارض خطرناک و نادر می‌توان به واکنش‌های شدید به حساسیت (شوک آنافیلاکسی) که در زمان تزریق ممکن است بروز کند نظیر: فلج عصب صورت، تب بالای ۴۰ درجه، تشنج و ترمبوز در ورید و شریان‌ها (لخته خون) که از عوارض بسیار نادر با واکسن آسترازنکا است اشاره نمود که در صورت مشاهده حتماً باید به مراکز درمانی مراجعه شود.

دکتر افرازی تأکید کرد: بیمارانی که بیماری خاص دارند و داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی نظیر کورتیکواستروئیدها را دریافت می‌کنند جهت تعدیل دوز داروهای مذکور حتماً باید به پزشک معالج مراجعه نمایند زیرا این داروها ممکن است توان ایمنی بخشی واکسن را کاهش دهد.

وی اشاره کرد: تزریق واکسن‌های کووکسین، سینوفارم و اسپوتنیک ۵ به علت محدود بودن اطلاعات در زمینه بی‌خطر بودن در بارداری و شیردهی نباید استفاده شوند و در مورد واکسن آسترازنکا که به صورت محدود در خانم‌های باردار و شیرده استفاده‌شده است، در صورت ریسک بالای ابتلا به کووید-۱۹ با صلاحدید پزشک معالج و متخصص زنان و زایمان می‌توان این واکسن را به خانم‌های باردار و شیرده تزریق نمود. مصرف واکسن سینوفارم در شیردهی (از ۴۲ روز بعد از زایمان) بلامانع است.

دکتر سهیل افرازی تأکید کرد: با توجه به اینکه واکسیناسیون کووید-۱۹ در کشور ما در حال حاضر برای عموم مردم فقط از طریق مراکز بهداشتی و درمانی که زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند صورت می‌پذیرد، افراد از تزریق هرگونه واکسن در خارج از مجاری قانونی جدا خودداری نمایند.

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار