با روی کارآمدن دولت سیزدهم اهالی گلستان چشم انتظار هستنند تا وعده های رئیس جمهور منتخب برای توسعه و آبادانی این استان شمالی محقق و مشکلاتی همچون بیکاری و اشتغال برطرف شود.

راه طولانی برای آبادانی/مطالبات ازمدعیان تدبیربه دولت سیزدهم رسید

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، رئیس دولت سیزدهم پس از ادای سوگند و آئین تحلیف کار خود را رسماً آغاز کرد و «سید ابراهیم رئیسی» که حداکثر آرا را در ۲۸ خرداد به دست آورده بود به عنوان رئیس جمهور ایران، وارد پاستور شد.

رئیسی در دوره تبلیغات انتخاباتی براساس چارچوب تنظیم شده توسط وزارت کشور، مصاحبه‌ای تلویزیونی با مردم هر استان داشت و در آن برنامه‌های پیشنهادی خود را برای آن منطقه مطرح کرد.

وی در سخنانی که در روز ۲۱ خردادماه با مردم گلستان داشت، برای توسعه و رفع مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و غیره این استان شمالی قول‌های متعددی داد.

توجه به مقوله گردشگری، حمایت ویژه از کشاورزان و توجه به اقتصاد دریا و جنگل، از جمله قول‌هایی بود که توسط رئیسی مطرح شد.

پس از پایان یافتن انتخابات، رئیسی توانست ۵۶ درصد از ۸۲۵ هزار رأی مأخوذه در گلستان را به خود اختصاص دهد.

خشکسالی و بحران کم‌آبی، آمار بالای بیکاری، نبود صنایع تبدیلی و کلان کارخانه‌ها در استان، خشک شدن خلیج گرگان، به سرانجام رساندن طرح‌های برزمین مانده دولت دوازدهم مانند طرح گردشگری آشوراده، راه آهن گرگان- مشهد، پتروشیمی، احیای بنادر گلستان و احداث بنادر جدید از جمله موضوعاتی است که دولت سیزدهم باید با تعیین زمانبندی مشخص برای آن راهکاری اثربخش ترسیم و توسعه در این استان کم برخوردار را شتاب ببخشد.

هم اکنون مردم از دولت مردمی ایران قوی، انتظار دارند تا وی با اتکا به سازوکارهای قانونی و استفاده از توان مدیران اصلح بومی و غیربومی در راستای عمل به سخنان خود تلاش کند.

توجه به اقتصاد دریا و جنگل

اما آیت الله سید ابراهیم رئیسی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، در گفتگوی تلویزیونی با مردم گلستان گفته بود: ما برای گلستان که اقتصاد آن به جنگل و دریا و گردشگری وابسته است، برنامه ریزی کرده‌ایم.

برای استفاده درست از ظرفیت‌های گردشگری، دریا، جنگل و غیره باید برنامه ریزی کردرئیسی، کشاورزی و دامپروری را از ظرفیت‌های خوب اقتصادی گلستان دانست و افزود: صنعت آبزی پروری در گلستان باید بازنگری و توسعه یابد.

وی ادامه داد: چرا نزولات آسمانی در گلستان باید به سیل مخرب تبدیل شود در حالی که می‌توان از آن در کشاورزی و آبزی پروری بهره گرفت.

رئیسی با بیان اینکه تعرض به جنگل و لایروبی نشدن رودخانه‌ها تهدیدات را تشدید می‌کند، گفت: رهاشدگی منابع طبیعی گلستان باید پایان یابد و شرایط استان باید مدیریت شود.

وی اضافه کرد: در گلستان با این همه ظرفیت‌ها و جوانان با غیرت و سختکوش چرا باید شاهد بیکاری باشیم؟

استفاده حداکثری از ظرفیت مرز

رئیسی، نقش صادرات در گلستان را بسیار پایین دانست و بیان کرد: باید از ظرفیت مرز به صورت درست بهره برداری کرد تا صادرات فعال و کشور به آسیای میانه متصل شود.

رئیسی با اشاره به مشکلات کشاورزان، گفت: شغل اصلی مردم استان کشاورزی بوده و باید در زمینه قیمت خرید و تولیدات آنها برنامه ریزی کرد.

 

وی ادامه داد: بندرترکمن باید احیا شده و طرح توسعه آن حتی یک روز هم نباید به عقب بیفتد.

رئیسی اضافه کرد: فعالان اقتصادی در استان باید حمایت شده و راهکار آن هم پرداخت تسهیلات و حمایت حقوقی و قضائی است.

وی تاکید کرد: جلوی تغییر کاربری‌های غیرمجاز و تخریب‌های محیط زیست باید به صورت جدی گرفته شده و حتی تغییر کاربری برای مسائل عامه هم باید ممنوع شود زیرا تخلف سازمانی بسیار بدتر از تخلفات فردی است.

رئیسی با تاکید بر اینکه باید راه را برای توسعه باز کنیم و در عین حال جلوی تخلفات را بگیریم، گفت: باید راه‌های قانونمند برای مردم باز شود.

توجه ویژه به بخش کشاورزی

نایب رئیس اتاق بازرگانی گرگان هم در خصوص مطالبات بخش اقتصادی استان به خبرنگار مهر گفت: اقتصاد گلستان بر محور کشاورزی بوده لذا باید توجه ویژه به این بخش در دولت سیزدهم شود.

امیر یوسفی با بیان اینکه کشاورزان گلستان بیشتر خرده مالک هستند، افزود: وضعیت معیشت و اقتصاد فعلی کشاورزان، شایسته آنها نیست که نسبت به این امر در دولت گذشته اعتراض کردیم و در دولت جدید باید استان‌هایی مانند گلستان که اقتصادشان وابسته به کشاورزی است، حمایت شوند.

وی اضافه کرد: میانگین درآمد مردم گلستان پایین‌تر از میانگین کشوری است لذا باید جایگاه ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شود تا به حداقل شرایط برسیم و خود را همسان کنیم.

یوسفی افزود: محصولات کشاورزی استان با قیمت غیرعادلانه خریداری شده و باید این محصول را با قیمت واقعی از کشاورز تحویل کرد.

وی با بیان اینکه بخش عمده تأمین غذای مردم کشور از گلستان است، گفت: کشاورز با توجه به شرایط سخت زندگی نباید محصول تولیدی خود را به رایگان در اختیار دولت قرار داده و به وی یارانه بدهد.

یوسفی ادامه داد: گلستان یک استان مرزی بوده و باید شرایط بین‌المللی ایجاد شود تا بتوانیم به توسعه صادرات و ارزآوری کمک کنیم.

وی گفت: در سال جاری در زمینه سیب زمینی بحران نداشتیم و اگر می‌توانستیم آن را صادر کنیم بسیاری از محصولاتی که در سردخانه‌ها و مزارع از بین رفت وارد بازار می‌شد و کشاورزان متضرر نمی‌شدند.

یوسفی اظهارکرد: با توجه به نگاه آیت الله رئیسی به شرایط اقتصادی کشور، باید تعاملات بین المللی به سمت و سویی برود تا از ظرفیت کشورهای همسایه استفاده کرده و محدود به عراق، افغانستان و چند کشور دیگر نباشیم.

بهبود فضای کسب و کار خواسته از دولت

یک فعال اقتصادی هم به خبرنگار مهر گفت: مهم‌ترین خواسته فعالان اقتصادی گلستان از دولت آینده بهبود وضعیت کسب و کار است.

رضا مبصری با اشاره به تنزل رتبه ایران در بهبود فضای کسب و کار، افزود: این امر نشان می‌دهد که ما راه را اشتباه رفته‌ایم لذا دولت باید نقش خود را در این چهارچوب نشان دهد.

وی با بیان اینکه از دیگر خواسته‌های فعالان اقتصادی کاهش تصدی‌گری دولت است، گفت: در سنوات گذشته در عرصه‌های مختلفی با دخالت‌های مداوم دولت قبل، مواجه بودیم چون این دخالت‌ها بدون دیدگاه‌های اقتصادی جامع انجام شد، اثرات منفی آن را مشاهده کردیم که تبعات منفی بر اقتصاد و بر جمعیت کار و کارآفرینی گذاشته است.

سخنگوی اتاق بازرگانی گرگان گفت: از دیگر خواسته‌های ما از دولت، تشویق سرمایه گذاران در گلستان است زیرا استان ما اجزای لازم برای سرمایه‌گذاری را دارد و باید به آن بیشتر توجه شود.

وی بیان کرد: کشاورزی مهم‌ترین مزیت گلستان است، چه کشاورزی به شکل کاشت و داشت و چه به صورت صنایع تبدیلی (روغن کشی، دام و طیور، آرد و غیره) لذا باید با برنامه ریزی درست و عملی برای توسعه این بخش حرکت کرد.

در حالی که دولت سیزدهم کار خود را آغاز کرده، مردم گلستان انتظار دارند تا مسئولان اقدامات عملی برای رفاه و معیشت آنها برنامه ریزی کنند و بی تردید راه توسعه استان به یکباره ممکن نیست و نیازمند صرف زمان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار