بدون تردید پشت پرده بی‌‎اهمیتی برخی مدیران نسبت به مشکلات استان تصمیمات ناپخته و غیرکارشناسی‎ است که بدون نظر گرفتن منافع جمعی مصوب و گاهی به مرحله اجرا درمی‎‌آید.

پشت پرده ابتر ماندن پروژه‎‌های حیاتی در گلستان/ سنگ انداختن در «خلیج گرگان» پیشنهاد عجیب معاون وقت استاندار گلستان برای رسیدن به آشوراده

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، نجات و احیای خلیج گرگان طی سال‎های اخیر به یکی از مطالبات اصلی رسانه‎ها و مردم گلستان تبدیل شده است.

 خلیج گرگان تنها و بزرگترین خلیج دریای خزر محسوب می‎شود و دارای تنوع زیستی منحصر به فردی است، به گفته کارشناسان خشکسالی، تغییر آب و هوا، تغییرات کاربری اراضی تالاب و بهره‎برداری بی‎رویه، ورود آلاینده‎های صنعتی،کشاورزی و شهری و سایر عوامل طبیعی تأثیرات مخرب و منفی بر اکوسیستم خلیج برجای گذاشته است از سویی کاهش تراز سطح آب دریای خزر مهمترین عامل تهدیدکننده خلیج گرگان طی سال‎های اخیر محسوب شده که البته می‎تواند بسیاری از چالش‎های دیگر را تحت تأثیر خود قرار دهد.

خلیج گرگان مدت‌هاست حال خوشی ندارد و با وجود اخطارها و هشدارهای زیاد در خصوص پیامدهای منفی خشک شدن خلیج گرگان بر منطقه هنوز برنامه جدی برای نجات آن صورت نگرفته است.

سال‌هاست نجات خلیج گرگان تنها به یک شعار و یکسری سخنان تکراری و البته بی‎نتیجه برای مسوولان و مدیران استانی تبدیل شده است. گواه این سخن وعده رئیس جمهور گذشته در سال ۱۳۹۳برای نجات خلیج و تصویب ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل منابع سازمان بنادر، محیط زیست، جهاد کشاورزی و وزارت نیرو بود تا طی پنج سال اقدامات اجرایی برای نجات خلیج گرگان انجام شود با این وجود هنوز ریالی برای نجات خلیج همیشه تنهای گرگان تخصیص نیافته است.

بدون تردید پشت پرده بی‎اهمیتی برخی مدیران نسبت به مشکلات استان تصمیمات ناپخته و غیرکارشناسی‎ است که بدون نظر گرفتن منافع جمعی مصوب و گاهی به مرحله اجرا درمی‎آید.

* اتفاقات مدیریتی در سیل گلستان تمام توافقات برای نجات خلیج گرگان و پروژه گردشگری آشوراده را ملغی کرد

مدیرکل سابق دفتر فنی در استانداری گلستان بعد از گذشت چند سال از پشت پرده اتفاقاتی که موجب ابتر ماندن نجات خلیج گرگان و پروژه گردشگری ۲۲ هکتاری آشوراده شد سخن گفت.

صادقعلی مقدم با اشاره به وضعیت بغرنج «خلیج گرگان» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: اگر برنامه اصولی و عملی برای نجات خلیج گرگان نداشته باشیم باید در انتظار یک فاجعه زیست‌محیطی باشیم در واقع عدم استمرار یکسری برنامه‎ها باعث شده تا در بحث «خلیج گرگان» توفیق خاصی نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: چند سال گذشته با یک مشاور صاحب صلاحیت در کشور در خصوص ارائه راهکار برای نجات «خلیج گرگان» قراردادی منعقد کردیم که با ادله زیست‌محیطی گزینه‎های مختلفی را جلوی راه ما قرار داد، در نهایت به یک استدلال علمی رسید که از سه کانال ورودی در خلیج گرگان تنها یک کانال شرایط لایروبی دارد این مطالعات سیر قانونی را طی و مصوبات لازم در سازمان محیط زیست کشور را اخذ کرد اما متأسفانه زمانی که قرار بود لایروبی «خلیج گرگان» انجام شود به سیل گلستان در سال ۱۳۹۸ برخورد کردیم.

وی بیان کرد: بعد از وقوع سیل و اتفاقات مدیریتی که در استان شاهد آن بودیم سرپرست وقت استانداری طی مکاتبه‎ای با رئیس جمهور، محیط زیست را علت وقوع سیل استان دانست و استدلال وی این بود که اجازه باز شدن دهنه‎های خلیج گرگان به ورودی «قره‎سو» از سوی محیط زیست برای مهار سیل صادر نشده است، در حالی‎که سیل از گنبدکاووس شروع و بعد از چند روز به آق‌قلا و بعد از یک هفته به گمیشان رسیده بود.

وی اضافه کرد: بعد از این مکاتبه، رئیس سازمان محیط زیست کشور مکاتبه‎ای تند با استان داشت و بعد از آن تمام توافقات ما با محیط زیست برای لایروبی خلیج گرگان و هم در بحث گردشگری آشوراده که ۲۲ هکتار بود، ملغی شد.

*سنگ انداختن در بستر دریا، پیشنهاد غیراصولی و غیرکارشناسانه معاون استاندار پیشین گلستان برای انتقال تجهیزات و امکانات به «آشوراده»

مدیرکل سابق مدیریت بحران گلستان با انتقاد از عملکرد معاون سابق عمرانی استانداری در زمان مدیریت «سیدمناف هاشمی» در خصوص بحث «آشوراده» گفت: پیشنهاد معاون سابق عمرانی استاندار در زمان استانداری آقای هاشمی (با وجود هشدارهای داده‌ شده و ارائه ادله فنی و هشدار تبعات زیست‌محیطی آن)  برای رسیدن از اسکله بندرترکمن به آشوراده سنگ ریختن در بستر خلیج گرگان بود چرا که برای حمل یکسری تجهیزات نیاز به آبخور به عمق یک و نیم متری وجود داشت، استدلال استاندار وقت این بود برای رسیدن به این عمق باید در بستر خلیج سنگ ریخت و از سمت آشوراده نیز سنگ ریختن انجام شود تا شاهد ایجاد جاده در بستر دریا باشیم، در حالی که قبل از سخنان معاون سابق عمرانی استاندار با مدیریت ماهیان خاویاری گلستان استفاده از «پل خضر» را برای بردن تجهیزات به سمت «آشوراده» پیشنهاد دادیم حتی هزینه این پل برآورد شده بود.

مقدم اضافه کرد: در حالی‎که ریختن سنگ در بستر دریا از نظر ما قابل پذیرش نبود اما استاندار وقت اصرار داشت به صورت مستقل در بحث گردشگری «جزیره آشوراده» وارد شود.

وی گفت: به استاندار وقت اعلام کردیم تمام دنیا این کار را غیراصولی و برخلاف ضوابط زیست‌محیطی می‎داند و نباید کاری که می‎توان با تمام ملاحظات زیست‌محیطی انجام داد را تبدیل به یک فعل غیراصولی کرد در واقع می‎توان با لایروبی به آبخور برسیم به جای آنکه در بستر دریا سنگ ریخته شود از سویی می‎توانستیم به راحتی از «پل خضر» برای حمل تجهیزات و امکانات برای پروژه ۲۲ هکتاری آشوراده که سال‎‎ها آرزوی مردم گلستان بود و برای کشور یک پتانسیل محسوب می‎شد، استفاده کنیم.

*فراموشی «خلیج گرگان» در هیاهوی کرونا/ مدیران براساس بینش‎های صحیح برای مردم کار کنند

مدیرکل فعلی پدافند غیرعامل گلستان با بیان اینکه بخشی از دلیل اجرایی نشدن پروژه گردشگری آشوراده به صورت عمد بوده است، افزود: یکی از استان‌های همسایه گلستان نگاه مالکیتی بر «آشوراده» دارد و به هیچ‌وجه اقدامی در آنجا را نمی‎پذیرد از سویی به دلیل ارتباطات استاندار وقت با استان همسایه گویا این کار آگاهانه انجام شد که منجر به واکنش محیط‌زیست و تعطیلی پروژه گردشگری «آشوراده» گشت.

مقدم بیان کرد: تمام زحمات ما در حوزه گردشگری «آشوراده» از بین رفت، دولت برای این پروژه ۴۵ میلیارد ریال اعتبار مصوب کرد متأسفانه طرح مطالعاتی خلیج که می‎توانست بخشی از چالش‎های خلیج گرگان را رفع کند و یکسری راهکارهای دیگر ابتر باقی ماند.

وی با بیان اینکه در هیاهوی کرونا مسأله خلیج گرگان به فراموشی سپرده شده است، گفت: ما انسان‎ها باید براساس بینش‎های صحیح کار کنیم نباید زنجیره‎هایی که طی این سال‎ها بافته شده را به یک دفعه رها کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار