مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان:

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان گفت: براساس برآورد جهاد کشاورزی استان برای حل مشکلات خشکسالی کشاورزان نیاز به دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

گلستان نیاز به ۲۶۰۰ میلیارد تومان برای جبران مشکلات خشکسالی دارد

به گزارش خبرنگار گلستان24، سید محسن کیاالحسینی اظهار کرد: طبق آخرین آمارها در شش ماهه اول سال آبی استان گلستان سومین استان کم بارش در کشور اعلام شده است.

وی افزود: احیا و مرمت قنات‌ها، آب بندان ها، انتقال آب با لوله و آبیاری تحت فشار از راهکارهای افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی است.

کیا الحسینی  گفت: برآورد جهاد کشاورزی استان دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای حل مشکلات خشکسالی در بخش کشاورزی است و بلافاصله بعد از تأمین اعتبار کارها با سرعت پیگیری خواهد شد.

وی افزود: آبیاری با لوله (سیستم کم فشار) یکی از اقدامات خوب در کاهش مصرف آب است که کشاورزان گلستانی استقبال خوبی از آن داشتند و ۱۳ هزار هکتار از مزارع گلستان مجهز به انتقال آب با لوله و سیستم کم فشار شدند و در کل سنوات گذشته توانستیم هزار و ۲۰۰ کیلومتر لوله تهیه و در اختیار کشاورزان قرار دهیم؛ طبق برنامه ریزی های صورت گرفته ۶۰۰ کیلومتر لوله جهت آبیاری مزارع در سال ۱۴۰۰ تهیه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ هیچ کشاورزی در استان نداشتیم که لوله درخواست بدهد و پرونده تکمیل داده باشد و جهاد کشاورزی از دادن لوله امتناع کرده باشد.

کیاالحسینی بیان کرد: استفاده از آب چشمه‌ها یک راه حل تأمین آب در نوار جنوبی استان است. به همین منظور با آب منطقه‌ای استان مکاتباتی داشتیم که اگر مجوز لازم را بدهند جهاد کشاورزی این آمادگی را دارد تا هر مقداری که کشاورزان تقاضای لوله بدهند در اختیارشان قرار دهد تا بتوانند با لوله گذاری از چشمه‌ها آب مورد نیاز اراضی خود را تأمین کنند.

وی افزود: اگر آب بندان های استان را مرمت کنیم گنجایش ذخیره ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب را خواهند داشت و این مقدار تقریباً معادل حجم ذخیره آب ۱۴ سد استان گلستان است.

این مدیر حوزه آب و خاک اظهار کرد: ۵۴۸ واحد آب بندان با سطحی معادل شش هزار هکتار در استان داریم که تا امروز هزار و ۳۰۰ هکتار آن لایروبی و مرمت شده است و پیش بینی می‌شود که با لایروبی همه آب بندان های استان ۱۳۰ میلیون متر مکعب به حجم آب‌های ذخیره آب بندان ها اضافه شود.

وی گفت: به دلیل آنکه آب بندان ها در نقاط مختلف استان پراکنده هستند و تمام مراحل بهره برداری، حفظ و نگهداری آن بر عهده خود مردم است از اهمیت دو چندانی برخوردار است زیرا با این روش بار مالی اضافی بر دولت تحمیل نمی‌شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۳۰ هکتار آب بندان در هشت نقطه در دستور کار قرار گرفت و در سال ۱۴۰۰ هم پس از تأمین اعتبار کار ساخت آب بندان های کوچک و بزرگ برای آبرسانی سطوح شیب دار انجام خواهد شد.

به گفته کیاالحسینی، استخرهای ذخیره آب در اراضی شیب دار و عرصه‌های گوناگون کشاورزی با مشارکت کشاورزان احداث و مدیریت آن به طور کامل به دست بهره برداران صورت می‌گیرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار