موزه روستایی گلستان دومین موزه از این حیث در کشور است که در سال ۹۴ کلنگ آن در " قُرق" به زمین زده شد اما بعد از گذشت ۶ سال هنوز هم این پروژه با اما و اگرهای زیادی روبه رو است.

ساخت دومین موزه روستایی کشور در استان گلستان به کجا رسید؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از  گرگان ، دومین موزه روستایی کشور در سال 94 با حضور جهانگیری، معاون اول دولت سابق به زمین زده شد. اما این پروژه از همان ابتدای کلنگ زنی با مشکلات فراوان و فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه شد و در چند نوبت هم به علت اختصاص نیافتن اعتبار، کار ساخت آن متوقف شد.

موزه روستایی استان گلستان با هدف حفظ، نگهداری، احیای مواریث فرهنگی روستایی اعم از ملموس و ناملموس در سطح استان در زمره پروژه‌های مهم و محوری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان است که در زون فرهنگی پارک جنگلی قرق به مساحت 50 هکتار احداث خواهد شد.

با اینکه مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان قول افتتاح فاز نخست این پروژه را تا پایان سال 98 داده بود اما این اتفاق نیفتاد و حالا یک سال و نیم بعد از پایان زمان این وعده، مسئولان همچنان در حال قول دادن هستند.

با توجه به گستردگی پروژه و نوع سازه‌هایی که قرار است در این موزه بازچینی شود، هم اعتبار و هم زمان زیادی نیاز دارد برای همین پروژه در 10 فاز طراحی شده و در ششمین سال بعد از کلنگ زنی همچنان در فاز نخست قرار دارد و معلوم هم نیست که آیا این پروژه به سرو سامان خواهد رسید یا نه؟

احمد تجری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان با بیان اینکه موزه میراث روستایی پروژه بسیار مهمی برای استان است، اظهار داشت: احداث این موزه می‌تواند نقش زیادی در جذب و ماندگاری گردشگران و مسافران داشته باشد.

وی گفت: با توجه به شرایط پروژه و تنوع و گستردگی کار در آن، در 10 فاز ساخت آن برنامه ریزی شده است که اکنون در فاز نخست و در مساحت 5 هکتار مشغول کار هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان افزود: دوباره چینی 5 سازه در فاز نخست این پروژه در دست اقدام است که امیدواریم بتوانیم تا پایان امسال فاز نخست آن را برای بازدید گردشگران آماده افتتاح کنیم.

وی بیان داشت: دوباره چینی دو سازه روستایی قلندرآیش و زاهد از شهرستان کردکوی در محل پروژه به اتمام رسیده و سه سازه جهانبخش از شهرستان کردکوی، خانه مقصود لو از شهرستان گرگان و سازه روستایی تلار از شهرستان بندر گز در حال دوباره چینی در محل پروژه است.

تجری گفت: مشکلات اعتباری سبب شد در برخی سال‌ها پروژه عملا متوقف شود اما از سال گذشته با اختصاص حجم قابل توجهی از اعتبارات، کار ساخت این موزه شتاب بیشتری گرفت و در صورت تأمین بموقع اعتبارات می‌توانیم در موعد مقرر پروژه را اجرایی کنیم.

وی اضافه کرد: از سال قبل ما با کمک استاندار و نمایندگان در چند مرحله اعتبار مناسب برای فاز اول آن اخذ شد و 7 میلیارد تومان برای ساخت این موزه به استان اختصاص پیدا کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ادامه داد: با توجه به وسعت 50 هکتاری موزه میراث روستایی، هر فاز در 5 هکتار پیش بینی شده است و با اعتبار 5 میلیارد تومانی که برای امسال پیش بینی شده، امیدواریم کار فاز نخست به اتمام برسد.

وی با اشاره به برخی از مشکلات این پروژه هم گفت: برای موزه روستایی قرق مجوز منابع طبیعی گرفته نشده بود که کار با پلن مشخصی اجرایی شود. در حال حاضر با  هماهنگی صورت گرفته و با حضور مشاوران همزمان هم در بخش اجرا در حال کار هستیم و سه ساختمان در دست اقدام داریم و همزمان مطالعات فاز 1 و 2 هم در حال انجام است.

تجری خاطرنشان کرد: مشکلات اساسی این پروژه برطرف شده و کار احداث آن در حال انجام است و اگر هم مشکلی در اجرا به وجود می‌آید به علت نبود اعتبارات کافی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار