رییس پارک ملی گلستان گفت که امسال برای کمک به زیست حیات وحش در شرایط خشکسالی حاکم، تعداد هشت آبشخور در این ذخیره‌گاه زیست کره از جمله مناطق استپی و بیابانی آن احداث و ۱۵ رشته چشمه نیز لایروبی، مرمت و بازسازی شد.

۲۳ آبشخور و چشمه در پارک ملی گلستان احداث و مرمت شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ مهدی تیموری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در سال آبی ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ میزان بارندگی در کشور و استان کاهش شدید پیدا کرده که نتیجه آن خشک شدن حدود نیمی از چشمه‌ها و منابع آبی پارک ملی گلستان است.

وی افزود: دبی منابع آبی پارک ملی گلستان براثر خشکسالی امسال در مقایسه با سال‌های پرباران به کمتر از نصف کاهش یافته و بیش از ۴۰ درصد از ۱۳۰ چشمه دائمی موجود در این ذخیره‌گاه زیست کره خشک شده است.

تیموری، بهترین راهکار برای کمک به تامین و حفظ منابع آبی حیات وحش پارک ملی گلستان را بهسازی، مرمت و لایروبی چشمه‌ها و ایجاد آبشخور و بازگشایی مسیر چشمه‌های محصور در میان پوشش گیاهی برشمرد و اضافه کرد: امسال بیش از ۵۰۰ میلیون ریال برای اجرای این طرح‌ها اختصاص یافت و تاکنون هشت آبشخور در این پارک احداث و ۱۵ رشته چشمه نیز لایروبی، بهسازی و بازسازی شد.

رییس پارک ملی گلستان بابیان اینکه عمده آبشخورها در مناطق استپی و بیابانی که بیشتر زیستگاه قوچ و میش می‌باشد، ساخته شده است، ادامه داد: آب مورد نیاز این آبشخورها از طریق چشمه‌ها و سایر منابع آبی تامین می‌شود و در صورت تداوم خشکسالی تعداد بیشتری از این سازه‌ها برای جانوران حیات وحش احداث  می‌شود.

وی بیان کرد: کمبود منابع آبی باعث مهاجرت حیات وحش از پارک ملی گلستان به زیستگاه‌های پیرامونی با سطح حفاظت کمتر می‌شود ضمن اینکه خشکسالی نگرانی و تاثیر منفی بر نحوه نگهداری نوزادان حیات وحش و حفظ سلامت آنها را مضاعف کرده که نتیجه آن با انجام سرشماری پاییزه مشخص خواهد شد.

تیموری افزود: همچنین علوفه موجود در پارک ملی گلستان براثر خشکسالی کاهش یافته و باعث حرکت گونه‌های مختلف حیات وحش از جمله آهوان از مناطق خشک پایین دست به مناطق بالادست این ذخیره‌گاه زیست کره شده است.

وی، جمعیت انواع گونه‌های علفخوار قوچ، میش، کَل و بز، آهو، مرال و شوکا در پارک ملی گلستان را بیش از هفت هزار راس اعلام و ابراز امیدواری کرد: در سرشماری پاییزه امسال حیات وحش این پارک تحت تاثیر خطرات خشکسالی قرار نگرفته باشند و روند افزایشی را نشان دهد.

پارک ملی گلستان بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است که در سال ۱۳۵۴ به عنوان ذخیرگاه زیست کره در زمره ۵۰ ذخیرگاه بیوسفری جهان در لیست یونسکو ثبت شد.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گونه‌های جانوری این پارک شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار