استاندار گلستان:

استاندار گلستان گفت: نابودی خلیج گرگان به دلیل کاهش حجم آب ورودی و تداوم خشکسالی سال‌های اخیر نگران‌کننده شده و در نتیجه آن، مناطق گسترده‌ای از استان از جمله آق‌قلا، گمیشان و گرگان در معرض ریزگرد قرار خواهند گرفت.

ورود ریزگرد مهمترین اثر نابودی خلیج گرگان است

به گزارش پایگاه خبری گلستان 24،  هادی حق شناس روز سه شنبه در نشست هم اندیشی با تشکل های مردم نهاد گلستان با اشاره به تاثیر ظرفیت‌های زیست محیطی در بهبود زندگی ساکنان استان بر احیای خلیج گرگان با هدف ممانعت از بروز مخاطرات زیست محیطی ناشی از خشکی این پهنه آبی تاکید کرد.

وی بیان کرد: بی توجهی به سرنوشت خلیج گرگان، این پهنه ۴۰ هزار هکتاری را تا پنج سال آینده به زمینی لم یزرع و فاقد ظرفیت های زیست محیطی تبدیل خواهد کرد.

 استاندار گلستان چندی قبل گفته بود که با ادامه روند کنونی و خشک شدن آرام آرام سطح آب موجود در پهنه آبی خلیج گرگان، تا چند سال آینده اثری از این خلیج باقی نخواهد ماند.

استاندار گلستان در ادامه بر ضرورت استفاده از ظرفیت های استان برای رونق گردشگری و تولید ثروت تاکید کرد و گفت: یکی از این فرصت ها، جزیره آشوراده است که در صورت اجرای طرح های همخوان با الگوهای زیست محیطی، علاوه بر کمک به رونق گردشگری موجب احیا و جلوگیری از نابودی تنها جزیره ایرانی دریای خزر خواهد شد.

حق شناس لایروبی کانال‌های خزینی و چپاقلی را یکی از راهکاری تزریق آب از دریا به خلیج گرگان دانست و گفت: مطالعات علمی نشان می دهد که بر خلاف برخی دیدگاه ها، با اجرای این طرح آب خلیج به دریا بازنخواهد گشت و انجام آن بقا و حیات این پهنه آبی را تضمین می کند.

وی راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون را یکی از ظرفیت های توسعه پایدار گلستان دانست و گفت: رونق ایجاد صنایع تبدیلی و پرهیز از خام فروشی محصولات تولیدی استان با تمرکز بر صادرات به بازارهای کشورهای منطقه از جمله روش های بهره گیری درست از این منطقه اقتصادی است.

استاندار گلستان با اشاره به فعالیت تنها شرکت استخراج ید ایران در گلستان گفت: این شرکت خواستار توسعه فعالیت های خود شده اما به دلیل ملاحظات زیست محیطی با این تقاضا موافقت نشده است.

شرکت کانسار خزر در سال ۸۳ با هدف اکتشاف و استخراج ید در شمال استان گلستان تاسیس و تولید ید در معدن این شرکت از اواخر سال ۸۷ آغاز شد.

در جهان تنها ۱۰ کشور از جمله ترکمنستان، آذربایجان، آمریکا، چین، روسیه، شیلی، ژاپن و ایران تولیدکننده ید هستند.

همچنین معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان میهمان مجازی این مراسم گفت: تا زمانی که تفکر محیط زیستی مردم تغییر نکند مشکلات محیط زیست کشور حل نخواهد شد.

ژیلا مهدی‌آقایی خطاب به فعالان زیست محیطی گلستان گفت: ذات فعالیت تشکل های محیط زیستی مطالبه گری اصولی با پشتوانه علمی و تخصصی است.

استان گلستان با افزون بر ۲ هزار کیلومتر مربع وسعت در شمال کشور قرار دارد و دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک گرم و سرد است و منابع طبیعی آن شامل مناطق کوهستانی مرتفع، دشت های هموار، پست و شوره زار و دریا بوده و تنوع زیستی را برای گونه های جانوری در این خطه به وجود آورده است.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار