حجت الاسلام مهدی نژاد با بیان اینکه همه ما مدیون واقعه عاشورا هستیم، گفت: واقعه عاشورا موجب گسترش و حفظ اسلام شد.

نقش واقعه عاشورا در حفظ و بقای اسلام/ لزوم تبیین حقایق قیام حسینی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مشرق، بیرق عزای حسینی قرن ها است که در امت های اسلامی برافراشته می شود، دلدادگی به حسین(علیه السلام) مرز نمی شناسد و نام سیدالشهدا(علیه السلام) از قلب آفریقا تا قلب اروپا و آمریکا نام اعظمی است که مظلومیتش به گوش می رسد.

 

شاید به واسطه این عظمت و بزرگی است که بزرگان دین مسیح و یهود در اربعین حسینی حاضر می شوند و با بزرگان و علمای اسلام مباحثه می کنند.

 

حسین(علیه السلام) رمز آزادگی و مشق عشق و ایثار است، حسینی بودن یعنی آنکه به نقطه بزرگ بندگی برسیم و همه چیز خود را در راه رضای الهی تقدیم کنیم بی آنکه با خود بیاندیشیم که چه چیزهایی را باید فدا کنیم و از چه خواسته هایی باید دست بکشیم از این رو است که محرم و صفر کلیدی بر قلوب زنگار بسته از گناه و معصیت است که قلب انسان را از زنگارهای تاریکی، جهل و ناامیدی می زداید و درب رحمت الهی را با اسم اعظم سید و سالار شهیدان برای انسان می گشاید.

 

به مناسبت ماه محرم و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(علیه السلام) گفتگویی را با حجت الاسلام«سید علی مهدی نژاد»، امام جمعه علی آبادکتول اختصاص دادیم که در ادامه از نظر می گذرانید؛

 

*برای تداوم نهضت عاشورا چه باید کرد؟

بزرگان ما تأکید می کنند که مراسم سوگواری حسینی را به صورت سنتی برگزار کنیم، از طرفی همیشه ما را از تحریف قیام امام حسین(علیه السلام) بر حذر داشتند و در وهله سوم باید تلاش کنیم حقایق واقعه عاشورا را برای مردم تشریح و تبیین کنیم و در مراسم سوگواری حسینی با پرهیز از مداحی های غیرواقعی زمینه سوءاستفاده دشمنان را فراهم نکنیم.

در واقع اینطور نباشد که یک مداح در مراسم های سوگواری دچار غلو شود و با این کار یک خوراک تبلیغاتی برای وهابیت و دشمنان معاند آماده کند لذا واعظان و مداحان در مراسم سوگواری حسینی باید از بیان هر مطلبی که موجب سوء استفاده دشمنان می شود پرهیز کنند.

از طرفی باید تلاش کرد که مراسم های عزاداری حسینی صرفاً در دسته روی ها و زنجیرزنی و سینه زنی در خیابان خلاصه نشود بلکه مبلغان و علما باید خطبه ها و حقایق امام حسین(علیه السلام) و قیام حسینی را برای مردم بیان کنند.

در کنار این موارد باید تلاش کنیم تا اهداف قیام امام حسین(علیه السلام) را فراموش نکنیم تا بین ما و اهداف آن حضرت فاصله ایجاد نشود، اینکه چرا امام حسین(علیه السلام) در واقعه عاشورا جان خود را فدا کرد؟ چرا در واقعه کربلا به نماز اول وقت اهتمام داشتند؟ و یا گفتار و رفتار آن حضرت چگونه بود؟

 

*مهم ترین درسی که می توان از نهضت عاشورا گرفت، چیست؟

همه نهضت عاشورا درس و سرمشق است اما یکی از درس های مهم قیام حسینی آن است که امام حسین(علیه السلام) خود را سپر اسلام قرار داد نه آنکه اسلام را سپر خود قرار دهد ما نیز باید در زندگی یاد بگیریم که خود را سپر اسلام قرار دهیم و هر جایی که به اسلام هجمه ای وارد شد خود را سپر قرار دهیم و از اسلام دفاع کنیم.

امروزه گاهی اوقات به برخی از موازین اسلامی، مقدسات، انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب و غیره توهین می شود باید خود را سپر اسلام قرار دهیم و از اسلام دفاع کنیم همانطور که یکی از اهداف قیام حسینی احیای امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

 

*واقعه عاشورا چگونه موجب بقای اسلام شد؟

حفظ اسلام علل مختلفی داشت و یکی از آن عوامل واقعه عاشورا بوده است، امام حسین(علیه السلام) همه چیز خود را در راه اسلام فدا کرد و در این راه از جان خود، فرزندانش، اسارت اهل بیت(علیهم السلام) خود مضایقه نکرد لذا خداوند به حرمت خون پاک آن حضرت، اسلام را از بسیاری از خطرات حفظ کرد.

 

ائمه معصومین(علیهم السلام)، علما و مردم شیعه از همان سال 61 تاکنون عاشورا را بزرگ شمردند و برای آن مراسم برگزار کردند لذا امروز در سراسر دنیا حتی افراد غیرمسلمان، یهودی، مسیحی، ارمنی و غیره برای امام حسین(علیه السلام) مراسم برگزار می کنند.

 

واقعه عاشورا موجب گسترش و حفظ اسلام شد و در کنار آن این واقعه موجب شد حقایق برای مردم بیان شود لذا همه ما مدیون عاشورا هستیم که عامل حفظ و بقای اسلام شده است.

 

*مراسم سوگواری امسال نیز در شرایط کرونایی در حال برگزاری است در برگزاری مراسم های ماه محرم چه توصیه ای به مردم و هیئات مذهبی دارید؟

اولویت ما حفظ جان مردم است لذا در مراسم سوگواری امام حسین(علیه السلام) باید با رعایت پروتکل ها سلامت مردم را تأمین کنیم.

 

در همین راستا هیئات مذهبی تمام تلاش خود را به کار گرفتند که مراسم های سوگواری در فضای باز و با حفظ فاصله اجتماعی برگزار شود، همچنین مردم برای ادای نذورات قطعی خود سفره پهن نکنند و پس از اتمام مراسم سوگواریف اطعام را به عزاداران حسینی تحویل دهند.

 

*برخی افراد ادعا می کنند که اشک بر امام حسین(علیه السلام) موجب افسردگی انسان می شود چه پاسخی به این افراد دارید؟

گریه 10 قسمت دارد و بالعکس این سخنان، امروزه تمامی پزشکان به ویژه روانشناسان اعتقاد دارند خنده و گریه دو عامل برای رفع اضطراب، استرس و غم های درونی است.

 

حتی به افراد توصیه می شود در مصیبت ها و مرگ عزیزان خود گریه کنند و اشک بریزند تا از نظر روحی و روانی سبک تر شوند و غم آنها تخلیه شود، گرچه در برخی موارد اشک را عاملی برای سلامتی چشم عنوان کردند.

از طرفی گریه بر امام حسین(علیه السلام) از ذلت نیست بلکه گریه بر حضرت برای رضای خداوند است و خداوند اشک بر امام حسین(علیه السلام) را دوست دارد.

همچنین تمامی علما و بزرگان ما که عمر طولانی داشتند و همیشه شاد هم بودند دستمال مخصوصی برای پاک کردن اشک امام حسین(علیه السلام) داشتند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار