حجت الاسلام شاعری گفت: بیشترین نقش در پویایی و بالندگی مساجد و جذب جوانان و نوجوانان بر عهده ائمه جمعه و ائمه جماعات است.

نقش پررنگ روحانیت در پویایی و بالندگی مساجد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، حضور جوانان و نوجوانان در فعالیت های مسجدی یکی از دغدغه های اصلی مسئولان دینی و مذهبی به شمار می رود.

 

آن چیزی که مسلم است برای تحقق این مهم باید در بخش های مختلف بر کارکردهای مسجد توجه شود و مسجد را به عنوان بستری برای حضور جوانان متدین آماده کرد.

 

اما شاید امامان جماعت و ائمه جمعه بیش از همه می توانند در جذب جوانان در مساجد نقش به سزایی داشته باشند، امروز که بسیاری از مساجد فعال را بررسی می کنیم، می بینیم که رهبری آن را یک روحانی مجاهد و دلسوز برعهده دارد.

 

شاید اگر بخواهیم نمونه ای از چنین روحانی را در استان گلستان نام ببریم باید به سراغ حجت الاسلام «موسی شاعری»، امام جمعه سابق شهرستان کردکوی برویم که با وجود آنکه هنوز مسئولیتی برعهده ندارد ولی همچنان مرحمی بر زخم های مردم است و مردم شهر نیز برای بیان مشکلات خود به منزل او می روند.

 

از سویی دیگر نگاه توسعه ای حجت الاسلام شاعری نسبت به شهر کردکوی موجب شد هنوز هم بسیاری از فعالان اقتصادی و سیاسی این شهر به این روحانی توجه و احترام خاصی داشته باشند چرا که در گذشته بسیاری از مسائل و مشکلات شهر با پیگیری های این روحانی مجاهد حل شده است.

 

سالروز جهانی مساجد بهانه ای شد که به سراغ حجت الاسلام«موسی شاعری»، امام جمعه سابق کردکوی برویم و با وی در حوزه مسجد و ارتقای کارکردهای آن گفتگو کنیم.

 

*از توجه مردم کردکوی به فعالیت های مسجدی و توسعه مساجد در این شهر برایمان بگویید؟

در سطح کردکوی مساجد زیادی وجود دارد اما یکی از مساجد قدیمی این شهر مسجد کبیری است که در بافت قدیمی این شهر قرار دارد البته این مسجد در دهه های گذشته با کمک مردم بازسازی شده است.

 

در کردکوی مساجد دیگر پس از مسجد کبیری ساخته شد و ما نیز در این زمینه تلاش کردیم، مسجد رحیمی نیز یکی از این مساجدی است که در زمینه ساخت آن مشارکت داشتم و به اعتقادم یکی از زیباترین مسجدهای شهرستان کردکوی است که از معمار و کاشی کار اصفهانی استفاده کردیم و پس از آن دیگر مساجد شهر از معماری آن الگوبرداری کردند.

 

*مسجد در سال های اخیر کمتر مورد استقبال قرار گرفته به نظر شما چه باید کرد که استقبال از مساجد بیشتر شود؟

از نظر ما مساجد خالی نشده است، البته در گذشته برخی مساجد کردکوی امام جماعت نداشتند ولی در مساجدی که امام جماعت قوی حضور داشت مشکلی نداشتیم و همیشه شاهد جذب مردم و جوانان منطقه در فعالیت های مسجد بودیم.

 

کرونا و فضای مجازی نیز به فعالیت های مسجد تاثیر گذاشته است، در گذشته با چنین حجم جمعیتی در شهر رو به رو نبودیم و امروز شاهد توسعه جمعیت شهری هستیم و این افراد کار و زندگی می خواهند و متاسفانه آنگونه که باید نتوانستیم به مسائل و مشکلات مردم که ریشه در بیکاری و  تولید دارد توجه کنیم.

 

متاسفانه می بینیم یک عده خائن با وجود تولیدات داخلی از کشورهای خارجی کالا وارد می کنند و این مهم به کشور آسیب می زند و زمینه بیکاری بیشتر جوانان را فراهم می کند، باید به فرهنگ سازی در این زمینه توجه شود تا شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

 

در گذشته شیوع بیماری های وبا و سیل را شاهد بودیم که منطقه ای بود ولی کرونا کل کره زمین را درگیر کرد و چنین بلایی را در طول تاریخ شاهد نبودیم، وقتی بلایی در همه امت فرا می گیرد و عمومی می شود دردش قابل تحمل تر می شود که این مسئله نیز در فعالیت های مسجد تاثیرگذار بوده است.

 

*نقش مساجد کردکوی در دوران دفاع مقدس چطور بود؟

مساجد در دوران دفاع مقدس نقش مهم و اثرگذاری داشتند و از آنجایی که در آن دوران پایگاه های بسیج در دل مسجد حضور داشت اعزام رزمندگان به دفاع مقدس و حتی برخی از آموزش های نظامی در مساجد انجام می شد.

 

*برای ارتقای فرهنگ در مساجد باید چه کنیم؟

فرهنگ سازی در مسجد به شخصیت هایی بر می گردد که در آن فعالیت می کنند.

 

مسجد یا امام جماعت دارد یا ندارد، اگر فاقد امام جماعت باشد چند نفری در آن نماز می خوانند و به اقدامات فرهنگی در آن توجه نمی شود و اگر امام جماعت داشته باشد باید بتواند از ظرفیت های محل و منطقه به بهترین شکل برای توسعه فعالیت های فرهنگی، دینی و مذهبی مسجد استفاده کند.

 

باید برای مسجد حرمت قائل باشیم در گذشته در و دیوار مسجد را می بوسیدند و برای آن احترام قائل بودند، حتی در گذشته های دور در کنار مساجد، حسینیه ها وجود داشت و مردم برای عزاداری به حسینیه ها می رفتند تا در مراسم ها حرمت این مکان مقدس را نگاه دارند.

 

*نقش امامان جمعه و جماعات را در فعالیت مسجد چطور می بینید؟

بیشترین نقش در پویایی و بالندگی مساجد و جذب جوانان و نوجوانان بر عهده ائمه جمعه و ائمه جماعات است ولی ویژگی شهر کردکوی به گونه ای بود که احترام خاصی برای روحانیت قائل بودند، تا جایی که وقتی پیشنهاد شد امام جمعه کردکوی شوم هنگام تحویل حکم به خاطر شهر و روحانیت خوبی که در این شهر حضور داشت به من تبریک گفتند.

 

همیشه دغدغه توسعه شهر کردکوی را داشتم و در همین زمان نیز برای توسعه شهر تلاش می کنم.

 

ما در شهرستان یک کارخانه تولید روغن داشتیم و گاهی می خواستند این مرکز را به دلیل برخی مشکلات تعطیل کنند اما ما تلاش کردیم فعالیت این کارخانه ادامه یابد تا عده ای جوان بیکار نشوند و یا بیمارستان قلب کردکوی بنا بود در شهر دیگری از استان ایجاد شود و برای راه اندازی آن پیگیری زیادی داشتم و امروز شاهد آن هستیم که از مرکز استان و حتی دیگر شهرهای کشور نیز برای عمل قلب به کردکوی می آیند.

 روحانیت باید در میدان مشکلات مردم باشد تا مردم هم آنها را همراهی کنند و در کنار آن بایستند.

 

*نقش مسجد در پیروزی انقلاب اسلامی را چگونه می بینید؟

اراده خدا و خاص خدا را باید در انقلاب اسلامی مد نظر قرار داد و نهضت امام خمینی(رحمه الله علیه) از مسجد برخاسته بود چرا که امام راحل خود یک فرد حوزوی بود.

 

در اسلام نیز شاهد آن هستیم که پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) حکومت خود را از مسجد توسعه داد و امام خمینی(رحمه الله علیه) نیز با تاسی از پیامبر مکرم اسلام انقلاب را کلید زد.

 

انسانی که با خدا ارتباط بیشتری داشته باشد برای جامعه سازنده تر است و این ارتباط با خدای متعال در مساجد پررنگ تر می شود.

 

گفتنی است؛ حجت الاسلام موسی شاعری چهار دهه سکان‌ دار امامت جمعه کردکوی بود و هدایت دینی و سیاسی مردم این شهر را برعهده داشت و به دور از نگاه ‎های سیاسی و جناحی برای رشد و توسعه کردکوی از هیچ تلاشی فروگذار نکرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار