با وجود گذشت ۲۰ روز از روی کارآمدن شورای ششم گرگان، این افراد نتوانسته‌اند به سازوکاری واحد برای تعیین شهردار دست یابند که این موضوع روند مدیریت شهر را با مشکلاتی روبرو می کند.

شهرداری گرگان و سردرگمی در یک انتخاب/معما در شورای ششم پیچیده شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، حدود ۱۰ روز به پایان مهلت قانونی انتخاب شهردار زمان باقی مانده و اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر گرگان با وجود برگزاری هشت جلسه رسمی، همچنان در پی ترسیم ساز و کارهایی برای تعیین افراد واجد شرایط یا داوطلب برای پست شهرداری گرگان هستند.

به روایت دیگر هنوز ۹ عضو شورای شهر گرگان شاخص‌ها، ملاک‌ها و پارامترهای لازم برای افراد علاقمند جهت تصدی منصب شهرداری گرگان را مشخص نکرده اند.

دستاوردهای جلسه هشتم شورای شهر حکایت از آن دارد که این افراد همچنان در فاز صفر قرار دارند. با وجود آنکه اعضای شورا بر انتخاب سریع شهردار گرگان تاکید می‌کنند و هر یک راهکار خاصی را پیشنهاد می‌دهند اما اجماعی در این خصوص وجود ندارد و شهر ۳۰۰ هزار نفری گرگان همچنان با سرپرست اداره می‌شود؛ سرپرستی که به ظن اعضای شورا طی دو هفته اخیر تخلفات فراقانونی بسیاری را مرتکب شده است.

اعضای شورای شهر گرگان مجال چندانی برای طرح شعار ندارد و اینک باید وعده‌ها و قول‌های خود را برای آبادانی و توسعه گرگان به کار گیرند که نخستین مرحله آن تعیین فردی مدیر، مدبر، شجاع، توانمند و خلاق برای پست شهرداری گرگان است تا علاوه بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام شهر مانند شهربازی مدرن، بازار هفت موزه و سورتمه، پروژه‌های کوتاه مدت و میان مدت دیگری را هم ترسیم کنند.

رفع مشکلات شهر دغدغه شهردار باشد

یک کارشناس مدیریت شهری در خصوص ویژگی‌های یک شهردار توانمند به خبرنگار مهر گفت: مهم‌ترین وظیفه اعضای شورای شهر، انتخاب شهردار اصلح بوده که اعضا پیش از اینها می‌توانستند در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.

سامان شاهینی افزود: گرگان نیاز به شهردار قوی داشته تا در راستای تحقق برنامه‌های چشم انداز پنج ساله حرکت کند؛ شهرداری خلاق که بتواند با جذب سرمایه گذار و ایجاد منابع مالی پایدار، توسعه همگون در بخش عمران و فرهنگ را عملی کند.

سردرگمی و بلاتکلیفی در انتخاب شهردار گرگان بر التهابات فضای مجازی افزوده و منتخبان مردم باید سریع‌تر به سازوکار واحدی برای انتخاب متولی شهر برسندوی اضافه کرد: کلان شهر گرگان دارای مشکلات دیرینه همچون کمبود پارکینگ، ترافیک، کمبود سرانه فضای سبز، ناهمگونی توسعه در محلات، حاشیه نشینی، سدمعبر و ده‌ها مشکل ریز و درشت دیگر است که باید حل آنها جزو دغدغه‌های شهردار باشد.

شاهینی گفت: اصلی‌ترین و مهم‌ترین نیاز شهر گرگان رفع مشکل ترافیک آن است که باید با یک اقدام مهندسی شده و اصولی آن را برطرف کرد.

توجه به محورهایی همچون شهر خلاق، شهر دوستدار کودک، شهر هوشمند و مانند آن از جمله مسائلی بود که این کارشناس مدیریت شهری به آن اشاره کرد و افزود: این مسائل نباید مورد غفلت مدیر جدید شهر گرگان واقع شود.

به نظر قطعی برای انتخاب شهردار نرسیده ایم

یک عضو شورای اسلامی شهر گرگان هم در خصوص انتخاب شهردار به خبرنگار مهر گفت: به نظر بنده مهم‌ترین مسأله در هر شورا در بدو کار، انتخاب شهردار است‌.

زهرا نورا افزود: ما باید پیش از اینها، شهردار را انتخاب کرده و سرپرست هم طبق نظر شهردار انتخاب می‌شد تا حکم وی ابلاغ شود.

وی ادامه داد: شورا باید برنامه‌های کوتاه، میان و بلندمدت داشته باشد و شهردار براساس این برنامه‌ها انتخاب شود.

نورا گفت: متأسفانه بیش از دو هفته از شروع به کار شوراها گذشته و ما تنها سرپرست را انتخاب کردیم که آن هم با توجه به برخی از خطاها، عده‌ای خواهان برکناری وی هستند.

این عضو شورای شهر گرگان متذکر شد: باید هر چه سریع‌تر وارد فاز انتخاب شهردار شویم و به جای اینکه به فکر تغییر سرپرست باشیم باید شهردار را انتخاب کنیم.

نورا در خصوص اینکه نام چه کسانی برای شهرداری مطرح است یا چه کسانی رزومه داده اند، بیان کرد: برخی از افراد گزینه شهرداری بوده و نامشان در برخی از جلسات شنیده می‌شود که شامل ابراهیم کریمی، محمد حمیدی، محمد قدس مفیدی، محمدرضا سبطی، مهدی ایرجی و عیسی مهری (عضو فعلی شورا) و سید احمد حسینی نیا است.

وی ادامه داد: البته برخی از اعضا از شهرهای دیگر مانند اصفهان هم گزینه‌های را معرفی کرده اند ولی بیشتر نگاه‌ها بر بومی بودن است زیرا نیروهای توانمند بومی در شهر کم نیستند و آنها نسبت به شهر و نیروهای شهرداری شناخت بیشتری دارند.

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و پاسخگویی به شکایات شورای اسلامی شهر گرگان گفت: در هفته جاری در خصوص شیوه انتخاب شهردار باید به نظر قطعی برسیم که هنوز در مورد آن تصمیم گیری نشده است.

نورا بیان کرد: امیدوارم اعضا به صورت شفاف جلو آمده و حتی اگر گزینه‌هایی همچون شهردار سابق مطرح است آن را اعلام کنند.

مانع ورود کسی به کاندیداتوری شهرداری گرگان نشویم

دیگر عضو شورای شهر گرگان هم در این خصوص گفت: دستور کار اول شورا انتخاب شهردار بوده که فرآیند آن هم توسط قانون مشخص شده است.

ناصر گرزین افزود: ما باید افراد متقاضی را به صحن شورا دعوت کرده و صحبت‌های آنها را بشنویم و براساس معیارهای خود آنها را انتخاب کنیم.

وی ادامه داد: قانون شرایطی را برای انتخاب شهردار در شهرهای ۲۵۰ الی ۵۰۰ هزار نفر مشخص کرده و باید براساس آن افرادی که می‌توانند اعلام آمادگی کرده و اعضا طبق معیارهای خود آنها را برگزینند.

گرزین بیان کرد: ما نباید مانع ورود کسی به کاندیداتوری شهرداری گرگان شویم و تمام افرادی که فکر می‌کنند توانایی اداره شهر را دارند نام آنها می‌توانند در لیست ذکر شده و در رأی گیری شرکت کنند.

انتخاب شهردار به دور از هیاهو

سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان هم با بیان اینکه در انتخاب شهردار سه گام وجود دارد، گفت: چشم انداز پنج ساله گرگان در سال گذشته نوشته شده و می‌تواند مبنای ما برای انتخاب شهردار باشد.

حجت مقسم توضیح داد: در گام دوم تعریف شاخص‌ها برای فردی است که می‌تواند این اهداف را محقق کرده و گام سوم بررسی مصادیق و افرادی است که دارای این شاخصه‌ها هستند.

وی تاکید کرد: هر ۹ نفر عضو شورا علاقمند هستند تا شهردار را در اسرع وقت انتخاب کنند و ما باید به دور از هیاهو و در فضای منطقی و عقلانی و آنچه به صلاح شهر است، عمل کنیم.

تعیین پروسه انتخاب شهردار روز چهارشنبه

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان هم در خصوص پروسه انتخاب شهردار گفت: برای بررسی روند انتخاب شهردار گرگان جلسات متعددی برگزار شده و مقرر شد داوطلبان تصدی شهرداری گرگان تا روز چهارشنبه (سوم شهریور) نسبت به ارائه رزومه، کارنامه و برنامه و طرح‌های پیشنهادی خود به شورا اقدام کنند.

صفرعلی پایین محلی افزود: پس از بررسی موارد فوق الذکر و بحث و بررسی، اعضا نسبت به انتخاب شهردار اقدام خواهند کرد.

به نظر می‌رسید شورای ششم شهر گرگان، شورایی یک دست و منسجم باشد و بتواند دغدغه‌های یک شهر را خوب بشناسد اما آنها در اولین وظیفه خود یعنی «انتخاب شهردار» بلاتکلیف و سرگردان بوده و بعد از گذشته سه هفته هنوز به سازوکار مناسبی برای انتخاب متولی شهر دست نیافته اند و این مسائل در کنار یارکشی اعضا به التهابات در فضای مجازی دامن زده است لذا باید منتخبان مردم در فرصت پیش رو با در نظرگیری مصالح شهر، مدیری اصلح را برای گرگان برگزینند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار