مشعل شانزدهمین دوره رقابت‌های پارالمپیک در شرایطی از امروز سه‌شنبه روشن می‌شود که سه دلاور گلستانی اعزامی به توکیو در حال لحظه‌شماری برای کسب معتبرترین مدال ورزش جانبازان و معلولان جهان هستند.

آغاز رقابت‌های پارالمپیک توکیو/ گلستان در شوق کسب مدال

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، اگر چه ۲ والیبالیست گلستانی حاضر در المپیک توکیو توفیقی برای کسب مدال پیدا نکردند اما شرایط و آمادگی ورزشکاران جانباز و معلول استان به گونه ای است که کسب حداقل یک مدال در این مسابقات از هم اکنون تضمین شده است.

نگاه گلستانی‌ها خیره به توکیو

لذت پیگیری اخبار پارالمپیک توکیو برای گلستانی ها از آنجایی بیشتر می شود که بدانید نفر اول کاروان ایران در مراسم افتتاحیه، نورمحمد آرخی است که پیشاپیش دیگر ملی پوشان به همراه زهرا نعمتی کماندار پرافتخار ایرانی، پرچم کاروان "سردار دل‌ها" را در توکیو به حرکت در می آورد.

آرخی پرتابگر نابینای اهل شهرستان ترکمن است که به دلیل داشتن مسوولیت پرچمداری کاروان ایران، بیش از گذشته مورد توجه رسانه ها و افکار عمومی قرار گرفته و به گفته خودش تلاش می کند جواب اعتماد مردم و مسوولان را با کسب مدال خوش‌رنگ پارالمپیک بدهد.

این پارالمپین گلستانی مدال نقره مسابقات پاراآسیایی جاکارتا، مدال طلا و برنز مسابقات جهانی کره جنوبی، مدال طلا و نقره مسابقات جهانی امارات و مدال برنز مسابقات جهانی را کسب کرده  و در اولین تجربه حضور در آوردگاه بزرگ پارالمپیک می خواهد نام خود را در کنار دیگر افتخارآفرینان گلستانی قرار دهد.

پرچمدار کاروان ایران در افتتاحیه پارالمپیک توکیو گفت: قرار گرفتن نامم در لیست اعزام به این رقابت ها با انتخابم به عنوان پرچمدار کاروان ایران همراه شد و این یک موفقیت فراموش نشدنی در زندگی ورزشی من است.

آرخی اظهار داشت: تلاش می کنم در هر ۲ زمینه نماینده شایسته‌ای برای ایران باشم. اگر بتوانم مدال پارالمپیک را کسب کنم نام خود را ماندگار کرده و لذت این ماندگاری با پرچمداری ایران چند برابر خواهد بود.

۲ گلستانی دیگر حاضر در پارالمپیک توکیو عضو تیم های والیبال نشسته و بسکتبال با ویلچر هستند که بررسی سابقه والیبال نشسته نشان می دهد اگر اتفاق غیرمنتظره ای رخ ندهد باید محمد نعمتی را از هم کنون در فهرست مدال آوران ادوار پارالمپیک قرار داد.

والیبال نشسته ایران تاکنون در هشت دوره پارالمپیک شرکت کرده که در ۶ دوره قهرمان شده و در ۲ دوره دیگر نیز بر سکوی دومی ایستاد.

نعمتی با سابقه قهرمانی بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا، قهرمانی مسابقات آسیایی ۲۰۱۹ تایلند و ۲ دوره مقام سومی لیگ برتر والیبال نشسته، نخستین‌ حضور در بازی‌های پارالمپیک را تجربه می‌کند.

عبدالجلیل قرنجیک آخرین گلستانی حاضر در پارالمپیک توکیو است که به همراه دیگر ملی پوشان بسکتبال با ویلچر به دنبال ماجراجویی در جمع تیم های برتر این رشته هستند.

بسکتبال با ویلچر ایران چهارمین حضور خود در پارالمپک را تجربه می کند و به دنبال آن است ناکامی های گذشته و قرار گرفتن در رده های نهم، هشتم و دهم را با کسب عنوانی شایسته جبران کند که در این راه قرنجیک ستاره جوان تیم ملی، برای اثبات شایستگی های خود از انگیزه فراوانی برخوردار است.

مدال‌های گلستان در ادوار پارالمپیک

پرافتخارترین گلستانی همه ادوار پارالمپیک عبدالجلیل ایمری، ورزشکار خستگی ناپذیر گنبدی است که با کسب مدال پنج دوره پیاپی پارالمپیک، به آستانه جاودانگی رسیده و خود را دست نیافتنی کرده است.

ایمری که از ستون های تیم ملی والیبال نشسته مردان ایران در مسابقات معتبر به شمار می رفت سه مدال طلای مسابقات پارالمپیک آتلانتا، سیدنی و پکن را به گردن آویخت و در آتن و لندن نیز به کسب مدال نقره اکتفا کرد.

علاوه بر ایمری، فرشید عاشوری هم سال ها عضو تیم ملی والیبال نشسته ایران بود و در پارالمپیک های آتلانتا و سیدنی به همراه ایمری بر سکوی قهرمانی ایستاد.

پس از ایمری و عاشوری، آرش خرمالی دیگر مدال آور گلستانی ادوار پارالمپیک است که دوره گذشته در برزیل به همراه ایران مدال طلای والیبال نشسته را به گردن آویخت.

ورزش گلستان در سال های اخیر به دلیل توجه به زیرساخت ها و فراهم آوردن امکانات لازم برای شناسایی چهره های جدید، به پیشرفت‌های زیادی از جمله اعزام ورزشکار به المپیک ریو برای اولین بار در تاریخ ورزش استان، کسب مدال طلا در بازی های آسیایی و میزبانی از چند رویداد مهم ورزش آسیا رسیده که تداوم این موفقیت ها به دلیل برخورداری از ظرفیت فراوان نیروی انسانی و جوان، آینده روشنی را برای ورزش این استان رقم خواهد زد.

شانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک از ۲ تا ۱۴ شهریورماه به میزبانی توکیو برگزار می‌شود.

ایران تاکنون در هشت دوره بازی‌ها پارالمپیک حضور داشته و در نهمین دوره با یک نگاه کیفی به دنبال ثبت بهترین جایگاه تاریخ است.

بهترین نتیجه تاریخ پارالمپیک ایران در لندن با کسب ۱۰ مدال طلا، هفت نقره و هفت برنز و قرار گرفتن در رده یازدهمی به ثبت رسیده است.

در پارالمپیک توکیو بیش از چهار هزار و ۴۰۰ ورزشکار نابینا، کم‌بینا و معلول از کشورهای جهان حضور دارند که ۶۲ ورزشکار از مجموع این افراد عضو کاروان سردار دلها و ایرانی هستند.

براساس برنامه اعلام شده، افتتاحیه رسمی بازی های پارالمپیک توکیو امروز سه شنبه دوم شهریور ماه برگزار خواهد شد و رقابت ملی پوشان ایران در این بازی ها از روز پنجشنبه چهارم شهریور ماه آغاز و تا ۱۳ شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار